• dejan9209

    tycker ni det är värt att lägga extrapengar på ekologist?

    som frågan lyder, värt att lägga pengar på ekologisk mat? ja vs nej?
    julenstid.blogg.se


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-10-23 13:25
    Jag och frugan vill överväga att prova nämligen!
  • Svar på tråden tycker ni det är värt att lägga extrapengar på ekologist?
  • temporär

    Ja. Köper alltid ett ekologiskt alternativ om det finns, oavsett vad det kostar. Jag planerar också mina inköp utifrån vilka affärer jag vet har ekologiska alternativ till olika varor.

  • Anonya

    Ja, så länge man inte har dålig ekonomi är det absolut värt att välja ekologiskt.

  • Aniiee

    Det beror alldeles på VAD man köper och VAR IFRÅN det kommer. Det är absolut inte så lätt som man vill göra det till. Det går helt enkelt inte att svara "ja" eller "nej", bara så där, rakt av, om man vet vad man talar om.


    The truth is, honey, I've enjoyed my life. I've had a hell of a good time
  • fluu

    Beror på. Svenskt eko - ja, alla gånger. Annars njaaa, då köper jag hellre svenskt icke eko. Handlar man efter säsong så tycker jag inte att det blir så mycket dyrare heller. Ibland är till och med det ekologiska billigare.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Dixie

    Ibland - om det inte är jättestor skillnad så betalar jag gärna några kronor extra för ekologiskt om det verkar rimligt - men att jämfört med att tex köpa ekologisk frukt från andra sidan jorden, då väljer jag hellre svenskodlad frukt när det finns! 

    vissa saker är ju dessutom orimligt dyra - ekologisk jäst kostar 7,50 - medan vanlig jäst kostar 1,50 - visst är 7,5 inte så mycket, men det är en för stor % skillnad! 

  • EnGladPingvin

    Ja, det är värt vartenda krona. Att kvalitet och god djurhållning kostar är självklart. Det betyder inte att vi alltid köper eko, men om valet är icke-eko eller eko av samma produkt blir de alltid eko. Finns det KRAV köper vi det. Köper enbart svenskt kött och försöker köpa så säsongsbetonat som möjligt när det kommer till grönsaker och frukt.

  • dejan9209
    Aniiee skrev 2014-10-23 14:53:05 följande:

    Det beror alldeles på VAD man köper och VAR IFRÅN det kommer. Det är absolut inte så lätt som man vill göra det till. Det går helt enkelt inte att svara "ja" eller "nej", bara så där, rakt av, om man vet vad man talar om.


    utveckla gärna vad är det som skulle vara svårt isånnfall? 
  • Gnuggarn

    Aldrig i livet, litar inte dugg på märkningen! Då jag har jobbat i livsmedelsbranchen vet jag att det fuskas som fan! 
    Ni som köper det så kallade EKO gör det för att ni tror att det e bra och på så sätt får ett bättre samvete! 
    Nästa sekund städar ni med klorin och kör massa bil! Hm dubbelmoral!

  • fluu
    Gnuggarn skrev 2014-10-23 15:32:55 följande:
    Aldrig i livet, litar inte dugg på märkningen! Då jag har jobbat i livsmedelsbranchen vet jag att det fuskas som fan! 
    Ni som köper det så kallade EKO gör det för att ni tror att det e bra och på så sätt får ett bättre samvete! 
    Nästa sekund städar ni med klorin och kör massa bil! Hm dubbelmoral!
    Bara lite tankar: Hur vet du att folk som köper eko gör annat som inte är bra för miljön? Och egentligen, är det inte bättre att göra något än inget alls?
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Aniiee
    dejan9209 skrev 2014-10-23 15:29:47 följande:
    utveckla gärna vad är det som skulle vara svårt isånnfall? 
    Ok, enkelt exempel:

    Här har du två paket ägg. Det är lika många ägg och de kostar lika mycket. Det ena paketet är ekologiskt, det andra inte. Vilket väljer du?
    The truth is, honey, I've enjoyed my life. I've had a hell of a good time
  • dejan9209
    Aniiee skrev 2014-10-23 15:36:15 följande:
    Ok, enkelt exempel:

    Här har du två paket ägg. Det är lika många ägg och de kostar lika mycket. Det ena paketet är ekologiskt, det andra inte. Vilket väljer du?
    Självklart enligt mig, det ekologiska.``?
    varför?

    Det kostar lika mycket, fast det ena är bättre än det andra
  • Aniiee
    dejan9209 skrev 2014-10-23 15:50:50 följande:
    Självklart enligt mig, det ekologiska.``?
    varför?

    Det kostar lika mycket, fast det ena är bättre än det andra
    Jasså, är det? 

    Du lyfter på locken till de båda äggaskarna och läser följande:

    Ekologiska: Ägg från höns frigående inomhus, utfodrade med ekologiskt hönsfoder. Äggen är producerade på gård inom 20 mils radie från [Din ort].

    Det andra paketet: Ägg från frigående höns utomhus. Utfodrade med sädeskorn och pickar fritt. Äggen är producerade på en gård inom 10 mils radie från [Din ort].

    Är det lika självklar nu? Varför/Varför inte?
    The truth is, honey, I've enjoyed my life. I've had a hell of a good time
  • EnGladPingvin

    För mig handlar inte ekologiskt bara om miljön, även om det är en viktig del. Det handlar också om djurhållning och framför allt om hur mycket gifter vi får i oss av maten vi äter. Tänkte på det idag när jag handlade. Köpte t.ex. ekologiska schalottenlökar och funderade över att de är så mycket mindre än de icke-ekologiska. Likaså de ekologiska äggen är ofta mindre än de icke-ekologiska. Visst inser jag att det därför krävs mer yta för produktionen, men i Sverige är det inte ett stort problem och när det kommer till grönsaker och ägg köper vi bara svenskt. Det jag inte kan låta bli att tänka på är hur mycket tillsatser och gifter som krävs för att producera de icke-ekologiska när storleken blir så stor. Gifter som skadar både oss som äter och miljön. Då är det värt varenda krona att äta ekologiskt.

    Vad gäller ägg köper vi enbart KRAV där det inte bara är ekologiskt foder utan hönsen har tillgång till utevistelse, sittpinne, färre per kvm etc. Helst från någon lokal producent om möjligt.

Svar på tråden tycker ni det är värt att lägga extrapengar på ekologist?