• ahj
    Äldre 23 Oct 12:40
    5950 visningar
    14 svar
    14
    5950

    BoKlok radhus o kedjehus

    Hej

    jag undrar om det finns någon där ute som bor i ett BoKlok radhus eller kedjehus och kan berätta lite om hur de trivs, för- och nackdelar.

    Det är så att jag funderar på att köpa en sån men många frågor är fortfarande obesvarade och de kan bara någon som bor i radhus/kedjehus kan besvara.  Vi bor trångt nu också (en 3:a på 70 kvm så saker ligger framme och stör oss hela tiden) 

    Enligt planritningen ser den så liten ut speciellt i vardagsrummet och det verkar vara svårt att möblera med tanke på alla dörrar och fönster.... vi vill gärna ha en större soffa då vi får ofta besök...
    url

    Någon som kan kanske visa bilder på sitt hem? :)

    en annan fundering är förrådet som också verkar vara litet...hur ska man få plats med barnvagn och cykel och kläder som man vill spara till nästa säsong etc

    Hoppas någon kan hjälpa mig med dessa frågor för vi vill verkligen köpa men är rädda att vi begår ett misstag och kommer att ångra oss.

  • Svar på tråden BoKlok radhus o kedjehus
  • Anonym (Solst­rålen)
    Äldre 23 Oct 15:11
    #1

    hejsan :) Jag förstår dina funderingar :) Jag och min familj bor i bokloks raduslägeheter :) Vet inte helt vilken moddel av deras hus som du tänker på. Men kan försöka svara på en del frågor om du vill :)

  • ahj
    Äldre 23 Oct 17:11
    #2

    tack!

    så här ser planritningen ut ...husen är 108 kvm.


     

  • ahj
    Äldre 23 Oct 17:16
    #3

    de här ska byggas alltså så vi vet inte hur det kommer att se ut på "riktigt". man kan stirra sig blind på planritningen men man kan inte veta hur det skulle kännas på plats med ens möbler o grejer. på de flesta bilder som man kan google har de inrett med en jätteliten soffa o soffbord och mer får inte plats.  

    vi har två barn så vi är fyra i familjen och får ofta besök..jag vill kunna ha en större soffa än tvåsits.....ja lite funderingar alltså rent praktiskt hur folk som bor har löst det utan att det ser för packat ut

  • Äldre 23 Oct 18:32
    #4

    Vart bor ni nu TS? Vi bor i ett BoKlok radhus med samma planritning.

  • Anonym (Solst­rålen)
    Äldre 23 Oct 18:46
    #5

    Vi bor tyvärr inte i sådana bokloks hus med den planlösningen så kanske inte kan hjälpa dig så mycket. Men det jag kan säga om våran variant iallafall är att det är väldigt varma av sig och så bra isolering. Hör väldigt sällan grannarna. Vi har hört de som bor ovanför oss när de dammsuger och deras barn springer men annars inget. Grannen i jämte bara när de spelade musik i somras med altandörren öppen. Så det är riktigt bra och så fina och mysiga. Vi verkligen stormtrivs i vårt typ av bokloks hus :) Hoppas de blir bra för er :)

  • Anonym (mb)
    Äldre 23 Oct 19:10
    #6

    Anonym (solstrålen) va skönt att höra att de är bra isolerat. Vi har köpt ett radhus med sån planlösning som bilden visar men det är nybygge och blir klart till sommaren så det ska bli så kul men samtidigt lite nervöst eftersom man inte kunnat kika ordentligt innan. Men vi byter upp oss 30kvm så de kommer absolut kännas större än de vi har nu. Men just hur lyhört de är har jag funderat på men nu efter ditt svar känner jag mig lugnare :) Nu längtar jag bara till sommaren :)

  • Äldre 23 Oct 19:38
    #7

    Alltså vi bor i ett sånt radhus enligt planritningen 108kvm. Flyttade in nybyggt juni -13. Det är ett kanthus och vi har bara en grannen på ena sidan. Vi har endast hört grannarnas ungar när dem leker inte nudda golv.

    Bra isolerat är det väl men själva värmesystemet funkar väl sådär och det är alla 23 husen överens om här..

    Men det sitter en sensor på utsidan av huset vilken i sig reglerar hur varma elementen på övervåningen kan bli men det funkar ju sådär.. Elementen har stått på fullt i en vecka nu utan att det blir varmt...

    Det har varit mycket fel som upptäckts på efterbesiktningen för samtliga hus här. Vi upptäckte efter ett år att golvet lutade i en hörna så vi fick ta ledigt ett par dagar och åka hemifrån så byggföretaget kunde komma hit och riva upp golvet och jämna till betonggrunden...

    Vi är nöjda med huset annars.

