• Anonym (Vet inget längre­!)
    Äldre 23 Oct 07:52
    1126 visningar
    4 svar
    4
    1126

    REVISOR/LÖNEADMIN, snälla HJÄLP!

    Hej du/ni som är revisor/er eller löneadministratör/er!

    Info som kanske behövs:
    - Jag jobbar på ett privatägt vårdföretag i Uppsala (jag är boende i Almunge kommun - tror att det har betydelse i frågan) som arbetar på uppdrag av Uppsala kommun
    - Grundlön 26 000 kr
    - Jag jobbar 80% = 20 800 kr (om jag inte räknar fel?)
    - Bad förra månaden om att de skulle dra 35% skatt istället för det egentliga som är... Ja, det är också en fråga till nån som vet... Vad är den normala skattesatsen för just mig?
    - Jag är 25 år
    - Företaget har F-skattsedel
    - Har de ens RÄKNAT IHOP allting rätt?

    Mitt lönebesked för månaden ser ut som på bilden här nedan.
    STÄMMER det ens? Jag menar... Det känns orimligt att 2-3% mer skatt blir över 2 000 kr i "frivillig skatt", och jag trodde dessutom att det inte skulle läggas till som nåt "extra" utan att beskattningen helt enkelt skulle vara 35% istf 32/33% eller vad det nu är... Normalt har jag ca 4 800 i skatt. Jobbskatteavdraget inräknat.



    Alltså... Har jag helt fel? Är detta rätt?
    Känns så orimligt...
    Snälla någon hjälp! Vill veta om jag kan konfrontera folk om saken...

    Jag KAN INTE sånt här, är inte ubildad... Och chefen vägrar anställa en utbildad löneadministratör för att den som tar hand om lönerna "klarar det så bra så".
    Det är inte första gången jag tycker det ser konstigt ut utan snarare 14:e månaden i rad... Fick ju inte ens min semesterlön i somras... Och det är inte bara jag som tycker det här, utan mina kollegor har också problem i att de tycker något inte stämmer med utbetalningarna...

    Någon..?

     Rynkar på näsan

  • Svar på tråden REVISOR/LÖNEADMIN, snälla HJÄLP!
  • Anonym (Ella)
    Äldre 23 Oct 08:58
    #1

    Jag har inte tid att räkna nu. Men rent allmänt så drar man aldrig ören på skatt. Och för att veta exakt vad som är den rätta skatten måste du gå in i din skattetabell i rätt kolumn på rätt värde.


    Frivillig skatt i vårt system är antingen att den anställde ber om en fast procent, exempelvis 35% rakt av. Eller att man begär att vi drar 200kr extra (som exempel) utöver tabellskatten.

  • Äldre 23 Oct 11:12
    #2

    Skattetabell 32 innebär INTE att man drar 32% i skatt utan att man läser av tabell 32 för att se vilken skatt du ska betala och det är med din lön inte 32% utan snarare 22%, för att komma upp och behöva betala 32% i skatt så ska du ha en månadslön på 45-50.000 ungefär.

    så när du ber dem dra extraskatt upp till 35% så blir självklart skillnaden i belopp jättestort. För varje 100-lapp du tjänar betalar du nu in 13 kr extra i skatt vilket ju stämmer rätt bra med att det blir 2600 på 20000 kr.

  • Äldre 23 Oct 15:47
    #3

    Fast 35% av din bruttolön är ju 8.390:- så dom har dragit för lite egentligen.
    Att du bor i en kommun där skatten är 32% betyder inte att skatteavdraget på din lön är 32%. Det betyder tabell 32 och en tabell har olika skatteavdrag beroende på hur hög/låg din lön är. Ju högre lön desto högre procentuellt i skatt.
    Så ber du den som gör din lön att dra 35% skatt så gör dom det. Din ord.skatt skall ligga som grund och det upp till din önskade skatt skall vara frivillig skatt.
    Så det är korrekt gjort men du kan be dom dra 3% extra istället för totalt 35% så blir det mer vad du är ute efter.

  • Äldre 23 Oct 21:57
    #4

    Normal skatt med din lön är någonstans kring 25% (beror på var du bor och skatteläget där, och om du är med i svenska kyrkan mm), så du har bett om att ca 10% mer skatt ska dras varje månad så 2000 kr är inte alls konstigt. Om skatten läggs på två olika rader eller en spelar ingen roll, förutom att du ser tydligt hur mycket extra skatt du har bett dem dra. 

    Jag vet inte vad du tycker ser konstigt ut, förutom att mycket skatt har dragits, vilket du ärligt talat får skylla dig själv för eftersom du har specifikt bett om att 35% ska dras (sen är det inte exakt 35% som har dragits vilket i så fall är det konstiga). 

Svar på tråden REVISOR/LÖNEADMIN, snälla HJÄLP!