• Äldre 22 Oct 21:53
    2646 visningar
    12 svar
    12
    2646

    18 månaders med hemska sömnproblem!

    Vi börjar bli galna här, iaf jag som mamma!!


    Vår son har alltid haft sömnproblem och vaknat miljontals ggr per natt jämt.


    Problemet nu är att han vägrar lägga sig i spjälsängen.Han går inte ens i närheten av den och rör den inte ens,
    Han har alltid hatat spjälsängen utan anledning.
    Han får hysteriska utbrott om han ska sova i den, skriker och gråter i flera timmar utan problem.
    Förr har han alltid somnat proppmätt i vår famn till en flaska välling, så vi sedan har kunnat lägga han i spjälsängen och där har han sovit tills han upptäckt att han faktiskt ligger i spjälsängen.
    Då har vi fått lyfta upp honom och lagt han i våran säng.

    Nu däremot somnar han inte ens i våran famn då han vill sova ensam.
    MEN, lägger vi han i spjälsängen får han panik och gråter och skriker "gå ner".
    Vi är trötta på att samsova med honom, eftersom vi alltid får natta han i våran säng.
    Men han knör och bökar under nattens gång och vaknar av att det blir trångt.
    När det är som värst lägger vi han i vagnen med selen fastspänd så han inte tar sig ur och sedan flyttar vi över han till vår säng, han märker direkt om vi flyttar över han till spjälsängen.
    Så har det nu vart sedan han var ett år gammal.

    Vad ska vi göra??
    Han måste ju lära sig att somna själv i sin egen säng ju!
    Vi har försökt med alla metoder och inget funkat.
    Vi blev remitterade av BVC och Vårdcentralen till Föräldrastödsmottagningen och dom i sin tur hittar inget fel, dom ser inga fel i vardagen och hur vi tar hand om honom.
    BVC vägrar hjälpa oss och har hela tiden skyllt på tandsprickning i över 15 månaders tid (sömnproblemen började när han var 3 månader).

    Han är extremt envis och gör allt för att få som han vill.
    Viljan är stark också och han somnar inte trots att han gnuggar ögonen och gäspar tills käkarna går ur led nästan.

    Hur ska vi få honom att somna själv och känna sig trygg??
    Att leka i spjälsängen funkar inte då han får panik bara han går nära den, en junior säng funkar inte heller då han kravlar ur den så fort han vaknar och vägrar somna om och leker istället mitt i natten.

    Jag är så trött på att inte få sova om nätterna som en normal människa!
    Vissa kvällar vill jag bara lägga han i spjälsängen och låta han skrika tills han däckar av utmattning men det går ju faktiskt inte att göra så med ett barn.

    Snälla hjälp!!

  • Svar på tråden 18 månaders med hemska sömnproblem!
  • Äldre 22 Oct 21:59
    #1

    Men varför måste han sova i spjälsängen då? Skaffa en riktig fullång säng till honom istället, eller lägg madrassen direkt på golvet om det finns risk att han ramlar ner. Då kan ni natta honom där, liggandes intill, och sen smyga ut. Möjligheten finns också att ni kan turas om att sova där hos honom så får den andra i alla fall sova ordentligt.

  • Äldre 22 Oct 22:03
    #2

    Har ni provat sätta ihop juniorsängen med eran säng? Vi fick ha så en period. Vi höjde benen på sonens säng och satte den intill vår. På så sätt kunde han sova i sin säng men ändå ha oss nära. Plus att det blev lättare för oss att försöka sova om. (Sonen lider av grav sömnstörning enligt läkare)

  • Äldre 22 Oct 22:07
    #3
    temporär skrev 2014-10-22 21:59:51 följande:

    Men varför måste han sova i spjälsängen då? Skaffa en riktig fullång säng till honom istället, eller lägg madrassen direkt på golvet om det finns risk att han ramlar ner. Då kan ni natta honom där, liggandes intill, och sen smyga ut. Möjligheten finns också att ni kan turas om att sova där hos honom så får den andra i alla fall sova ordentligt.


    För att han går i sömnen och är knäpptyst när han vet att han kan ta sig ur.
    Madrass på golvet har vi testat och alla ggr fann jag honom sittandes i vardagsrummet mitt i natten i soffan.
    Att en sover hos honom funkar inte, då blir det bara jag.
    Sambon sover i koma om nätterna och vaknar inte av något!

  • Äldre 22 Oct 22:09
    #4
    Rosa Fluff skrev 2014-10-22 22:03:56 följande:

    Har ni provat sätta ihop juniorsängen med eran säng? Vi fick ha så en period. Vi höjde benen på sonens säng och satte den intill vår. På så sätt kunde han sova i sin säng men ändå ha oss nära. Plus att det blev lättare för oss att försöka sova om. (Sonen lider av grav sömnstörning enligt läkare)


    Vår son har också grav sömnstörning, det är hemskt!!
    Vi har prövat det med, han sätter sig upp och tar sig ur sängen.
    När han väl vaknat till mitt i natten tar det ett par timmar innan han somnar om.

