• Linafina

    Extremt dålig självförtroende

    Hej! 

    Jag har extremt dåligt självförtroende. Jag står på scen en del, sjunger och spelar gitarr med ett band bakom. Igår uppträde jag och det gick väldigt bra men jag känner mig så dålig. Jag vet inte jag har den skräcken i mig, att alla bara ljuger, att allt bara är en dröm. 
    Inför den här konserten har jag arbetat stenhårt i månader och det var mycket mer publik den här gången. Det gick bra... det gick bra..men ändå får jag för mig andra saker. 
    Varje gång jag går av scenen så är jag först jätteglad, sen börjar tankarna komma dagen efter att jag är oduglig. 

    Det gäller inte bara musiken, det gäller andra saker som har med att presentera sig. Jag vet att det har med min barndom och göra, min pappa var ett asshole. 
    Han skällde ut mig redan som liten om jag inte gjorde någon 100% rätt, han var värre än så. När jag inte klarade saker var jag dum i huvudet, en misslyckad människa.. det sitter kvar. Har pratat om det terapimässigt och jag har försökt att träna på det hela tiden.. det är bara så tufft. Det förstör så mycket. 

    Hela natten och idag har jag gått och försökt hitta fel på mig själv, försöka vända upp och ner på allt positivt alla har sagt ifrån igår. Jag är dålig. Jag är värdelös. Jag orkar inte mer ..jag tycker om mig själv.. utseende..kropp...allt sånt men självförtroendet är åt helvete. Det är riktigt riktigt riktigt dåligt. Detta är inget jag bara säger, det är jättejobbigt för mig och jag vet inte hur jag ska göra. 


    Jag önskar jag kunde vara nöjd med det jag gör. Att jag kan hylla mig själv. Sluta fokusera på fel saker. Vara stolt över mina insatser och strunta i och jämföra mig med andra så jävla mycket. 
    Allt sker så omedvetet också.. jag önskar all hjälp och tips jag kan få från familjeliv. Jag vill förändras, vill ha ett starkare självförtroende!


     


    (Vet inte om jag postade inlägget i rätt kategori )

  • Svar på tråden Extremt dålig självförtroende
  • Fundersam skogsmulle

    Hej,
    Vill först bara säga att du är modig som står framför publik och uppträder. Måste vara en häftig känsla! :)

    Självförtroende är aldrig lätt, för mig svävar det upp och ner, bland känner jag mig kass och ibland kan jag tycka att jag är riktigt bra eller möjligtvis ibland att jag inte orkar bry mig.

    Det viktigaste som jag har lärt mig när det gäller att ge beröm är att fokusera på känslan eller på det faktiska. Hur var din känsla när du stod på scen, inte efteråt, utan just när du stod på scen! Hur var din upplevelse av att stå där? Det är det DU upplever i stunden som betyder något. Sen att fokusera på det faktiska - du spelade alla toner rätt! Publiken jublade! Ni skrattade! Ni dansade! Ni hade kul!

    Utöver det så finns det inget som betyder något! Om din känsla var bra när du stod på scen så är det den känslan och det minnet du ska bära med dig! Det är ditt minne av händelsen som är viktig, och inte att lägga fokus på det som hände sedan, på vad någon sa eller inte sa!

    Mitt främsta problem har alltid varit att jag funderar på vad andra tycker och tänker om mig, men i dagsläget så har jag lärt mig att acceptera mig själv och att jag inte bryr mig om vad andra tycker och tänker för jag är ändå den jag är! Samtidigt har jag lärt mig att erkänna för mig själv och andra när jag gör något fel, för det är något som jag kan förändra tills nästa gång! Jag ser varje fel som en lärdom! Jag kan inte vara bäst hela tiden, varje dag (även om jag önskade det), det är mänskligt att fela! Det är skönare att umgås med någon som gör fel och vågar vara lite knasig, för det är sådana vi alla är. Vi gör alla fel och som människa är det väldigt skönt att se och känna att ingen är perfekt! :) Inte ens du eller jag! :) Vi är inte perfekta, men vi duger så jäkla bra så som vi är eftersom vi alltid strävar efter att göra saker så bra som vi bara kan! Vi går in helhjärtat i saker och vill verkligen göra saker så bra som det bara går och ibland går det vägen och ibland går det bara halvvägs, men vi har ändå gjort så bra som bara vi kan! :)

    För mycket beröm och känslan av att jag verkligen har gjort något bra kan istället få motsatt effekt, att jag i nästa situation ställer alldeles för höga krav på mig själv, att jag måste överträffa det jag gjorde senast.. Vilket inte heller alltid är rimligt!

