• Anonym (anony­m)
    Äldre 23 Oct 00:07
    1612 visningar
    5 svar
    5
    1612

    Hur ska jag meddela om klamydia? HJÄLP!

    Okej så idag fick jag tillbaka resultatet om att jag har fått klamydia. Det här är min typiska otur! Jag har legat med fem killar, varav en oskyddat. Jag är otroligt noga med att skydda mig osv men med tanke på att jag var kär i denna kille och det var känslor inblandade kände jag att det var en annan grej om vi körde med eller utan kondom, vilket jag nu såklart ångrar. Efter att vi avslutade det hela har jag legat med två killar på fyllan, skyddat. Jag kan då ungefär komma fram till att det måste vara den här killen jag hade känslor för som har gett mig smittan. Det känns som den största rimliga chansen. 
    Okej så det var egentligen inte det här jag tänkte prata om, men nu har ni en liten bakgrundshistoria som förhoppningsvis hjälper er att ta ett beslut om hur jag ska göra när jag meddelar dessa killar.
    Frågan är den, ska jag meddela dom själv eller ska jag be ungdomsmottagningen göra det? 

    Ja det sägs att ungdomsmottagningen ska vara helt anonymt men det finns en chans att dessa killar ändå kan lista ut att det är jag som har smittan ändå på något vis och vill jag hellre att det ska komma från mig då? 

    Just nu känner jag att jag vill meddela dom själv. Det känns som det mogna alternativet och då får dom reda på det direkt av mig istället för att det ska tisslas och tasslas mellan deras kompisar vem som kan bära på smittan, vilket kanske kan starta rykten. Vad tror ni? hur hade ni gjort?

    Ska till ungdomsmottagningen imorgon, svara gärna snabbt!! 


    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Hur ska jag meddela om klamydia? HJÄLP!
  • Äldre 23 Oct 00:11
    #1

    Läs på RFSUs hemsida om smittskyddslagen.

    Och meddela killarna du legat med. Även de du haft skyddat sex med.

    Do the right thing.

    It's the law.

  • Anonym (anony­m) Trådstartaren
    Äldre 23 Oct 00:12
    #2

    Absolut att jag ska meddela dom, ingen snack om saken, men hur?
    Ska jag eller ska jag göra det igenom ungdomsmottagingen? 
    vad hade du uppskattat?

  • Anonym (Mm)
    Äldre 23 Oct 00:43
    #3

    Viktiga är ju att de får infon om att kolla sig oavsett hur. Men om du ber dom på ungdomsmottagningen att ringa så kommer de vara ganska hårda med att killarna går och testar sig. Om du ber dem så kanske de skiter i det.

    Jag fick klamydia en gång och killen berättade själv, sen var det ju min tur att kontakta de jag haft sex med.. Men då bad jag de på mottagningen göra det, uppgav dessutom ett namn på en kille jag träffat ett år tidigare (vilket jag egentligen inte behövde för han hade inget med det att göra), men han va sån som aldrig testa sig, så för andra tjejer skull uppgav jag hans namn. Och han hade faktiskt klamydia. De på mottagningen kontaktade honom ända tills han kom och testade sig.

  • Anonym (Jj)
    Äldre 23 Oct 08:04
    #4

    Om du meddelar namnen på um så skickar dem ut papper till killarna.

    De får inte reda på att de är du även om de kan ana att det är det.

  • Äldre 23 Oct 11:33
    #5

    Vill du att Ungdomsmottagningen har namn och nummer till killarna du legat med? Vill killarna det?

    Själv tycker jag det hade känts mest reko om du kontaktat mig direkt.

Svar på tråden Hur ska jag meddela om klamydia? HJÄLP!