• Lambda
    Äldre 23 Oct 11:05
    4965 visningar
    9 svar
    9
    4965

    Hund på balkong

    Är det okej, lagligt, olagligt att ha sin hund ute på balkong?

    Under dagtid sitter den där, utestängd. Vet dock ej hur länge kan inte ha koll hela tiden men ett par timmar. Även när familjen är hemma sitter den utestängd på balkongen.

    Detta irriterar mig och blir upprörd för hunden. Kan jag göra något eller gör dom rätt?

  • Svar på tråden Hund på balkong
  • Äldre 23 Oct 11:34
    #1
    Om jag hade varit du så hade jag anmält till polisen, så dom hade kunnat kolla upp det. Jag tycker inte det är ok att man stänger ute sin hund på balkongen. Finns det dessutom inget skydd för sol/blåst/regn så är det faktiskt djurplågeri. Hundar är dessutom flockdjur och skall inte lämnas ensamma längre stunder, högst 3-4 timmar brukar man rekommendera. 
  • Äldre 23 Oct 12:26
    #2

    Ring Länsstyrelsen och anmäl till djurskyddet då det INTE är ok att stänga ut sin hund på en balkong!!

  • Lambda
    Äldre 23 Oct 13:27
    #3

    Näe det känns inte okej att den sitter där ute. Den satt där när jag klev upp 09.20 och fortfarande nu när jag åkte till jobb vid kl 13.

  • Äldre 23 Oct 14:14
    #4

    Har du ringt ?!

  • Lambda
    Äldre 24 Oct 10:24
    #5
    +1

    Pratade nyss med djurskyddet och enligt dom är det inte okej att ha hunden på balkongen. Nån gång ibland en kort stund ja, men inte ständigt och långa stunder. Hon sa att dom skulle åka dit och kolla upp det hela.

  • Äldre 5 Nov 16:42
    #6

    Min hund brukar vara på min balkong, dock inte utestängd utan med dörren på glänt så han får upp den själv, blir jätte kallt om dörren ska stå helt öppen nu på hösten. Han kan ligga där ute i flera timmar sovandes i en fåtölj. Han säger till själv när han vill ut (står vid dörren och glor på handtaget elle hoppar på dörren)

    Skulle aldrig låsa ut honom eller lämna lägenheten med honom där dock.

  • Äldre 2 Dec 11:21
    #7

    Man kan tycka att detta gäller även om hunden står på en altan hela dagarna va? 
    (från runt 7 - 8 framtill 20 - 24 beroende på dagshumör hos ägaren verkar det som)
    Den har förvisso en hundkoja att gå in i, och är en tålig ras, men den står och skäller hela-jävla-tiden. 
    Tanken har slagit mig att ringa länsstyrelsen, men jag är samtidigt rädd att det ska bli något tjafs med ägaren (omständigheter som gör att han lätt kan lista ut vem anmälan kommer från) och jag är osäker på hur labil an kan bli om han blir förbannad. 
    Men jag lider med hunden, och mina öron som aldrig har en tyst stund.. 

  • Äldre 2 Dec 12:48
    #8
    Dragonkrydda skrev 2014-12-02 11:21:29 följande:
    Man kan tycka att detta gäller även om hunden står på en altan hela dagarna va? 
    (från runt 7 - 8 framtill 20 - 24 beroende på dagshumör hos ägaren verkar det som)
    Den har förvisso en hundkoja att gå in i, och är en tålig ras, men den står och skäller hela-jävla-tiden. 
    Tanken har slagit mig att ringa länsstyrelsen, men jag är samtidigt rädd att det ska bli något tjafs med ägaren (omständigheter som gör att han lätt kan lista ut vem anmälan kommer från) och jag är osäker på hur labil an kan bli om han blir förbannad. 
    Men jag lider med hunden, och mina öron som aldrig har en tyst stund.. 
    Är hunden bunden? 
    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Äldre 2 Dec 15:38
    #9
    Kerubmamman skrev 2014-12-02 12:48:41 följande:
    Är hunden bunden? 
    Inte när den står på altanen, men den brukar stå bunden i en uppskattningsvis 2,5 - 3 m lång stålvajer ibland. 
    Hunden lämnas ute på altanen även när ägare inte är hemma (upphöjd altan med räcke runt, tack och lov.)
Svar på tråden Hund på balkong