• Miss. Piggy

    Är ateismen rättvis?

    Jag har de sista dagarna stött på ganska vidriga rapporter och sett inslag av bilder och artiklar på vad som sker i den muslimska världen där ISIS systematiskt avrättar folk i alla åldrar. När jag ser en bild på en liten flicka med avkapat huvud där hon ligger på ett kallt golv iförd en fin klänning och vita strumpbyxor börjar jag gråta. Jag har undvikit denna typ av information men efter att jag i Måndags såg mina första bilder av det som försegår så fick jag en helt annan verklighetsbild och jag har i min vildaste fantasi inte anat att människan kan bli så här grym.

    När man läser om vad som sker så är det enbart ens egna personliga fantasi som sätter gränserna och så här bissart har jag inte kunnat föreställa mig bilderna av vad som skett. Och någonstans i allt detta så tror jag på rättvisan och jag har grubblat på det länge nog för att posta detta. Jag har tänkt att alla dessa barbarer som gör så här mot sina medmänniskor i slutändan får sina straff men dödstraff är inte tillräckligt. Och då tänker jag på ett högre väsen, en Gud som i grund och botten är rättvis. Han må ju dela ut det rätta straffen och ge dessa människorna det dom förtjänar.

    Men när jag tänker på er ateister och den avsaknad av Gudatro som ni besitter. Hur tänker ni egentligen när det kommer till rättvisa? Många av dessa muslimerna som gör så här attraheras av våldet och det har nått till den grad att man reser dit från världens alla delar för att ansluta sig till ISIS. Man facineras av våldet och roas av att döda människor. Så tänker jag på ateismen igen och finner den så fruktansvärt självgod och egoistisk. Men det är inte egoismen jag undrar över utan rättvisan. Var finns den i er värld? När de här mördarna dör. Har dom då fått ut sitt roliga i livet och lämnat denna världen utan att vänta sig något rättfärdigt straff? 

    Med en sån världsbild så har dom ju vunnit oavsett om dom får ett straff i detta livet eller inte. 

    Jag lägger ut en länk där man kan se bilder och jag vill med en gång varna känsliga personer att inte gå in och titta. Detta är så långt jag själv har kommit och jag har via CNN's sida med samma bilder blivit ombedd att inte klicka på länkar för bilderna blir bara värre. Och jag vågar inte så om ni är känsliga så snälla gå inte in på sidan.

    www.catholic.org/news/international/middle_east/story.php


  • Svar på tråden Är ateismen rättvis?
  • temporär

    Var finns rättvisan när den allsmäktige guden tillåter att alla dessa människor dödas? Var finns den rättvise guden när små barn dör i cancer, när barn blir våldtagna och misshandlade av sina egna föräldrar, när naturkatastrofer dödar hela samhällen, eller när smittsamma sjukdomar sprider sig och skördar tusentals offer?

    Nej, den gudens rättvisa ger jag inte mycket för. Jag tror istället att det är vi människor som måste arbeta för rättvisa. Vi kan inte bara luta oss tillbaka och vänta på att något högre väsen ska fixa det, för hen har hittills gjort ett uselt jobb.

  • konnigulden

    Håller med föregående inlägg.

    Varför väntar er gud tills efter alla vansinnigt onda dåd är utförda? Är han lika psykopatik som IS-medlemmarna? Han vägrar gå in och stoppa/förebygga, istället tittar han PÅ alla hemskheter som utförs världen över, gör inget, för att sedan i "efterlivet" få tortera dem i all evighet..

    Det är det första feltänket du gör. Sen gör du ytterligare ett, kanske något större feltänk.
    Varför förväntar du dig rättvisa? Vad är världen skyldig dig? Vad har det faktum, att det inte existerar någon rättvisa i en ateistisk världsbild, att gör med frågan om den är sann eller inte? Inget.
    Bara för att du inte gillar det, too bad. Sluta förvänta dig en massa saker av världen, försök skaffa dig en objektiv syn, skaffa dig sanning.
    Sen om du fortfarande känner att du personligen mår mycket bättre av en personlig tro, fine, tro på vafan du vill. Så länge du mår bra och inte låter det påverka andra människor med de beslut du tar med din tro som grund.

    over n out.

  • Ragnar

    Det som irriterar mig mest när det gäller religiösa personer är att de tror att människan inte kan vara god och rättvis utan en gudstro. För mig som inte tror på någon gud är godhet och rättvisa en självklarhet. Att bemöta sin nästa som du själv vill bli bemött är för mig sunt förnuft och något som gynnar både mig själv, alla omkring mig och i slutändan alla människor. Det är inte en lag (budord) som kommer från en gud. Den gud eller de gudar som jag fått presenterade för mig i skolans religionsundervisning, konfirmationsundervisningen, från troende vänner mm. är inte det minsta god eller rättvis. Så att mycket hemskheter i välden utförs i religionens namn förvånar mig inte det minsta. Enligt min "tro" är religion något som människan uppfunnit för att kontrollera och styra både hela samhällen och individer.

