• Anonym (nykär­)
    Äldre 22 Oct 22:43
    310 visningar
    4 svar
    4
    310

    när låter man sin nya träffa barnen?

    Separerade för ca ett år sedan och har tre barn. Ganska slitig separation för alla inblandade. För ca sex mån sedan började jag dejta en kille jag kände sedan innan Vi har setts i smyg sedan dess och varken barnen eller exet vet ännu om detta. Nu börjar dock killen vara sugen att gå framåt i förhållandet. Han vill träffa barnen hänga med på aktiviteter fredagsmys osv.

    Problemet är att jag är rädd. Jag tror barnen kommer älska honom och om han då inte fixar familjelivet och bryter upp blir det kanske tufft för barnen igen. samtidigt förstår jag honom. Han tror att han vill leva med oss fyra och känner väl sig lite less på allt hemlighetsmakeri.

    Hur har andra gjort?

  • Svar på tråden när låter man sin nya träffa barnen?
  • Anonym (Ensam mamma)
    Äldre 23 Oct 07:00
    #1

    Ni har känt varandra i 6 månader och då borde du veta hur du vill ha det. Gör det som känns rätt för dig. Om han pressar dig till att han måste få träffa barnen blir det kanske fel för dig. 

  • Äldre 23 Oct 07:26
    #2

    Håller med ovanstående. Du måste känna efter själv - och även vara medveten om att inget är självklart. Det KAN gå bra och det KAN gå åt pipan, som alla förhållanden... Känner du att det är dags så tycker jag du borde låta honom träffa barnen så smått. Han måste ju inte vara med varje gång du har barnen men ibland iallafall.

    Själv träffade jag min bonus efter bara två/tre månader. Hon var bara strax över ett så för henne var jag antagligen sm vem som helst i föräldrarnas umgängeskrets. Vi klickade dock från början och har fortsatt i snart femton år ;)

    Det kan gå jättebra att träffas snabbt. Det kan gå jättebra att vänta. Men oavsett vad du väljer att göra så måste det var upp till dig (i samråd med din kille).
    En sak jag tycker vore bra är att du berättar för pappan först (om ni kan prata). Han kan behöva "fånga upp" barnens tankar när de kommer hem till honom och det vore nog bra att förbereda honom lite på det..

    dessutom - det KAN komma fram ändå. Ngn kan se er och nämna det för barnen eller ditt ex. Och DÅ riskerar det att bli problem. Vet inte hur gamla barnen r men börjar de komma upp i ålder kanske de känner att du går bakom ryggen på dem...

  • Äldre 23 Oct 07:26
    #3

    Håller med ovanstående. Du måste känna efter själv - och även vara medveten om att inget är självklart. Det KAN gå bra och det KAN gå åt pipan, som alla förhållanden... Känner du att det är dags så tycker jag du borde låta honom träffa barnen så smått. Han måste ju inte vara med varje gång du har barnen men ibland iallafall.

    Själv träffade jag min bonus efter bara två/tre månader. Hon var bara strax över ett så för henne var jag antagligen sm vem som helst i föräldrarnas umgängeskrets. Vi klickade dock från början och har fortsatt i snart femton år ;)

    Det kan gå jättebra att träffas snabbt. Det kan gå jättebra att vänta. Men oavsett vad du väljer att göra så måste det var upp till dig (i samråd med din kille).
    En sak jag tycker vore bra är att du berättar för pappan först (om ni kan prata). Han kan behöva "fånga upp" barnens tankar när de kommer hem till honom och det vore nog bra att förbereda honom lite på det..

    dessutom - det KAN komma fram ändå. Ngn kan se er och nämna det för barnen eller ditt ex. Och DÅ riskerar det att bli problem. Vet inte hur gamla barnen r men börjar de komma upp i ålder kanske de känner att du går bakom ryggen på dem...

  • sextio­talist
    Äldre 23 Oct 07:38
    #4

    Jag tycker du ska börja med att berätta att du har träffat en ny, på barnens nivå, berätta om honom och låt barnen sedan smälta det. Ta alla frågor och undringar. Det framkommer i många trådar att barnen känner sig överkörda och övergivna när föräldern träffat en ny och hos vissa har det följt med in i vuxenlivet med bitterhet och hat.

    Så jag är ganska säker på att man måste berätta om det innan och ta alla frågor som barnen har

    Mitt andra tips är att få den nya att inte klampa på, utan ligga lågt

Svar på tråden när låter man sin nya träffa barnen?