  • Anonym (mb)
    Äldre 23 Oct 19:52
    #8

    Känns radhuset luftigt eller känns det trångt? När man har läst lite är det vissa som skriver att dom är trång medans vissa skriver att dom har blivit överraskad att dom känns så luftig. Det är ju lite nervöst när man inte har kunnat kollat på nå färdigt. Jag var lite skeptisk till de först men inte sambon. Ja jag hoppas vi blir nöjda iaf, att man inte ångrar sig. 

    Ja jag kan nog stå ut med och höra lite liv vägg i vägg som det är just nu har vi en elefantfamilj över oss så de är inte en lugn stund, ungarna vaknar av allt jäkla springande och då är dom inte lättväckt tom jag vaknar fast jag har öronproppar så det bästa ska bli att slippa folk över :)

  • Äldre 23 Oct 21:17
    #9

    Vi gick och tittade in i huset under tiden det byggdes och jag blev väldigt orolig över det lilla vardagsrummet. Men vi har hittat nr möblering som funkar för oss, liten soffa med 4st sittplatser och sen två stora fotpallar som man kan flytta runt och använda som extra sittplats.

    Men annars blev vi väldigt överraskade över hur luftigt huset kändes, speciellt köket dör vi har ett extra stort 6-manna bord och ändå har gott om plats över.

    För mig är det viktigt med ett extra rum (sy,kontor,gäst) så när barn nr 2 kommer och har hunnit blivit 1-2år så kommer vi att leta större hus.

    Men flera av våra grannar bor som 2-barnfamilj här utan problem.

    Det är ett ekonomiskt boende :)

  • Anonym (mb)
    Äldre 23 Oct 22:00
    #10

    Tack för dina svar, ja just vardagsrummet känns lite litet så där måste vi införskaffa ny soffa då vi just nu har 2 riktigt stora soffor som vi använt som säng :)
    När dom väl börjat bygga ska jag oxå smygkika lite men just nu är det bara en jordhög typ :)

    det som blir mest skönt är att ungarna får varsitt rum just nu delar dom och det går väl så där äldsta är 6år och yngsta 2år :)

    Vi kollade oxå på hus först men kom fram till att de nog inte kommer passa oss då vi inte är nå husmänniskor :)

    Men super tack för dina svar

  • ahj
    Äldre 25 Oct 16:35
    #11
    jenny7906 skrev 2014-10-23 18:32:00 följande:

    Vart bor ni nu TS? Vi bor i ett BoKlok radhus med samma planritning.


    vi bor i bostadsrätt  i ett låghus just nu (en trea på 70 kvm o det känns trångt saker ligger överallt och det är svårt med förvaring). vi har en källare så där ligger det lådor med kläder som lillebror ska ha sen lite julgrejer barncykel balkongmöbler etc...

    de ska börja försäljningen av radhus och kedjehus här i malmö i början av november så vi ska chansa...förhoppningsvis får vi det huet vi vill ha..

    hur har ni löst det med förvaring? förrådet är inte isolerat och står ute...

    har alla fel blivit åtgärdade som upptäcktes på efterbesiktningen??
  • Äldre 25 Oct 23:52
    #12

    Alla fel har fortfarande inte blivit åtgärdade, men det är inga akuta.. Men såklart man hade önskat 1,5 år senare att det skulle vara avklarat...

    Förrådet isolerade vi innan första vintern men vi har endast utegrejer där såsom vinterdäck, pulka, cyklar, krukor, krattor etc. Men annars har vi förråd under trappan, lite på vinden och sen har vi ju ett rum som används som kontor/gästrum så ovanpå hyllorna där står alla bebisgrejer (liggdel, babyskydd, gravidkudde och andra större grejer.

    Men vi har inte mycket grejer som bara står.

  • ahj
    Äldre 26 Oct 21:37
    #13
    jenny7906 skrev 2014-10-25 23:52:52 följande:

    Alla fel har fortfarande inte blivit åtgärdade, men det är inga akuta.. Men såklart man hade önskat 1,5 år senare att det skulle vara avklarat...

    Förrådet isolerade vi innan första vintern men vi har endast utegrejer där såsom vinterdäck, pulka, cyklar, krukor, krattor etc. Men annars har vi förråd under trappan, lite på vinden och sen har vi ju ett rum som används som kontor/gästrum så ovanpå hyllorna där står alla bebisgrejer (liggdel, babyskydd, gravidkudde och andra större grejer.

    Men vi har inte mycket grejer som bara står.


    är det radhus ni bor i?   på infon sa de till oss att man inte kan ha något på vinden
  • Äldre 27 Oct 00:43
    #14

    Japp vi bor i radhus, nej det stämmer att vinden inte är byggd för att förvara grejer i men när man klättrar upp för stegen så är det en liten bit framför trapphålet som är täckt med "golv" så man kan skjuta in några kartonger där, plastgranen bl a :)

Svar på tråden BoKlok radhus o kedjehus