    Så...Fokusera på ditt faktiska minne av händelsen/händelserna och känslan du hade under just den händelsen. Vad någon annan säger har egentligen ingen betydelse, mer än att man får bekräftelse, utan det kommer alltid att vara dina känslor och din syn på dig själv som spelar någon roll! Du har huvudrollen i ditt liv, låt inte någon annan få ta det ifrån dig. Spela rollen som dig själv, och låt dig vara den du är och fokusera på vad du har gjort och ibland när något inte gått som du har tänkt dig så tänker du på hur du kan göra annorlunda nästa gång! Folk är ändå självupptagna och tänker mer på sig själva än på någon annan, så låt även du fokusera på dig själv och det du gör varje dag - att vara dig själv! :)

  • Linafina

    Tack för du tog dig tid och svara. Läste ditt svar igår men ville inte svara förrän jag tagit in det du skrev. Ja, jag vet inte varför jag har så svårt och bara släppa allt runt omkring mig, sluta jämföra. Alla har sina brister, ingen är perfekt.
    Det är väll just det här med presentation som jag blir sjukt osäker på. 

    Jag har tänkt tillbaka när jag gick upp på scenen och det röda ljuset lyste på mig. Det var mörkt och jag var avslappnad. Min gitarrist sa till mig innan jag skulle gå upp '' Tänk att allt bara är en illusion, att de människor du ser framför dig är bara luft. Du kan varken tänka eller se dom '' Kanske lite konstigt sagt men det hjälpte mig. Jag kopplade bort vad andra skulle tänka. Min andra gitarrist har varit ute betydligt mycket mer än mig, musikmässigt. Han sa till mig '' Jämför dig inte, du är bra som du är ''. Jag tar åt mig det, det gör jag.. men det trillar lätt tillbaka.


    Jag får lätt för mig saker som inte ens stämmer som om jag inte är omtyckt fast jag är väldigt omtyckt. Jag tror jag landar tillbaka på det här att hela tiden ha krav på sig, att allt måste vara 100%. 


    Ibland tänker jag inte på att det ska vara 100% och då slappnar jag och märker att jag mår väldigt bra.. men sen kommer tankarna tillbaka och försöker hitta fel. 
    Yrkesmässigt vill jag bli lärare och syssla med musiken, yrkesmässigt känner jag att jag måste bli advokat, läkare eller något annat. Jag har inga krav på mig längre men jag hade, väldigt stora krav på mig och det sitter omedvetet kvar. 


    Jag tycker själv jag har en väldigt bra framtid framför mig bara jag vågar släppa taget och som sagt jobba mer med självförtroendet. Har du några enkla övningar? Tips..något jag kan tänka på varje dag?

  • Fundersam skogsmulle

    Jo, jag vet ju att om man tar mod till sig att fråga något så känsligt som du har gjort så är det även viktigt att få svar! Det är ju modigt och inte helt lätt, att våga blotta sina känslor! :)

    Synd att man inte kan länka in dokument här, för vi pratade om just självkänsla och självförtroende på en "ungdomsträff" jag anordnade för mina ungdomar i  friidrotten då jag tycker att det är väldigt viktigt att prata om, både för att man ska bli medveten om sig själv, men även för att uppmärksamma och stötta andra personer i sin omgivning som kanske har det lite svårare än andra! :)

    Självkänsla handlar ju i alla fall om hur man ser på sig själv - både positiva och negativa sidor:

    - känna att man är värd något bara genom att vara. 


    - känna att man duger, trots att man inte är bra på allt
    -
    känna att man har rätt att ta plats, att synas och höras och att man          känner sig respekterad
    -
    våga tala om hur man mår eller vad man tycker
    -
    acceptera att alla inte kan tycka om en
    -
    känna att man har rätt att säga både ja och nej till saker
    -
     be om hjälp när man behöver

    Självförtroende har istället med prestation att göra - hur man tror att man ska klara av saker.


    Hur kan bra självkänsla märkas


    känner att man är värd att må bra, att man sköter om sig själv och gör saker som får en att må bra



    törs prova nya saker och nya situationer



    vågar misslyckas



    törs ta kontakt med människor



    kan ge både positiv och negativ kritik till andra



    står för den man är och hur man ser ut



    känner sig okej även om inte allt är perfekt



    törs stå för det man gör och det man har gjort



    kan erkänna misstag och be om förlåtelse om man gjort någon illa



    kan belöna och berömma sig själv.


     


    När självkänslan är svag kan det märkas genom att man:



    känner sig dålig, att man inte tycker att man är värd något



    gör saker som inte är bra för en



    undviker att umgås med andra



    undviker att prova nya saker



    försöker vara andra till lags i vänskaps- och kärleksrelationer



    inte tar plats och tar för sig i olika situationer



    ofta är svartsjuk eller avundsjuk på andra



    blir jätteledsen om man misslyckas med något man gör.



    Dålig självkänsla kan också visa sig genom att en person slåss, mobbar eller är taskig mot andra. Det kan också vara så att man försöker dölja dålig självkänsla genom att försöka vara superduktig och bäst på allt eller att man skryter om sig själv. 


    Varför får man låg självkänsla?



    Alla behöver få uppskattning, bli sedda och respekterade för den man är. Självkänslan sjunker om man ofta under sin uppväxt har fått höra att man inte är tillräckligt bra, att man inte duger någonting till eller att man är jobbig.


    Samtidigt kan en person, som bara har fått uppskattning när han eller hon har presterat bra, tro att hon eller han duger bara när de gjort något bra. Att man inte duger bara genom att finnas till.


