• Anonym (Ful)

    Finnar hela livet

    Jag började få finnar väldigt tidigt, tror jag var 7-8. Mamma klämde sönder ansiktet på mig för att få bort dem men det hjälpte inte. Vi var även nån tur till hudläkare och fick nån frätande kräm att smörja på som gjorde att huden fjällade, men det hjälpte inte heller. Mamma gav upp efter några år.

    Nu är jag 24 och har fortfarande finnar, har haft det hela tiden och mår jättedåligt. När jag tar upp det med tex mamma säger hon att det inte ens syns, och det gör det väl inte om man kollar på håll. Jag har inga jätteröda prickar eller enorma varfyllda bulor, utan hela ansiktet är fyllt med knottror och svarta porer. Kommer man nära så syns det tydligt. Det har gjort att jag nästan aldrig vill pussa min pojkvän, vågar inte sitta bredvid folk och diskutera i klassrummet, vågar inte byta frisyr eftersom luggen åtminstone täcker lite.

    Det känns som om jag provat allt men inget hjälper ens lite. Det blir INGEN skillnad. Jag sminkar mig aldrig, gjorde det nåt år i tonåren men resultatet blev rent ut sagt äckligt och dolde bara skiten i 20-30 minuter innan det började kaka sig och sådär. Har varit till läkare och fått krämer som inte heller hjälper.

    Min pojkvän sa att jag skulle prova Proactive, enligt honom har jag inte ens problem, men hans bror hade blivit hjälpt av det. Jag tänker att jag har provat så jävla mycket att det inte känns värt att slänga flera hundra på ännu en grej som inte kommer funka, men vad vet jag? Är det en mirakelkur eller? Finns det nåt annat man kan prova?

  • Svar på tråden Finnar hela livet
  • Anonym (ddd)

    Gå till en riktig hudläkare. De kan fixa antingen Tetralysal eller i absolut värsta fall roaccutan. Roaccutan är den absolut sista utvägen. En väldigt seriös behandling som kräver noggrann uppsikt. Ett antal mindre biverkningar om allt görs rätt. Men, det funkar.

    Jag själv har bara erfarenhet av Tetralysal, vilket är antibiotika. Generellt så funkar tetralysal för vissa, men inte för andra.

  • Anonym (Ful)
    Anonym (ddd) skrev 2014-10-23 14:31:43 följande:

    Gå till en riktig hudläkare. De kan fixa antingen Tetralysal eller i absolut värsta fall roaccutan. Roaccutan är den absolut sista utvägen. En väldigt seriös behandling som kräver noggrann uppsikt. Ett antal mindre biverkningar om allt görs rätt. Men, det funkar.

    Jag själv har bara erfarenhet av Tetralysal, vilket är antibiotika. Generellt så funkar tetralysal för vissa, men inte för andra.


    Jag vill helst inte ta några mediciner utan vill gärna ha tips på krämer eller annat jag kan använda. Är jättekänslig för mediciner och kan inte ta alvedon utan att må dåligt ens, blir helt däckad när jag går på antibiotika för tex halsfluss.
  • Fia 28

    Mitt tips är B5-vitamin, D-vitamin, undvik kolhydrater och drick massa vatten.
    Störst inverkan har nog kolhydraterna för mej. Vissa blir bättre av att minska på mjölkprodukter.

  • Anonym (ddd)
    Anonym (Ful) skrev 2014-10-23 14:44:09 följande:
    Jag vill helst inte ta några mediciner utan vill gärna ha tips på krämer eller annat jag kan använda. Är jättekänslig för mediciner och kan inte ta alvedon utan att må dåligt ens, blir helt däckad när jag går på antibiotika för tex halsfluss.
    Okej jag förstår. Då kan jag bara rekommendera tvättsvamp i duschen hehe.^^
    Eventuellt en kräm som kanske inte faller dig i smaken, men den heter "Epi-duo". Är receptbelagd och du blir lite torr, kanske var den du redan har testat?
  • Chrysabelle

    Har du testat acnicyl? Receptfritt på apoteket.

  • Anonym (Hmm...)

    Kollat om du har PCO? Acne kan var ett symtom på det. E-vitamin är allmänt bra för huden.

  • Anonym (Ful)

    Har testat det mesta som finns receptfritt, utom Basiron tror jag den heter. Jag har använt skrubbar i duschen utan resultat, E-vitaminkräm, tar stora doser B-vitaminer pga andra problem men de hjälper inte mot finnarna. Tar även D-vitamin. Äter väldigt sällan mjölkprodukter och dricker massor med vatten redan.

    Är det nån som provat Proactive och vet om det funkar? Eller är det bara bortkastade pengar?


    Anonym (ddd) skrev 2014-10-23 14:49:10 följande:
    Okej jag förstår. Då kan jag bara rekommendera tvättsvamp i duschen hehe.^^
    Eventuellt en kräm som kanske inte faller dig i smaken, men den heter "Epi-duo". Är receptbelagd och du blir lite torr, kanske var den du redan har testat?

    Den har jag inte testat vad jag vet, jag provade Aberela och nån annan som började på T eller P har jag för mig. Då måste jag få det av läkare va?
  • Anonym (Hmm...)

    Jag menar e-vitaminpiller,starka doser alltså.

  • Fia 28
    Anonym (Ful) skrev 2014-10-23 15:39:59 följande:

    Har testat det mesta som finns receptfritt, utom Basiron tror jag den heter. Jag har använt skrubbar i duschen utan resultat, E-vitaminkräm, tar stora doser B-vitaminer pga andra problem men de hjälper inte mot finnarna. Tar även D-vitamin. Äter väldigt sällan mjölkprodukter och dricker massor med vatten redan.

    Är det nån som provat Proactive och vet om det funkar? Eller är det bara bortkastade pengar?



    Den har jag inte testat vad jag vet, jag provade Aberela och nån annan som började på T eller P har jag för mig. Då måste jag få det av läkare va?
    Men är det just B5 med bland dessa vitaminer du äter? Ska vara typ 2000-10000mg per dag för att ge nån effekt.
Svar på tråden Finnar hela livet