• Lambie
    Äldre 23 Oct 14:18
    1100 visningar
    15 svar
    15
    1100

    Pojkvän som söker uppehållstillsstånd

    Hej!


    Jag visste inte riktigt var jag ska skulle placera tråden, men jag har i alla fall en fråga till de som har erfarenhet av processen med att söka uppehållstillstånd till sin partner.

    Jag har en pojkvän i Iran sedan 2 år, jag åker dit minst 2 gånger per år och stannar i några månader. Jag själv är född i Sverige med iransk bakgrund och iranskt pass, han är iransk medborgare. Jag träffade honom första gången när jag var där och hälsade på släkten och reste runt. Åkte tillbaka till Sverige för att jobba en sommar och så åkte jag till Iran igen. Sådär har det pågått fram till nu då jag pluggar på högskola.

    Vi är så kära i varandra, och det har väl i princip inte gått en enda dag utan att vi videosamtalar via Skype när vi är ifrån varandra (vilket brukar vara minst tre-fyra månader).

    I juni 2014 när jag var i Iran hos honom skickade vi in vår ansökan om uppehållstillstånd till honom. För snart två veckor sedan fick han ett mejl om att boka tid och besöka Sveriges ambassad i Iran, så han ska dit inom en vecka.


    Vi båda funderar mycket över vad vi skulle ta oss till om vi blir nekade, men helst vill vi ju inte tänka på det. Det verkar vara väldigt svårt att få uppehållstillstånd, och vi är inte ens gifta eller sambos. Finns det en chans att vi blir godkända? Vad tror ni andra som har varit eller befinner er i liknande situation? Borde vi viga oss för att understryka att vi är seriösa? Hur fungerar sånt här?


    Jag har nyss börjat studera och ska hålla på i minst två år. Är det något som kan påverka vår ansökan negativt, att jag inte har ett heltidsjobb d v s? Jag vet inte hur de tänker på Migrationsverket, så både jag och han har en massa frågor omkring det här.

    Skulle vara så snällt om någon kunde svara!

  • Svar på tråden Pojkvän som söker uppehållstillsstånd
  • Lambie
    Äldre 23 Oct 14:22
    #1