    Känslan av att inte duga kan också bero på att man är olika känsliga från början. Om man är känslig kan man ha låg självkänsla, även om man har haft det bra när man växte upp


    Det kan också spela roll för ens självkänsla hur pass lik man är den familj eller de personer man växer upp med. Om alla andra ogillar sport och man själv är sportig, kan man känna sig missförstådd och bli osäker på sig själv.



     


    Det finns mycket man kan göra för att stärka sin självkänsla. Här är några saker man kan prova:



    När man har tankar om att man är dålig kan man försöka bryta dem genom att fråga sig själv: hjälper det mig att tänka så här? Är det verkligen sant att jag inte är bra på någonting? Vad kan jag själv förändra?



    För att komma ifrån tankar på utseende och prestation, kan man fråga personer man litar på vilka egenskaper de tycker om hos en.



    Fundera på vilka egenskaper man tycker om hos andra. Vad är egentligen viktigt? Att vara ?snygg?, bäst på proven i skolan eller att man är en nyfiken, omtänksam, klok, fantasifull eller modig person som vågar vara sig själv?



    Man kan göra saker som man inte brukar. Eller så försöker man säga ifrån nästa gång någon försöker göra sig rolig på någon annans bekostnad, ringa ett samtal till någon man tycker om eller visa en novell man har skrivit för en kompis.



    Istället för att fastna i tankar om sånt som har gått dåligt, kan man försöka acceptera det som hänt och de känslor man hade då. Man kan också fråga sig vad som är bäst för en att göra just nu. Det behöver inte betyda att man inte får visa att man är ledsen över saker som har hänt, tvärtom kanske man behöver sörja under en period för att sedan gå vidare. 



    Man kan försöka vara extra modig och våga lite mer: våga stå för vad man tycker, våga fråga om sånt man inte vet, våga göra bort sig och våga bjuda på sig själv.



    Man kan umgås med personer som man är bekväm med och känner sig trygg med.



    Man kan känna sig modigare och starkare om man lyssnar på musik som man tycker mycket om, när man till exempel är på väg till något man känner sig osäker inför, eller samtidigt som man gör något man tycker är lite läskigt.



    Man kan bli bättre på att ta emot beröm och komplimanger. Istället för att tycka att det känns pinsamt, kan man ta ett djupt andetag, säga tack och låta det som personen säger sjunka in och tillåta sig att vara glad för det.



    Man kan ge sig själv uppmuntran och tillåta sig att känna sig nöjd när man till exempel har gjort läxan eller när man har ringt ett samtal som kändes jobbigt.



    Man kan vara en bra och stöttande vän och själv välja kompisar som uppmuntrar en och tycker om en för den man är.



    Man ska inte hålla inne med komplimanger utan visa varandra uppskattning för vilka ni är.



    Även om självförtroende och självkänsla inte är samma sak, kan självkänslan växa och utvecklas när man gör saker som man är bra på.



    Skriv upp saker som du tycker om hos dig själv.



    Skriv upp saker som gör dig glad.



    Sätt upp mål för din dag, till exempel att du ska göra något som du tycker om eller något som du aldrig har gjort förut och strunta i om det gick bra eller dåligt, blev fult eller fint - det viktiga är att du genomförde det!



    Självkänslan hör ihop med ens samvete. Om man är elak, får man dåligt samvete och mår dåligt. Motsatsen sker om man är en god och snäll människa, då mår man bättre och får också ett bättre självförtroende.



    Nu blev det ju en del rabblande kanske, det var en finare och roligare genomgång med mina ungdomar! :) ...men jag tycker ändå att det är bra. Man får bekräftelse på sina känslor genom att gå igenom vad som faktiskt är vad och man kan få en känsla av att man inte är ensam om att känna som man gör och även att veta att andra "ser mig och förstår mig".

    För mig har det fungerat att skriva ner saker när jag är ledsen och du låter ju som en kreativ person, så hitta ditt sätt att få ut saker ur hjärnan! I hjärnan flyger bara alla tankar och känslor omkring som färgglada löv i en höststorm, men om man får ner det på papper så är det lättare att samla tankarna och se det för vad det är! :)

    Det har även fungerat bra för mig att tänka: Vad kan jag förändra? och oftast kommer jag fram till att jag aldrig kommer att kunna förändra det som varit eller det som har skett, oavsett om det var bra eller dåligt. Jag kan däremot ta lärdom av det som skett och därmed fokusera på det istället för tankar som: vad gjorde jag? vad gjorde jag inte? vad sa jag? hur såg jag ut? hur tänkte dem när jag gjorde si eller så m.m? Jag kan inte ändra på det nu idag! På så sätt lär man sig att acceptera sig själv och det som skett, det jag inte kan förändra på ska jag inte lägga energi på att bryta ner i minipartiklar som jag sedan ändå inte kan bygga ihop till en bättre verklighet. Det har i alla fall gett Mig en positivare syn på världen. Tänk på vädret t.ex. hur många är det inte som klagar på vädret! Men vad kan de göra åt det? Inget! Så acceptera det som är och lägg din energi på det som går att förändra! :)

Svar på tråden Extremt dålig självförtroende