• Autumnleaf76

    Behöver råd - sjuk 3-åring!

    I måndags blev hon hes, klaga för halsont. Sedan blev hon snorig och småhostig. Detta höll i sig under måndag, tisdag o onsdag. Feberfri alla dagar. Ätit och druckit bra.

    Idag vakna hon med 39 graders feber, nu sist hade hon 38. Hon äter knappt något. Fått i sig 1/2 macka med smör och 5 russin. Kanske 1/2 dl vätska. Får henne inte att äta o dricka. Nu ville hon lägga sig självmant (har aldrig hänt) och klagade för magont. Hon har rinnig snuva, hostar lite (låter slemmigt) och säger att det gör ont i mun och hals.

    Hon vägrar tabletter. Funkar varken med suppar, flytande eller att svälja.

    Är detta en normal förkylning?

    Har varit befriad från sjukdomar så det är nytt :) Lillasyster blev förkyld innan hon blev sjuk, men lillasyster matvägra aldrig och febern kom först.

  • Svar på tråden Behöver råd - sjuk 3-åring!
  • Flickan och kråkan

    Jag har själv altid varit ett hals"barn" och har man rejält ont i halsen så är det inte kul att äta. Har du testat glass ? Både isglass och vanlig glass brukar gå ner bättre både vid feber och halsont. Och ja. Det är med allra största sannolikhet ett vanligt infektionsvirus. Ofta kommer febern snabbare, men förra året hade vi något liknande som både jag och de äldsta barnen åkte på. 

  • rere88

    Jag hade utan tvekan ringt o pratat med vårdcentralen. Så plötslig feber ska utredas

  • alynda

    Mina barn har just haft en jättejobbig förkylning, Den lilla hade ont i magen och både kräktes och blev lös i magen av allt slem hon svalde.

    Att barnen matvägrar (en ½ smörgås och några russin låter inte dåligt i mina öron, dock), hör till. Det är allvarligare med vätska, så mitt råd är att inte truga så mycket med maten, men förtsätt att försöka servera henne dryck.  När barnen är sjuka o matvägrar släpper vi på våra vanliga regler och de får dricka så mycket mjölk, välling, juice och fruktsoppor så mycket de vill.  Är det riktigt illa mutar vi med chokladmjölk och saft.

  • Autumnleaf76
    Flickan och kråkan skrev 2014-10-23 11:28:49 följande:

    Jag har själv altid varit ett hals"barn" och har man rejält ont i halsen så är det inte kul att äta. Har du testat glass smile1.gif ? Både isglass och vanlig glass brukar gå ner bättre både vid feber och halsont. Och ja. Det är med allra största sannolikhet ett vanligt infektionsvirus. Ofta kommer febern snabbare, men förra året hade vi något liknande som både jag och de äldsta barnen åkte på. 


    Vår dotter är inte som andra barn hon hatar nämligen glass i alla former

    Hon har innan idag fått i sig frukt som hon älskar men idag ratar hon även det.
  • Flickan och kråkan
    rere88 skrev 2014-10-23 11:31:09 följande:

    Jag hade utan tvekan ringt o pratat med vårdcentralen. Så plötslig feber ska utredas


    På vilket sätt var den ovanligt plötslig? 
  • Flickan och kråkan
    Autumnleaf76 skrev 2014-10-23 11:40:17 följande:
    Vår dotter är inte som andra barn hon hatar nämligen glass i alla former

    Hon har innan idag fått i sig frukt som hon älskar men idag ratar hon även det.
    Aj, då. Saft, grädde (gärna smaksatt), potatismos, kräm.....

    Om det är febern hon tappat aptiten av så ge mat när febernedsättande verkat. 
  • Autumnleaf76
    Flickan och kråkan skrev 2014-10-23 11:44:22 följande:
    Aj, då. Saft, grädde (gärna smaksatt), potatismos, kräm.....

    Om det är febern hon tappat aptiten av så ge mat när febernedsättande verkat. 
    Tack för tipsen!

    Problemet är att hon totalvägrar värktabletter. Har provat alla knep. Hon vill inte ha.
  • Autumnleaf76

    Efter att hon sovit i ca 2 timmar hade hon nu 40 graders feber :( Ätit lite yoghurt, en halv kaka och två smågodisar.

    Vägrar tabletter :(

  • BigMami

    Köp suppar ändå så hon får i sig något nedsättande. Det tar ju bara en bråkdels sekund att få in dem. Förklara att hon kommer må mycket bättre med dem. Vilket barn gillar att ta medicin? Men ibland så måste man!

    Vätska är jätteviktigt att få i henne.

  • alynda

    Det brukar vara mycket svårt för 3-åringar att ta tabletter, har du inget flytande? En sked alvedon som gärna får följas av en godisbit för att få bort smaken brukar gå bättre. Suppar vill jag inte ge annat än i nödfall till barn som är så stora mot deras vilja, då det kan upplevas nästan som ett övergrepp.

    Det är annars oftast ofarligt att ha feber, även 40grader, för små barn. Febern har en funktion i tillfrisknandet, så står hon själv ut skulle jag låta det vara under dagtid. Håll koll att det inte stiger ytterligare bara, så kanske du kan övertala henne att ta medicin till kvällen så att hon sover bättre.  Och satsa som sagt mer på att dricka än att äta.  Det hon redan fått i sig är mer än vår snart 6-åring äter på en hel dag när han är febrig. Det finns ett gammalt talesätt om att "göd förkylningen (när den är feberfri) och svält febern". Det brukar funka bra för oss :)

  • Autumnleaf76
    BigMami skrev 2014-10-23 13:28:26 följande:

    Köp suppar ändå så hon får i sig något nedsättande. Det tar ju bara en bråkdels sekund att få in dem. Förklara att hon kommer må mycket bättre med dem. Vilket barn gillar att ta medicin? Men ibland så måste man!

    Vätska är jätteviktigt att få i henne.


    Har suppar hemma men hon VÄGRAR ta det. Och en 3-åring är stark och det går bara inte. Får se om hennes far kan övertala.
  • alynda

    Blev själv tipsad på FL om Pinex, ett pulver av paracetamol (samma som alvedon), med jordgubbssmak. Det är visserligen från 4år/17 kg, men om din dotter inte är mycket liten för sin ålder kanske ni kan våga ge en del av dosen?

Svar på tråden Behöver råd - sjuk 3-åring!