• metallic

    Reima vs Gneis

    Kan inte riktigt bestäma mig om jag ska välja reima eller gneis till barnen på 3 och 5 år.

    Så tänkte om ni kunde hjälpa mig att ställa de mot varandra?! ????

    Vilken är varmast och vilken är smidigast?

    Klarar väta bäst? Slittåligast?

    Just nu lutar det åt gneis till 5 åringen och reima till 3 åringen. Men gillar att gneis har foam i både rumpa och knä, reima har bara i rumpan.

    Vilken kroppsform passar dem bäst till?

  • Svar på tråden Reima vs Gneis
  • Långbenopluto

    Personligen tycker att Reima är kall så min barn har alltid haft isbjörn of sweden. Finns inget bättre än dom... dock dyra, men man får bra betalt för dom när man säljer dom vidare eftersom dom håller sig bra till minst 3 barn.

  • Flickan och kråkan

    Ingen av dem är så varm. Reima är suveränt bra på att stå emot vatten - reimatec. Gneis - då vi hade dem senast - var väldigt slittåligt. I år testar vi helly Hansen. Reima har korta ben och passar egentligen inte mina barn så bra, men vi har blött och mina äldsta badade i gigantiska vattenpölar (snarare ansamlingar) och var helt torra efter lång lek. Reimatec. Isbjörn är helt enkelt inte aktuellt för oss prismässigt. Köper alltid på rea ändå .

  • gbgumman

    Säger exat som tines. Reima är bra men kalla. Toppen med bra fleece under. Vi använder också isbjörn sedan några år tillbaka. Sonen är dock för lång för deras kläder nu.

  • daimstrut

    Ang kroppsform så har Reima passat bra till mina knubbisar med relativt lång överkropp vs ben. Detta gäller ballongmodellerna upp till 98. Jag tycker de är varma nog men har förstått att jag har varmblodiga barn

  • metallic

    Tack för era åsikter. Isbjörn skulle jag gärna prova men de är lite för dyra.

    Reima har inte varit för kall för mina barn,( bor i mellan Sverige) de kallaste dagarna har de haft fleeceoverallen som hör till om vi ska vara ute länge.

    Men undrar lite om gneis är varmare eller kallare?

  • cosinus

    Vi har provat gneis och reima i flera år. I vinter kör de 3 äldsta gneis och minstingen reima mest bara för att jag hittade en på rea.

    Värmemässigt upplever jag dem relativt lika. Gneis något varmare men man får bygga underifrån på båda när det är riktigt kallt ute.

    Vätan har varit klockren på bägge. Inga blöta barn i något av märkena trots rejält blött ute.

    Slitage är vansinnigt mycket bättre på gneis. De hade en säsong då de provade ett glattare tyg som var dåligt men övriga säsonger har kläderna kunnat ärvas och anvädas många år, tror det är 2-3 år sen den dåliga säsongen var. Vår overall i strl 104 har t ex gått 4 säsonger och ser ff bra ut och höll vätan i våras. Ingen av våra reimaoveraller har överlevt mer än max 2 säsonger.

  • nozpa

    Var väldigt nöjd med gneis förra året. Hoppas på att jag kommer att bli det i år igen. Overallen som äldsta dottern hade förra året ser helt oanvänd ut, och kommer agera extraoverall åt lillasyster.

  • metallic

    Hur smidig är gneis mot reiman? Jag tänker på de större modellerna, från 98 och uppåt alltså inte ballongmodellen.

  • cosinus

    Den största reiman jag har är 104, den känns vidare än gneis-overallerna i samma storlek. Så för mig med smala barn tycker jag nog gneis även där är bättre men reiman är ju på inget sätt klumpig, det är hårfint :)

  • pigglet

    Gneis är otroligt slitstarka! (förutom säsongen med orange foder...)
    Kan inte jämföra värmen med reimas, har för lite erfarenhet av reima, men tycker gneis är rejält varm trots att den är så tunn. Sitter bra på mina spinkiga barn, men kunde ha längre ben. Helt vattentätt, trots att de badat i smältvatten.

  • cosinus
    pigglet skrev 2014-10-26 20:24:24 följande:

    Gneis är otroligt slitstarka! (förutom säsongen med orange foder...)
    Kan inte jämföra värmen med reimas, har för lite erfarenhet av reima, men tycker gneis är rejält varm trots att den är så tunn. Sitter bra på mina spinkiga barn, men kunde ha längre ben. Helt vattentätt, trots att de badat i smältvatten.


