• Anonym (Trans­)
    Äldre 23 Oct 14:19
    20096 visningar
    188 svar
    188
    20096

    Betalat 150.000+ för ansiktsoperation... Varför måste jag betala?

    Ligger nu i en säng och återhämtar mig från den 6 timmar långa operationen, och helvetisk uppvak.

    Men iaf, anledningen till att jag behövde operationerna va pga att mitt ansikte va för maskulint (jag är mtf transsexuell om det inte är klart, 24 år). Vilket kunde ha blivit unvikt om vården hade gett mig vård i tidig ålder.. Så varför måste jag betala för min "deformation", när vården hade full makt att se till att jag kunde ha sett normal ut?

    Väldigt trött, då kanske inte svarar så ofta, och inte så långt... Men skulle vilja höra åsikter.

  • Svar på tråden Betalat 150.000+ för ansiktsoperation... Varför måste jag betala?
  • Anonym (...)
    Äldre 23 Oct 15:45
    #1
    +2

    Jag vill inte låta svinig nu, utan är helt ärligt nyfiken: Jag är kvinna, född i en  kvinnas kropp. Men, mitt ansikte är också väldigt maskulint, breda käkar och liksom..manligt.
    Borde jag få min skönhetsoperation betald? Borde alla som inte trivs med sitt ansikte och anser att det passar dem få det?

    Eller är det bara vid könsbyte man ska få Välja sitt utseende?

  • Anonym (Trans­) Trådstartaren
    Äldre 23 Oct 15:58
    #2
    Anonym (...) skrev 2014-10-23 15:45:04 följande:

    Jag vill inte låta svinig nu, utan är helt ärligt nyfiken: Jag är kvinna, född i en  kvinnas kropp. Men, mitt ansikte är också väldigt maskulint, breda käkar och liksom..manligt.

    Borde jag få min skönhetsoperation betald? Borde alla som inte trivs med sitt ansikte och anser att det passar dem få det?

    Eller är det bara vid könsbyte man ska få Välja sitt utseende?


    Om ditt ansikte ser ut som en mans, så tycker jag, du borde få operation. Speciellt eftersom att det skulle i princip bara kunna hända om du hade en missbildning, eller en grov hprmonstörming.

    Förmodligen så har du bara imperfektioner, men annars ser normal och kvinnlig ut. Jag kommer ju liksom inte se helt kvinnlig ut efter heller, men det mesta blir mer rätt, så jag kan må ok.
  • Anonym (Trans­) Trådstartaren
    Äldre 23 Oct 17:44
    #3

    Bumpar tråden... Kan tillägga att det är en hel del skillnad mellan inperfektioner och ha ha ett ansikte som inte ser normalt ut.

    Även ledsen att det finns en hel del transsexuella som inte kan betala för de här operationerna, och istället får helt enkelt dö, eller må hur dåligt som helst tills de kan betala eller dör på annat sätt.

  • Anonym (Dö?)
    Äldre 23 Oct 18:01
    #4

    Vården satsar väl först och främst på att bota sjukdom?

    Räknas detta hit menar du?

  • Anonym (Trans­) Trådstartaren
    Äldre 23 Oct 18:11
    #5
    Anonym (Dö?) skrev 2014-10-23 18:01:11 följande:

    Vården satsar väl först och främst på att bota sjukdom?

    Räknas detta hit menar du?


    Ja? Varför annars skulle folk som råkar ut för olyckor eller sjukdomar få plastikoperationer för att se normala ut?

    Grejen med det här också är att vården kan hjälpa transsexuella, och kunnat i 50 år, men den groteska trans fobin och okompetens som finns i vården har lätt till att en massa transsexuella växt upp fel och deformeras så dom inte ser normala ut.
  • Äldre 23 Oct 18:11
    #6

    Var det först nu, trött och sliten efter operation/uppvak. Som du kom att tänka på/ifrågasätta detta?

    Kanske känns det orättvist, men jag tänker ändå att du borde tänkt igenom den ekonomiska frågan innan du bestämde dig.

    Oavsett om det kommer se annorlunda ut i framtiden, kommer du inte få tillbaka dina pengar retroaktivt.

  • Anonym (Trans­) Trådstartaren
    Äldre 23 Oct 18:18
    #7
    Haskel skrev 2014-10-23 18:11:40 följande:

    Var det först nu, trött och sliten efter operation/uppvak. Som du kom att tänka på/ifrågasätta detta?

    Kanske känns det orättvist, men jag tänker ändå att du borde tänkt igenom den ekonomiska frågan innan du bestämde dig.

    Oavsett om det kommer se annorlunda ut i framtiden, kommer du inte få tillbaka dina pengar retroaktivt.


    Det vet jag väl, och behöver inte få tillbaka pengarna. Men det finns andra som inte kan betala för sin vård, och det är fel.

    Har tänkt på det länge annars.
  • Äldre 23 Oct 18:27
    #8
    +1
    Anonym (Trans) skrev 2014-10-23 18:18:18 följande:
    Det vet jag väl, och behöver inte få tillbaka pengarna. Men det finns andra som inte kan betala för sin vård, och det är fel.

    Har tänkt på det länge annars.
    Problemet är väl mest, att om man gör operationer för könsbyten gratis, så kommer andra grupper känna sig särbehandlade.

    Exempelvis en kvinna anser sig vara en storbystad kvinna, född i småbröstad kropp.
  • Anonym (Trans­) Trådstartaren
    Äldre 23 Oct 18:36
    #9
    Haskel skrev 2014-10-23 18:27:27 följande:

    Problemet är väl mest, att om man gör operationer för könsbyten gratis, så kommer andra grupper känna sig särbehandlade.

    Exempelvis en kvinna anser sig vara en storbystad kvinna, född i småbröstad kropp.


    Sverige betalar redan för det... Och kan du inte se skillnad mellan folk dom är giriga och bortskämda, så dom tror sina inperfektioner är på samma nivå som deformerade personer, och de som faktiskt inte ser normala ut?

    Tycker du inte att alla bör ha en rätt att se normal ut?
  • Anonym (Trans­) Trådstartaren
    Äldre 23 Oct 18:45
    #10
    Haskel skrev 2014-10-23 18:27:27 följande:

    Problemet är väl mest, att om man gör operationer för könsbyten gratis, så kommer andra grupper känna sig särbehandlade.

    Exempelvis en kvinna anser sig vara en storbystad kvinna, född i småbröstad kropp.


    Och sen så kan man inte vara en storbustad person i en småbustad kropp, eftersom det inte har en funktion i din hjärna.

    Håll Iaf saker till ämnet, börja inte prata om att någon tror de är Napoleon.
Svar på tråden Betalat 150.000+ för ansiktsoperation... Varför måste jag betala?