• emeliearcen

    Magkatarr - tidigt gravid

    Hej!
    Jag och min sambo har genomgått vår första IVF-behandling, och på lördag har vi testdag, hoppas på plus!

    Men - jag har fått en kraftig magkatarr, fick detta redan innan vi fick återfört ett befruktat ägg. Men nu har det utvecklats och blivit ännu värre.

    Jag har nu i tre dagar varit väldigt noga med att äta snäll mat för magen, äta ofta och lite, dricka mycket vatten och knapra novalucol och ta gaviscon. Men det hjälper inte! Magen är som en sprängfylld ballong och smärtan som kommer då och då ska vi inte ens tala om!

    Har ni erfarenhet av magkatarr såhär tidigt i graviditeten? Är som sagt kanske inne i vecka 4 bara, om jag ens är gravid. På omeprazol, losec och de medicinerna står det ju lite tvetydigt om att använda det när man är gravid. Att man ska rådfråga läkare. Jag var på vårdcentralen igår och pratade med en läkare, men eftersom vi försökt bli gravida så länge, så vågade inte läkaren garantera att det var helt riskfritt att ta omeprazol.

    Åååh - vad ska jag göra? Hjälp... :(

  • Svar på tråden Magkatarr - tidigt gravid
  • mammus02

    Jag äter omeprazol för magen. Är i v18 nu och har ätit det i flera månader pga illamående. Har fått det utskrivet från kvinnokliniken. 

  • emeliearcen
    mammus02 skrev 2014-10-23 09:59:31 följande:

    Jag äter omeprazol för magen. Är i v18 nu och har ätit det i flera månader pga illamående. Har fått det utskrivet från kvinnokliniken. 


    Sjuksköterska och läkare jag har pratat med har varit oroliga för att rekommendera mig omeprazol eller liknande, såhär tidigt i graviditeten. Eftersom alla organ och så bildas nu, så är de osäkra på om det kan påverka fostret. Om man äter omeprazol lite senare i graviditeten, när alla organ är bildade och bara ska växa till sig trodde de inte att det skulle vara lika stora risker.

    Åh, alltså jag vet inte vad jag ska göra. På lördag får vi veta om vi är gravida eller ej. Blir det negativt finns det inget snack - då blir det omeprazol direkt. Men OM (vilket vi hoppas) vi är gravida... Ja... Då vettefan..
  • lightfish

    Om jag inte minns fel är Omeprazol ett stort nej i tidig graviditet.

    Däremot är det gott om kvinnor som upplever det du upplever i tidig graviditet.

    Dessutom är vi ett fåtal som mår skit hela graviditeten och då har det börjat som för dig.

  • citronträd

    Konstigt att det verkar vara så olika vad läkare & bm säger. Jag har haft magkatarr långt innan jag blev gravid & jag har då fått veta av två olika läkare + bm att omeprazol är helt okej när man är gravid oavsett vilken vecka man är i. Jag är nu i vecka 29 och tar det fortfarande vid behov. 

  • emeliearcen
    citronträd skrev 2014-10-23 10:49:58 följande:

    Konstigt att det verkar vara så olika vad läkare & bm säger. Jag har haft magkatarr långt innan jag blev gravid & jag har då fått veta av två olika läkare + bm att omeprazol är helt okej när man är gravid oavsett vilken vecka man är i. Jag är nu i vecka 29 och tar det fortfarande vid behov. 


    Ja, visst är det märkligt?


    Jag känner i alla fall att jag kommer att vänta tills jag med säkerhet vet om jag är gravid eller inte, och därefter prata med en barnmorska.

    Har jag bekymmer med det längre fram i graviditet senare, så kommer jag definitivt ta tabletter för det. Men just nu känns det lite riskabelt. Framför allt eftersom vi försökt bli gravida så himla länge. Då vill man verkligen inte göra något som eventuellt kan påverka det negativt... :(

  • Lillafamiljefamiljen

    Hej, jag är i vecka 8 (7+5) och har haft magkatarr sen 2 veckor tillbaka.. Har fått tabletter av min bm och har bara ätit kokt snäll mat, nu är jag på bättringsvägen och känner mig redo för att trappa upp lite med maten men VAD SKA JAG ÄTA????!

    Antar att man inte kan hoppa på kebabbpizza med pommes och extra sås på en gång..

    Har hittills bara ätit kokt potatis, ris, kyckling, torsk, broccoli och morot. Tilla frukost och mellis äter jag rostat vitt bröd med kokt skinka, mild naturell yoghurt med banan...

    Som ni förstår är jag lagom less på detta så tänkte att ni kanske hade några tips på vad jag kan trappa upp med för mat?

  • emeliearcen
    Lillafamiljefamiljen skrev 2014-11-20 15:11:03 följande:

    Hej, jag är i vecka 8 (7+5) och har haft magkatarr sen 2 veckor tillbaka.. Har fått tabletter av min bm och har bara ätit kokt snäll mat, nu är jag på bättringsvägen och känner mig redo för att trappa upp lite med maten men VAD SKA JAG ÄTA????!

    Antar att man inte kan hoppa på kebabbpizza med pommes och extra sås på en gång..

    Har hittills bara ätit kokt potatis, ris, kyckling, torsk, broccoli och morot. Tilla frukost och mellis äter jag rostat vitt bröd med kokt skinka, mild naturell yoghurt med banan...

    Som ni förstår är jag lagom less på detta så tänkte att ni kanske hade några tips på vad jag kan trappa upp med för mat?


    Heej!

    Nej, helt rätt ska du verkligen inte hoppa på pizza eller kebab direkt, då kommer din mage slå bakut igen antagligen (min fungerar så iaf). Men för mig fungerade det jättebra med kinamat (om du är sugen på att köpa hem något), men ta inte någon stark rätt då, utan en mild. Kanongott och snällt mot min mage i alla fall.

    Annars kan du göra en köttfärssås, kanske utan grädde om du brukar ha det i vanliga fall. Pasta borde ju också funka bra.

    Steka falukorv? Korv med bröd? 

    Våga testa dig fram lite, du behöver ju inte äta enorma mängder när du är osäker på om din mage klarar en viss rätt.

    Kram och lycka till!

  • Lillafamiljefamiljen

    Hej och tack för tipset!

    Har i några dagar nu ätit kinamat, korv med bröd och även ugnsbakad falukorv. Det har gått riktigt bra faktiskt! :) Har även ökat ut fruktsorterna och nu kan jag äta lite tinade jordgubbar på gröten! Hur lycklig som helst!

    Tack för all hjälp! :)

  • emeliearcen
    Lillafamiljefamiljen skrev 2014-11-24 12:38:15 följande:

    Hej och tack för tipset!

    Har i några dagar nu ätit kinamat, korv med bröd och även ugnsbakad falukorv. Det har gått riktigt bra faktiskt! :) Har även ökat ut fruktsorterna och nu kan jag äta lite tinade jordgubbar på gröten! Hur lycklig som helst!

    Tack för all hjälp! :)


    Vad skönt att höra :) Vet själv hur fruktansvärt det är.

    Lycka till med graviditeten :)
Svar på tråden Magkatarr - tidigt gravid