• Äldre 23 Oct 12:58
    2232 visningar
    13 svar
    13
    2232

    Men vad i hela......

    Jag är inte alls så jävla "haj" på det här med skulder och skit..Jag har fått hem från vissa inkasso bolag, om GAMLA skulder som min mamma inte betalat. Det är alså typ bokförlag och skolfoton osv osv.. 


    Är det verkligen min plikt att betala hennes skit ?? Eller får jag glatt le och börja gräva efter vartenda öre i min tomma plånbok? 

  • Svar på tråden Men vad i hela......
  • Äldre 23 Oct 13:04
    #1

    Du kan ju inte stå för hennes skulder. Är dom över 3 år gamla och ni inte inom dessa tre åren fått påminnelser om räkningen är den preskiberad.

  • Äldre 23 Oct 13:15
    #2

    Så det är hennes skulder vi pratar om? Hon har ju skaffat sakerna till mig (bokförlagen) men skolfotorna har hon skaffat åt sig! Det hon skaffade åt mig var väl för att vara snäll I guess.... Vi pratar ju inga stora summor, men ändå så att jag måste börja gräva i min plånbok, jag tycker det är oacceptabelt !!

  • Äldre 23 Oct 13:23
    #3

    Du skrev ju 'skulder som min mamma inte betalat' så jag antog att det var hennes skulder. Men står det ditt namn på räkningarna så är de ju dina.

  • Äldre 23 Oct 13:29
    #4

    Ja sorry sorry!! Vimsiga jag.. Oskyldig


    Alså, det är ju saker hon skaffat till mig, men inte betalt och nu är dom skulderna mina! Är det verkligen så jävla skitigt att jag får betala dessa? Jag menar, det är ju HON som skaffat detta till mig.. HON har skrivit på avtal,medlemskap och skolfoton och allt jävla faderullan... Tycker det borde vara hennes rätt att fortsätta betala skulderna! Eller är jag helt bakom flötet? 


     


    (Som jag skrev innan, kan inte det här med skulder och skit.... )


    Om jag t.ex skaffar tidningspremunation åt mina söner som jag bestämmer att "Nä det här tänker jag inte betala vidare på, och jag skaffar skolfoton och känner "Nä det här tänker jag inte heller betala" och när mina söner då fyller 18år så får dom alså glatt betala för mitt "påhitt"?

  • Äldre 23 Oct 13:35
    #5

    Nej, nan kan inte sätta över skulder på någon utan deras samtycke. De skulle ju bli heltokigt om jag får en skuld och ringer till företaget o säger 'detta ska grannen betala". Stackard granne. Om det är hon som skaffat det och du och företaget inte gått med på ett gäldenärsbyte är det fortfarande hennes. Att det sen är saker åt dig införskaffat under tiden som hon varit underhållsskyldig för dig gör inte att det blir dina skulder på 18 årsdagen. det Faller inom underhållsskyldigheten att köpa saker åt sina barn.

  • Äldre 23 Oct 13:53
    #6

    Ja men dåså! :) Då har jag en del att fixa idag då.


    Tackar för så mycket för proffsiga svar till en icke "jag kan inget om skulder" brud.

  • Äldre 23 Oct 16:19
    #7

    Reglerna kring skuldsättning av barn har tidigare varit rätt oklara, men lagarna har skärpts. Tidigare var det till exempel rätt vanligt att föräldrar skrev bilen på barnet och barnet då vid 18 års ålder helt plötsligt stod med stora skulder för obetalda parkeringsböter t.ex. Du kan läsa lite mer i länken, där står specifikt om t.ex. skolfoton som det verkar som att du inte är betalningsansvarig för då du inte kunnat ingå avtal.  http://www.konsumentverket.se/Vara-omraden/Privatekonomi/Skulder/Barns-skulder/

  • lillap­onnyn
    Äldre 23 Oct 16:39
    #8

    man kan ta skulder på barns namn o personnummer
    hemskt men sant

  • Äldre 23 Oct 16:46
    #9

    Hur får det till med tanke på att en minderårig inte får sätta sig i skuld? Om nan handlar om kredit brukar väl företagen kolla dels ålder men även betalningsförmåga?


    lillaponnyn skrev 2014-10-23 16:39:18 följande:

    man kan ta skulder på barns namn o personnummer

    hemskt men sant


  • lillap­onnyn
    Äldre 23 Oct 16:57
    #10

    På mitt förra jobb tog chefen ofta lån på sina barn som inte var så gamla runt 5 år med mera men det var på 90 talet så jag vet inte hur det är nu

  • Äldre 6 Nov 08:13
    #11

    Det här är ju sjukt. Jag får glatt betala iaf även om hon har beställt i mitt namn och var underhållningsskyldig..


    Man blir så glad i själen! Demon

  • Äldre 6 Nov 08:58
    #12
    Rowalise skrev 2014-11-06 08:13:26 följande:

    Det här är ju sjukt. Jag får glatt betala iaf även om hon har beställt i mitt namn och var underhållningsskyldig..


    Man blir så glad i själen! Demon


    Det är bara skulder som uppkommit före 1 januari 2009 som du ska betala. Om de uppkommit efter det så bestrider du dem.
  • Äldre 27 Mar 18:31
    #13
    Rowalise skrev 2014-10-23 13:15:44 följande:

    Så det är hennes skulder vi pratar om? Hon har ju skaffat sakerna till mig (bokförlagen) men skolfotorna har hon skaffat åt sig! Det hon skaffade åt mig var väl för att vara snäll I guess.... Vi pratar ju inga stora summor, men ändå så att jag måste börja gräva i min plånbok, jag tycker det är oacceptabelt !!


    Jag tycker du ska kolla upp det med en jurist för jag tror inte att du är betalningsskyldig för dessa skulder
Svar på tråden Men vad i hela......