• Anonym (Vad gäller?)

    Skydd av fp 6 mån innan bf om man byter jobb?

    Hej!

    Jag har fått en SGI fastställd på mitt företag som är i uppbyggnadsskede. Jag har bf i mitten av april 2015 och mitt uppbyggnadsskede går ut sista dec i år. Jag har då fått information om att om jag går ned i arbetstid eller slutar arbeta 6 månader innan bf så skyddar jag min SGI. Till saken hör att jag är tjänstledig från ett jobb till sista dec och undrar nu vad som händer om jag går in och jobbar där efter årsskiftet men går ned i arbetstid. Är min SGI skyddad då eller räknas den om för att jag börjat på ett nytt jobb? Eftersom jag fått så luddiga svar från Försäkringskassan angående detta så har jag inte vågat säga upp mig och då är jag kanske tvungen att gå in och jobba där några månader innan uppsägningen träder i kraft och jag enbart kan fokusera på mitt jobb i företaget.

  • Svar på tråden Skydd av fp 6 mån innan bf om man byter jobb?
  • Försäkringskassan

    Hej!


     Rent generellt sett kan blivande mamma sluta arbeta eller minska din arbetstid inom sex månader före den beräknade förlossningen utan att den sjukpenninggrundande inkomsten sänks. 


    Med tanke på att ditt uppbyggnadsskede av eget företag upphör vid årsskiftet och att du har fått olika svar från oss är det bäst att du kontaktar vårt Kundcenter 0771- 524 524 så får vi skicka det vidare till beslutande handläggare.


     


    Hälsningar


    Asta, handläggare


     


     


     

  • Anonym (Vad gäller?)

    Min beslutande handläggare kunde inte ge mig något klart svar. Kan man byta handläggare?

  • Försäkringskassan

    Hej!

    Det finns möjlighet att byta handläggare, kontakta vårt Kundcenter på tel 0771-524 542 så de skriva in ditt önskemål om att få byta handläggare .

    Hälsningar
    Gerd, handläggare

Svar på tråden Skydd av fp 6 mån innan bf om man byter jobb?