    Lyckas du hitta någon overall i bra skick från säsongerna innan det orange fodret så kan det vara ett tips, då var benen längre i förhållande till kroppen. Sen gjorde de om för att folk klagat på för korta ryggar i förhållande till benen.

    Synd för mig som har barn med just korta ryggar och långa ben.
  • pigglet

    Aha. Känns som en halvknepig plan dock, jag är rädd att åldern gör att vattentätheten försämras?

  • cosinus
    pigglet skrev 2014-10-27 12:25:24 följande:

    Aha. Känns som en halvknepig plan dock, jag är rädd att åldern gör att vattentätheten försämras?


    Jo jag förstår din skepsis, men praktiskt för mig som har ett antal overaller kvar efter syskon från de åren. Ännu har ingen tagit in vatten, inte ens vår 104a som är använd 4 säsonger!
  • pigglet
    cosinus skrev 2014-10-27 13:18:02 följande:
    Jo jag förstår din skepsis, men praktiskt för mig som har ett antal overaller kvar efter syskon från de åren. Ännu har ingen tagit in vatten, inte ens vår 104a som är använd 4 säsonger!
    Ska man köpa en modell från innan "oranga bottenåret" så måste den bli minst 4-5 år. Så förmodligen är den använd av flera barn, plus att åldern tagit ut sin rätt med vattentätheten. Lägg så 2 år på det, som mitt barn skulle använda den...

    Det KAN ju funka, jag har inte provat overallerna som är 6 år gamla.
  • cosinus
    pigglet skrev 2014-10-27 21:56:33 följande:
    Ska man köpa en modell från innan "oranga bottenåret" så måste den bli minst 4-5 år. Så förmodligen är den använd av flera barn, plus att åldern tagit ut sin rätt med vattentätheten. Lägg så 2 år på det, som mitt barn skulle använda den...

    Det KAN ju funka, jag har inte provat overallerna som är 6 år gamla.
    Det dåliga året var det 2011? *försöker minnas*

    Men jo du har rätt, det börjar vara några år sen. 104an vi har tror jag är från när 8-åringen var 3 år så den är ju 5 år gammal nu och 110an beställdes året efter så den är väl 4 år nu då.

    Jag tror den dåliga modellen var från när fjärdeklassaren gick i ettan så stämmer det så är det 3 år sen och sen gjorde de om modellen till mitt stora förtret :)

    Det är möjligt att vattentätheten ska avta med ålder, jag har dock aldrig själv märkt av det utan enbart på slitage. Skalkläder som de större har haft är 5-6 år senare lika bra förutsatt att de inte är nötta. Helt otroligt egentligen.

  • Flickan och kråkan
    cosinus skrev 2014-10-28 10:44:15 följande:
    Det dåliga året var det 2011? *försöker minnas*

    Men jo du har rätt, det börjar vara några år sen. 104an vi har tror jag är från när 8-åringen var 3 år så den är ju 5 år gammal nu och 110an beställdes året efter så den är väl 4 år nu då.

    Jag tror den dåliga modellen var från när fjärdeklassaren gick i ettan så stämmer det så är det 3 år sen och sen gjorde de om modellen till mitt stora förtret :)

    Det är möjligt att vattentätheten ska avta med ålder, jag har dock aldrig själv märkt av det utan enbart på slitage. Skalkläder som de större har haft är 5-6 år senare lika bra förutsatt att de inte är nötta. Helt otroligt egentligen.
    Jag är ganska säker på att det var -11. Jag köpte det året byxor och jacka från kollektionen året innan på rea (hade hört om just försämringen). Det köptes stort så jag har två barn som använde dem i tre säsonger. Byxorna ser knappt använda ut trots det. Fothällorna är slitna och på ett av byxorna finns det antydan till ruggning på knäna. Och de har använts flitigt. Har sparat dem till yngsta som är född -13. Förra året hade vi reima. Jättebra vattentäthet...verkligen....men de är bra mycket mer nötta efter en säsong än gnejsen är. 
  • pigglet

    Jag vet inte det där med vattentäthet, jag tänker bara på mina skalbyxor. De har varit helt vattentäta i alla år, men så förra året började de läcka som såll. Kunde inte ens gå ut i regn och promenera utan att bli blöt. Finns ingen nötning, det måste vara tiden som gjort sitt?

Svar på tråden Reima vs Gneis