• Lambie
    Äldre 23 Oct 14:18
    1100 visningar
    15 svar
    15
    1100

    Pojkvän som söker uppehållstillsstånd

    Hej!


    Jag visste inte riktigt var jag ska skulle placera tråden, men jag har i alla fall en fråga till de som har erfarenhet av processen med att söka uppehållstillstånd till sin partner.

    Jag har en pojkvän i Iran sedan 2 år, jag åker dit minst 2 gånger per år och stannar i några månader. Jag själv är född i Sverige med iransk bakgrund och iranskt pass, han är iransk medborgare. Jag träffade honom första gången när jag var där och hälsade på släkten och reste runt. Åkte tillbaka till Sverige för att jobba en sommar och så åkte jag till Iran igen. Sådär har det pågått fram till nu då jag pluggar på högskola.

    Vi är så kära i varandra, och det har väl i princip inte gått en enda dag utan att vi videosamtalar via Skype när vi är ifrån varandra (vilket brukar vara minst tre-fyra månader).

    I juni 2014 när jag var i Iran hos honom skickade vi in vår ansökan om uppehållstillstånd till honom. För snart två veckor sedan fick han ett mejl om att boka tid och besöka Sveriges ambassad i Iran, så han ska dit inom en vecka.


    Vi båda funderar mycket över vad vi skulle ta oss till om vi blir nekade, men helst vill vi ju inte tänka på det. Det verkar vara väldigt svårt att få uppehållstillstånd, och vi är inte ens gifta eller sambos. Finns det en chans att vi blir godkända? Vad tror ni andra som har varit eller befinner er i liknande situation? Borde vi viga oss för att understryka att vi är seriösa? Hur fungerar sånt här?


    Jag har nyss börjat studera och ska hålla på i minst två år. Är det något som kan påverka vår ansökan negativt, att jag inte har ett heltidsjobb d v s? Jag vet inte hur de tänker på Migrationsverket, så både jag och han har en massa frågor omkring det här.

    Skulle vara så snällt om någon kunde svara!

  • Svar på tråden Pojkvän som söker uppehållstillsstånd
  • Lambie
    Äldre 23 Oct 14:22
    #1

    Och en till sak... Vad ska han ta med sig till intervjun utöver de dokument som han har blivit tillsagd att ta med? Foton?

  • Anonym (myse)
    Äldre 23 Oct 14:29
    #2

    Ni har möjlighet att få uppehållstillstånd om ni har som avsikt att bli sambos/makar i sverige. Kravet är dock att man 'får bevilja uppehållstillstånd" till skillnad från om ni redan varit det i Iran då det 'ska beviljas' om särskilda skäl ej säger annat. Skillnaden på att ni är gifta eller ogifta nu ligger i att den pojkvän måste bevisa att ert förhållande är seriöst om ni är ogifta annarsu ligger bevisbördan på migverket. Men man kan klart inte gifta sig tre dagar innan intervjun. Det är ju genomskinligt. Men chanserna finns att han får komma hit på anknytning till dig. Räkna dock med långa handläggningstider.

  • Anonym (myse)
    Äldre 23 Oct 14:32
    #3

    Foton på er tillsammans är ett måste om ni ska få en chans. Gärna vid flera olika tillfällen. Sen ska ni vara inlästa på varandras rutiner och familjer. Frågor som 'vilken sida av sängen sover han på? Vilken färg på tandborsten har han? När är hans mamma född?' Är inte ovanliga.

  • Lambie
    Äldre 23 Oct 14:36
    #4
    Anonym (myse) skrev 2014-10-23 14:32:10 följande:

    Foton på er tillsammans är ett måste om ni ska få en chans. Gärna vid flera olika tillfällen. Sen ska ni vara inlästa på varandras rutiner och familjer. Frågor som 'vilken sida av sängen sover han på? Vilken färg på tandborsten har han? När är hans mamma född?' Är inte ovanliga.


    Tack för ditt svar! :)


    Har du några fler tips eller erfarenheter kring det här som du kan dela med dig av?

  • Anonym (myse)
    Äldre 23 Oct 14:56
    #5

    Tyvärr inte, jag har läst mycket lagar om det men har aldrig varit med om det själv så hur de funkar i praktiken vet jag inte. Vet dock att en kompis vars man skulle komma hit tryckte mycket på fotona. De krävde vigselbevis, bröllopsbilder och allt.


    Lambie skrev 2014-10-23 14:36:29 följande:

    Tack för ditt svar! :)

    Har du några fler tips eller erfarenheter kring det här som du kan dela med dig av?


  • Äldre 23 Oct 15:02
    #6

    Nu var jag och min man gifta när vi ansökte. Inför intervjun hade han inte med sig något men det kan skilja mellan olika ambassader. De hade ett vanligt samtal, hur vi träffades, hur vi hade umgåtts och hållit kontakten däremellan, om min familj, när jag är född och vad jag heter (inklusive andranamn). Väldigt vanligt samtal helt enkelt. Har aldrig fått någon en fråga om färg på tandborstar eller liknande.

  • Äldre 27 Oct 22:20
    #7

    Det är inte alla som får integritetskränkande frågor på sin intervju såsom "hur ligger hen när hen sover". Det är helt och hållet personen på ambassaden som väljer att vara jävlig eller professionell. Sedan är det till stor fördel för er att ni bägge talar samma språk, det inger "trovärdighet" i relationen. Och nej, ni behöver inte vara gifta för att anses som "trovärdiga". Ni ska bara ha "för avsikt att gifta er eller blir sambos" i Sverige. Personen på ambassaden frågar främst det som ni redan skrivit ner i ansökan. Det kommer gå bra, var inte oroliga.

