• Anonym (ts)

    Inte redo för barn än

    Det är mindre än ett år kvar tills jag fyller 30 och jag känner mig inte redo för barn än. Jag känner mig inte klar med allt annat.. jag vill resa, starta eget, kunna vara spontan, hitta på roliga, mysiga saker med min man.. Att vara bunden till en stad, vakna nätter, inga spontana resor och att inte prioritera vårt förhållande känns...inte riktigt här än. Borde jag bli stressad eller "kan man" vänta några år till? Jag vet ju att jag börjar bli "gammal" men jag känner mig fortfarande som 20.. 

  • Svar på tråden Inte redo för barn än
  • Anonym (..)

    Personligen tycker jag att man ska skaffa det första barnet "tidigt". Kvinnans kropp är ju gjord för att få barn och ju längre tid de tar innan man skaffar barn desto mer tar de på kroppen .

    Och när dom blir tonåringar elle unga vuxna är de ju roligare om man har "unga" föräldrar ( 50 eller nått)

  • Anonym (ts)
    Jo men nu träffade jag inte min partner förrän för tre år sedan, så det sket sig ju ändå. Kände att bättre sent än att bli gravid med ett random ligg bara för att få ett barn.. 
  • Anonym (..)
    Anonym (ts) skrev 2014-10-23 01:37:24 följande:

    Jo men nu träffade jag inte min partner förrän för tre år sedan, så det sket sig ju ändå. Kände att bättre sent än att bli gravid med ett random ligg bara för att få ett barn.. 


    Självklart ska man skaffa barn med sin livspartner , mena inte så! Mena bara att man kanske inte ska vänta för länge om man nu har en partner som man ska va med resten av sitt liv.
  • Anonym (ts)

    Ok, förstår. 
    Tyvärr känner jag väl att man aldrig kan veta riktigt om det är för livet.. efter 3 år är det ju så klart hyfsat stabilt, men inte garanterat.. Även om det hade känts helt säkert så känner jag mig ändå inte riktigt klar än =/

  • Anonym (..)

    Känner du dig inte klar så e du inte det! Gör det som känns bäst för dig , o när du känner att du är klar så kan du börja tänka på det.

  • Anonym (Inte gammal)

    I mitt umgänge så skaffar nästan ingen barn innan 30. Många får första barnet efter35. Kvinnorna jag umgås med är alla framgångsrika och välutbildade och har stabila äktenskap. Bland högutbildade kvinnor så är det helt normalt att vänta längre medans lågutbildade skaffar tidigare.

    Mina vänner har inte haft några problem alls med att bli gravida, hälsan eller orken. Kanske beror det på att välutbildade kvinnor generellt har en bättre hälsa, lever längre och har mer jämnställda förhållande än andra kvinnor?

    Själv blev jag gravid med första barnet en bra bit efter 30. Jag blev gravid på första försöket och allt gick problemfritt och enkelt :)

    Dessutom tror jag det kvittar för barnet om dess mamma är ex 40 eller 50 när barnet är 20. (Speciellt då framgångsrika kvinnor lever längre och har bättre hälsa )

    Så om du är gammal eller inte beror nog på vem du frågar. Umgås du med lågutbildade kvinnor eller kvinnor i icke jämställda förhållande så är du lastgammal i jämförelse. Men umgås du i välutbildade kretsar så är du ung fortfarande :)

  • Anonym (B)

    Vänta! Oftast inga problem att skaffa barn när man är 40. :)

  • Anonym (38)

    Jag var 38 och det var inga som helst problem, jag var friskare under graviditeten än de andra som var 24-29.

    I övrigt är jag absolut ingen tant.

    Så ta det när du känner dig mogen och vill, annars kan det bli fruktansvärt jobbigt mentalt.

    Jag ville inte ha barn innan den åldern.

  • Anonym (Hm)

    Visst kan du vänta men du får också räkna med att du kanske inte blir gravid när du väl vill bli det. Man är som mest fertil i ung ålder och nej du räknas inte som ung längre kroppsligt.

  • Lena

    Är du säker på att du vill ha barn och det inte bara något du förväntar dig att vilja ha?

Svar på tråden Inte redo för barn än