• Vessel

    Lämna 4 månaders bebis i 2 dagar

    Min dotter är 4 mån och 3 veckor. Min man vill att vi åker bort tillsammans i två dagar. Vår dotter och vår son som är 2 år ska stanna hos farmor och farfar. Min mamma kommer också finnas med och hjälpa till. De har en god relation till sina barnbarn. MEN jag hat sån enorm ångest och kan inte lämna henne och tycker hon är för liten. Men vi/vår relation skulle Behöva detta. Jag hade sagt nej för någon dag sen tills min man blev sjuk- allvarligt sjuk och vill nu att vi åker för att han ska se detta som en nystart och livsstilsförändring. Vad gör jag?? Jag ammar men hon tar flaska och äter gröt. Kommer hon glömma mig på två dagar? Begår jag ett misstag?

  • Svar på tråden Lämna 4 månaders bebis i 2 dagar
  • ursula

    Finns hur många trådar som helst i ämnet, Hälften kommer skriva åk och hälften kommer skriva att dre aldrig för sitt liv skulle åka, Nej barnet kommer inte få några men av att du åker

  • DinaMii

    Som föregående säger. Hälften tycker mammor (inte pappor) som åker bort över en helg är idioter, andra halvan tycker det är okej. Själv hör jag till dom som tycker det är okej.

    Man måste komma ihåg sitt förhållande oxå. Att vårda det är oxå "för barnets skull".

  • Alexi

    Jag är en sån som tycker det är fullständigt otänkbart stt göra en sån grej, man gör bara inte så mot en bebis!

    Vill ni göra något så lämna tvååringen men ta med bebisen!

  • Natulcien

    Jag sällar mig också till dem som inte skulle lämna en så liten bebis. Och det skulle varken jag eller vår sons pappa ha velat göra.
    Att båda föräldrarna lämnar en sån liten som precis har påbörjat sin anknytningsprocess...nä, jag skulle aldrig välja att göra så.

    Och med det menar jag inte att "bebisen skadas för livet", utan bara att bebisen kan uppleva oro och ångest just när föräldrarna är borta, men att det säkert kan repareras när de kommer hem. Och sen är det ju upp till var och en och avgöra hur mycket man vill utsätta sin bebis för i relation till det man själv vill och behöver.

    Vad är det ni behöver göra med er relation? Är det att prata ostört? Det kan ni kanske göra om ni lämnar 2-åringen och tar med bebisen?

    Det var mina tankar om saken, men bara ni själva kan ju avgöra detta.

  • Acinorev

    Vi stod inför samma dilemma häromdagen. Två dagars egentid och övernattning på annan ort. Det blev inte så därför att vi båda fick halv panik över tanken att inte ha dottern på natten.
    Istället var vi iväg över dagen och kom hem vid halv ett på natten. Lagom tills dottern vaknade och ville ha mat.
    Saken är den att mina tuttar hade sagt upp sig om vi varit borta längre.
    Jag tycker dock inte att det är något fel med att lämna bort för att vårda sin vuxna relation. Man behöver det.
    Men känn efter ordentligt innan så det inte blir för jobbigt för dig för då får du ingen direkt behållning för bortavistelsen. Kanske kan någon följa med er och passa bebisen medan ni spenderar tid tillsammans och så kan ni ha henne hos er på natten, om du känner att det blir för övermäktigt att lämna helt?
    Hoppas det löser sig för er.

Svar på tråden Lämna 4 månaders bebis i 2 dagar