  • Lambie
    Äldre 11 Nov 20:59
    #8
    freedomforall skrev 2014-10-27 22:20:14 följande:

    Det är inte alla som får integritetskränkande frågor på sin intervju såsom "hur ligger hen när hen sover". Det är helt och hållet personen på ambassaden som väljer att vara jävlig eller professionell. Sedan är det till stor fördel för er att ni bägge talar samma språk, det inger "trovärdighet" i relationen. Och nej, ni behöver inte vara gifta för att anses som "trovärdiga". Ni ska bara ha "för avsikt att gifta er eller blir sambos" i Sverige. Personen på ambassaden frågar främst det som ni redan skrivit ner i ansökan. Det kommer gå bra, var inte oroliga.


    Tack för ditt svar!


    Han har haft sin intervju, den gick bra och de ställde ganska normala frågor. Nu har vi en väntetid på upp till 14 månader innan vi får besked... Känns som väldigt lång tid och det är hemskt frustrerande med tanke på att vi ansökte i början av juni i år. Men är väl som det är och man får helt enkelt kämpa på som så många andra par gör.

  • Anonym (haft)
    Äldre 11 Nov 21:05
    #9

    När min kille ansökte så bodde vi inte ihop eller var gifta. Utan vi planerade då att bli sambos. Han fick sitt tillstånd utan problem. Kom ihåg att Migrationsverket inte är där för att försöka sätta dit er, utan för att kontrollera att allt stämmer. Eftersom ni inte har något att dölja har jag mycket svårt att tro att han inte skulle få uppehållstillståndet beviljat :)

  • Lambie
    Äldre 11 Nov 21:11
    #10
    Anonym (haft) skrev 2014-11-11 21:05:51 följande:

    När min kille ansökte så bodde vi inte ihop eller var gifta. Utan vi planerade då att bli sambos. Han fick sitt tillstånd utan problem. Kom ihåg att Migrationsverket inte är där för att försöka sätta dit er, utan för att kontrollera att allt stämmer. Eftersom ni inte har något att dölja har jag mycket svårt att tro att han inte skulle få uppehållstillståndet beviljat :)


    Åh, blir verkligen lättad av att höra sånt. Tack.
    Hur länge tid tog hela processen för er? :)

  • Anonym (Varfö­r SE)
    Äldre 11 Nov 21:16
    #11

    Varför måste ni just återförenas här i Sverige? Kan inte du flytta ner till Iran???

  • Anonym (haft)
    Äldre 11 Nov 21:20
    #12
    Lambie skrev 2014-11-11 21:11:32 följande:

    Åh, blir verkligen lättad av att höra sånt. Tack.
    Hur länge tid tog hela processen för er? :)


    Jag vet, man är så sjukt nervös eftersom en myndighet ska bestämma om man ska få leva med sin kärlek eller inte. Men eftersom man vet att man har rent mjöl i påsen så finns det ju inget som Migrationsverket skulle kunna få reda på som ska kunna sätta käppar i hjulet för en. Så det är bara att försöka stå ut under väntetiden :)

    Allt som allt, från det att vi skickade in ansökan till beslutet var fattat var 6 veckor,men vi ansökte i slutet på 2012 och då var väntetiden mycket kortare. Tycker så synd om alla som får vänta svinlänge nu.
  • Lambie
    Äldre 11 Nov 21:37
    #13
    Anonym (Varför SE) skrev 2014-11-11 21:16:45 följande:

    Varför måste ni just återförenas här i Sverige? Kan inte du flytta ner till Iran???


    Därför att jag är född och uppvuxen här i Sverige som faktiskt är ett fritt land jämfört med Iran. Om styret, d v s diktaturen i Iran inte existerade som den gör i nuläget så hade det varit ett alternativ att jag flyttade dit istället.
    Vad hade du valt för dig och din partners framtid? Ett land där regeringen förtrycker sina människor eller ett land där du faktiskt får säga din åsikt högt?
  • Äldre 11 Nov 22:47
    #14

    Hej! När min man ansökte om uppehållstillstånd så var vi gifta, han tog med sig massor med bilder på oss på vår vigsel och våra ringar och även vårt äktenskaps bevis, dom frågade inte så mycket bara ett helt vanligt samtal mellan två människor, dvs hur lång tid vi varit tillsammans , vilket datum vi träffades för första gången, vilket datum vi gifte oss, och vilket datum våra förlovningsfest var. Dom frågade lite om min familj vad dom heter osv, ingenting han behöver vara nervös över, håller tummarna för att det ska gå fort för er. För oss tog det 6 månader.

  • Lambie
    Äldre 11 Nov 22:55
    #15
    valentinaaaa skrev 2014-11-11 22:47:42 följande:

    Hej! När min man ansökte om uppehållstillstånd så var vi gifta, han tog med sig massor med bilder på oss på vår vigsel och våra ringar och även vårt äktenskaps bevis, dom frågade inte så mycket bara ett helt vanligt samtal mellan två människor, dvs hur lång tid vi varit tillsammans , vilket datum vi träffades för första gången, vilket datum vi gifte oss, och vilket datum våra förlovningsfest var. Dom frågade lite om min familj vad dom heter osv, ingenting han behöver vara nervös över, håller tummarna för att det ska gå fort för er. För oss tog det 6 månader.


    Hej! Tack! Vad skönt att höra. 6 månader skulle kännas som en dröm för mig i nuläget, hoppas vi har samma tur. :)

Svar på tråden Pojkvän som söker uppehållstillsstånd