  • Äldre 22 Oct 22:11
    #5

    Så jobbigt det låter! Jag förstår att ni måste vara väldigt, väldigt trötta.

    Men jag förstår inte varför ni framhärdar så med denna spjälsäng om han nu inte gillar den? Varför är den så viktig? Du skriver att barnet är envist, men det verkar som om hans föräldrar är bra mycket mer envisa? Ni har gjort sömnen till en kamp som ingen kommer att vinna om ni inte tar ett steg tillbaka.

    Släng ut spjälsängen och låt honom sova hos er, eller i en riktig säng intill er.
    Om det blir för trångt i er säng så ställ en vanlig 90-säng intill er säng så att alla tre får plats, eller så får väl en av de vuxna flytta till en annan säng under en period. För att bråka och kämpa så med en spjälsäng som avskys låter ju bara kontraproduktivt.

    Varför måste han lära sig somna själv? Varför är det så viktigt? Han blir ju inte trygg av att somna själv. Däremot kan man skapa trygghet genom att vara lyhörd för barnet och ge barnet närhet om det är vad barnet vill ha. Somna själv och sova gott har inget samband. Vår 4-åring somnar inte själv. Vi ligger alltid hos honom tills han somnar. Men han sover tryggt och gott hela nätterna, i egen säng.

    Jag tror att ni behöver slappna av lite, släppa alla föreställningar om hur det "ska vara" och bara ta det lugnt. Natta er son i er säng och låt honom sova kvar där och bredda den eller flytta en vuxen. Det är mitt tips.

  • Äldre 22 Oct 22:11
    #6

    Ska även tillägga att han vaknar av minsta lilla ljud (precis som jag).
    Lägger vi oss i våran säng och det knakar lite så vaknar han på stört!

  • Äldre 22 Oct 22:13
    #7

    Vad händer om ni samsover då? Smiter han iväg då också eller funkar det bättre?

    Min man sover också som en stock, så de krångligaste sömnperioderna har han fått samsova med vår lilla virvelvind, för jag får inte en blund i ögonen i samma säng som barnet. För barnets del räckte det att någon av mamma och pappa finns där, då har hen kunnat somna om.

    Jag tror att ni måste helt ändra taktik, för att bryta mönstret. Barnet ska ju inte behöva få panik av att se sin säng. 

  • Äldre 22 Oct 22:21
    #8
    temporär skrev 2014-10-22 22:13:53 följande:

    Vad händer om ni samsover då? Smiter han iväg då också eller funkar det bättre?

    Min man sover också som en stock, så de krångligaste sömnperioderna har han fått samsova med vår lilla virvelvind, för jag får inte en blund i ögonen i samma säng som barnet. För barnets del räckte det att någon av mamma och pappa finns där, då har hen kunnat somna om.

    Jag tror att ni måste helt ändra taktik, för att bryta mönstret. Barnet ska ju inte behöva få panik av att se sin säng. 


    Det funkar till en viss del tills han märker av att vi också ligger i sängen.
    Då passar han på att antingen klättra över mig som ligger längst ut eller glida ner vid fotänden av sängen.

    Nej men eller hur, jag förstår inte varför spjälsängen är så hemskt för honom.
    Inget illa har ju hänt i den, inga läskiga gosedjur eller något finns i den.
    Inte ens läkarna förstår vilket konstigt beteende han har, men det gör det ju knappast lättare för oss.
    Jag vet inte vad vi ska göra :(
  • Äldre 22 Oct 22:23
    #9
    froxxy skrev 2014-10-22 22:09:44 följande:

    Vår son har också grav sömnstörning, det är hemskt!!Vi har prövat det med, han sätter sig upp och tar sig ur sängen.

    När han väl vaknat till mitt i natten tar det ett par timmar innan han somnar om.


    Det är för jävligt att inte få sova. Vi fick till slut medicin så han skulle sova. Då var han 2 år. Spjälsängen borde ni slänga ut som nån skrev. Den skapar ingey positivt alls om man läser det du skriver. Sen kanske han behöver sova hos er en period, för att sedan försöka introducera hans större säng.
  • Äldre 23 Oct 20:16
    #10

    Håller med de andra, släng bebissängen och skaffa en stor säng. Runt 18 månader är det dessutom en utvecklingsfas då många barn sover extra dåligt och kan dessutom bli mer krävande på dagen. Jag skulle dessutom rekommendera att din man tar några nätter, kanske då vaken om han inte kan vakna av ljuden, för att ta alla nätter själv känns orimligt....

  • Äldre 25 Oct 11:13
    #11

    Vi hade barnen på en större madrass på golvet!

  • Äldre 25 Oct 11:15
    #12
    GrönaDruvan skrev 2014-10-25 11:13:37 följande:

    Vi hade barnen på en större madrass på golvet!


    Såg att ni provat det.. Men ha honom på madrass och i ett rum där han inte kan skada sig? Ni kan väl sova i samma rum tillfälligt fast en bit ifrån
Svar på tråden 18 månaders med hemska sömnproblem!