  • TheaN

    Hur många krig har startats pga ateismen?? Jag kan rada upp en hel del där religionen har legat bakom. Vad är det för straff som "Gud" ger dessa onda människor som begår dessa hemska brott?? Jo, han låter de leva vidare och begå fler brott. Var är din "Gud" när barn svälter??? Kom bara inte och säg att "Gud" utsätter oss för prövningar och ger oss inte mer än vi klarar av. Tala om DET för den lilla flickan som ligger där med huvudet avkapat. Din "Gud" gav inte henne ett jäkla dugg, han tog det ifrån henne. Hon har inte dödats av en som inte tror på "Gud" tvärtom, hon dödades av en troende som liksom du inte respekterar andras åsikter och nedvärderar det vi andra tror eller inte tror på. 

    "Gud" har inte gett mig mitt liv, mina föräldrar har.
    "Gud" har inte gett mig bra jobb, det har jag själv slitit för i skolan och sen sökt.
    "Gud" har inte gett mig mitt fina hus, det har jag jobbat häcken av mig för att köpa.

    Jag är ateist, inget jag brukar gå runt och skylta med men jag har en hel del troende vänner som hittar något i sin religion men de respekterar att jag inte gör det. De skulle aldrig uttala sig på det sättet som du gör. Vem är du för att kalla mig egoist bara för att jag inte delar dina åsikter???
    Och en annan grej som irriterar mig mest är när tex terrorister dödar folk i "Guds" namn så talar ni om att det är människor som gör det, det är inte "Gud". Låt mig då påminna dig att enligt er religion så skapade ju "Gud" människor eller hur???  
    Så din "Gud" är inte ett dugg bättre än han som kapade huvudet av den lilla flickan!!!!

  • Miss. Piggy

    Det verkar som att ni inte har förstått min fråga för alla dessa frågor om hur Gud kan tillåta ondska har ni redan nötat på i åratal. Jag diskuterar något som inte berör Gud. Ateismen, jag frågar om rättvisan som ateismen har att erbjuda. Finns det verkligen inget att tillföra? 


  • Miss. Piggy
    Ragnar skrev 2014-10-23 11:51:10 följande:

    Det som irriterar mig mest när det gäller religiösa personer är att de tror att människan inte kan vara god och rättvis utan en gudstro. För mig som inte tror på någon gud är godhet och rättvisa en självklarhet. 


    Var är då rättvisan när en ISIS soldat har lekt färdigt och dör med ett leende på läpparna, förklara?
  • konnigulden
    Miss. Piggy skrev 2014-10-23 12:33:50 följande:

    Det verkar som att ni inte har förstått min fråga för alla dessa frågor om hur Gud kan tillåta ondska har ni redan nötat på i åratal. Jag diskuterar något som inte berör Gud. Ateismen, jag frågar om rättvisan som ateismen har att erbjuda. Finns det verkligen inget att tillföra? 


    Vad förväntar du dig för rättvisa? Rättssystem? Helveten? Det ena kan du hitta i en ateistisk världsbild, men inte det andra.
  • Iarwain

    Ateister har väldigt skild syn på detta då det enda ateister har gemensamt är att de tror inte att det finns en gud.

    Personligen tycker jag att då det inte finns en "kosmisk rättvisa" blir det desto viktigare att rättvisa skipas i detta liv.
    Jag kan inte stillatigande se på och förlita mig på att någon annan skipar rättvisan efter döden.

    En gudstro ger, i mina ögon, en ursäkt för att låta allt vara som det är. "Gud fixar ändå till allt ändå".

  • TheaN
    Miss. Piggy skrev 2014-10-23 12:33:50 följande:

    Det verkar som att ni inte har förstått min fråga för alla dessa frågor om hur Gud kan tillåta ondska har ni redan nötat på i åratal. Jag diskuterar något som inte berör Gud. Ateismen, jag frågar om rättvisan som ateismen har att erbjuda. Finns det verkligen inget att tillföra? 


    Advokater, domstol, straff! Mycket mer än Gud har att tillföra.
  • Miss. Piggy

    Det är då märkligt att när man startar en tråd för att få inblick i och försöka förstå hur ateister tänker, och hur rättvisan i er värld funkar från ett scenari som jag beskrivit, så är det just ateisterna som ropar efter Gud.  WHAT???

    Ni har bara fokuserat på Gud i alla inlägg att jag börjar tro att ni har en gudatro. Det är inte er jag pratar till så sluta. Det är inte coolt att låtsas vara någor man inte är.

    Till er andra som faktiskt är ateister på "riktigt". Ni som är äkta och inte tror på Gud  och har belägg för er övertygelse. Berätta om ateismens opartiska rättsråd. Om ni inte tror på Gud så finns det ingen anledning att nämna honom i en tråd som handlar om ateism.

    Som det ser ut nu så framstår ateismen som en för stunden orättfärdig rätt till att gnälla på allt och alla.


Svar på tråden Är ateismen rättvis?