• Anonym (anni)
    Äldre 23 Oct 12:33
    11039 visningar
    120 svar
    120
    11039

    Är jag en dålig förälder som läser min tidning no matter what?!

    Ja, enligt en släkting är det så...

    Min morgonrutin är att läsa tidningen. Det blir inte en ny dag om jag inte gör det. Jag har gjort detta sedan jag gick på lågstadiet. Har ett barn som är 2,5 år. När hon var bebis satt hon ofta i mitt knä eller låg bredvid när jag läste tidningen. Som äldre får hon antingen sitta bredvid och läsa sina böcker eller läsa en annan del av tidningen, sysselsätta sig på egen hand eller (som idag) ligga och vråla för att jag inte leker med henne under en halvtimmes tid. Hennes val liksom.
    En släkting kom förbi mitt under ett litet trotsutbrott och tyckte att jag var hemsk som inte lekte med barnet.
    Tankar?

  • Svar på tråden Är jag en dålig förälder som läser min tidning no matter what?!
  • Anonym (Pappa­)
    Äldre 23 Oct 12:39
    #1

    Om ungen "vrålar" så tycker jag man är har en  skyldighet att ge barnet uppmärksamhet. Att åtminstone fråga hur barnet mår, och om det är nåt som är fel. Du kan ju inte veta att det "bara" är trots, eller hur?

  • Äldre 23 Oct 12:39
    #2
    +1

    En sak att du läser när hon är nöjd, men att prompt läsa tidningen när hon uppenbart är ledsen/frustrerad för att så har du gjort sen lågstadiet känns stelbent.

    Tycker dock inte att det per automatik gör dig till en dålig förälder. Jag som inte känner dig, inte är närvarande när detta sker eller vet hur du är i övrigt har ju ingen som helst rätt att ge en bedömning på det. Det skulle inte vara rättvist.

    Så tänker jag...

  • Äldre 23 Oct 12:47
    #3

    Man måste väl få läsa sin tidning, men självklart tycker jag du bör hålla henne sysselsatt under tiden!
    julenstid.blogg.se


  • Anonym (Tidni­ngsläs­are)
    Äldre 23 Oct 12:50
    #4

    Håller med de andra; helt ok att läsa tidningen men ta hänsyn till barnets behov. Låter heller inte så avkopplande att läsa tidningen med ett vrålande barn - är det inte bättre för er båda att se till att hon också har nåt att göra?
    Min son är lika gammal som din dotter och jag börjar också dagen med tidningen. Han brukar sitta med vid bordet och pussla eller rita när jag läser. Vi pratar under tiden. Visst blir det lite splittrad läsning men det är det värt. Jag får mitt behov fyllt och han är nöjd och tränar i lagom takt på att vänta på min fulla delaktighet i leken.

  • Anonym (anni) Trådstartaren
    Äldre 23 Oct 12:52
    #5
    Anonym (Pappa) skrev 2014-10-23 12:39:53 följande:
    Om ungen "vrålar" så tycker jag man är har en  skyldighet att ge barnet uppmärksamhet. Att åtminstone fråga hur barnet mår, och om det är nåt som är fel. Du kan ju inte veta att det "bara" är trots, eller hur?
    Hon trotsvrålar för att hon inte får som hon vill. Jag tittar självklart upp ibland och pratar även med henne lite under läsningen. Föreslår att hon ska sitta med mig eller gå och leka istället, men vill hon hellre vråla so go ahead..
  • Anonym (anni) Trådstartaren
    Äldre 23 Oct 12:53
    #6
    Utflykt i verkligheten skrev 2014-10-23 12:39:55 följande:
    En sak att du läser när hon är nöjd, men att prompt läsa tidningen när hon uppenbart är ledsen/frustrerad för att så har du gjort sen lågstadiet känns stelbent.

    Tycker dock inte att det per automatik gör dig till en dålig förälder. Jag som inte känner dig, inte är närvarande när detta sker eller vet hur du är i övrigt har ju ingen som helst rätt att ge en bedömning på det. Det skulle inte vara rättvist.

    Så tänker jag... smile1.gif
    I så fall så skulle man ju alltid få rätta sig efter ungarna. Hon kan göra likadant om hon vill leka när jag diskar eller lagar mat, men inte kan jag sluta med det bara för att hon promt ska leka med mig.
  • Äldre 23 Oct 12:54
    #7

    Nej, du är ingen dålig förälder. Jag antar att du inte kallt ignorerar ungen liksom. Jag läser också tidningen varje morgon. Min dotter vet att det gör jag varje morgon och antingen får hon vara med eller göra annat, men läsa ska jag.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (anni) Trådstartaren
    Äldre 23 Oct 12:55
    #8
    dejan9209 skrev 2014-10-23 12:47:35 följande:
    Man måste väl få läsa sin tidning, men självklart tycker jag du bör hålla henne sysselsatt under tiden!
    julenstid.blogg.se
    Jag föreslår saker hon kan göra, men det är inte alltid hon går med på det. Då får hon trotsa bäst hon vill.
  • Anonym (anni) Trådstartaren
    Äldre 23 Oct 12:56
    #9
    Anonym (Tidningsläsare) skrev 2014-10-23 12:50:13 följande:
    Håller med de andra; helt ok att läsa tidningen men ta hänsyn till barnets behov. Låter heller inte så avkopplande att läsa tidningen med ett vrålande barn - är det inte bättre för er båda att se till att hon också har nåt att göra?
    Min son är lika gammal som din dotter och jag börjar också dagen med tidningen. Han brukar sitta med vid bordet och pussla eller rita när jag läser. Vi pratar under tiden. Visst blir det lite splittrad läsning men det är det värt. Jag får mitt behov fyllt och han är nöjd och tränar i lagom takt på att vänta på min fulla delaktighet i leken.
    Jag kan stänga ute ljud om så behövs. Hon skriker ju inte hela halvtimmen heller. Hon får förslag på vad hon kan göra, men godtar inte alltid det. Småpratar också lite med henne under läsningen.
  • Anonym (anni) Trådstartaren
    Äldre 23 Oct 12:56
    #10
    fluu skrev 2014-10-23 12:54:32 följande:
    Nej, du är ingen dålig förälder. Jag antar att du inte kallt ignorerar ungen liksom. Jag läser också tidningen varje morgon. Min dotter vet att det gör jag varje morgon och antingen får hon vara med eller göra annat, men läsa ska jag.
    Skönt att vi är fler då.
Svar på tråden Är jag en dålig förälder som läser min tidning no matter what?!