• Anonym (oroli­g)
    Äldre 23 Oct 19:25
    4170 visningar
    8 svar
    8
    4170

    RUL - litet huvud?

    Igår var vi på RUL och allt såg helt perfekt ut! Barnmorskan hade inget att anmärka på men nämnde att måttet på lårbenet och magen gav ett BF och måttet på huvudet ett annat. Hon mätte huvudet ganska många gånger. Enligt lårben och mage är jag i v18+4 och enligt huvudet 18+0. Jag frågade direkt om det var något fel men hon sa att det var lugnt och att det antagligen "bara var så", och att hon genom att titta på både mig och sambon trodde att det var något ärftligt. Inget konstigt alltså.

    Sen nämnde hon även att det fanns vissa studier som visat att ett visst kön hade mindre huvuden under fostertiden. Vi har bestämt oss för att inte ta reda på könet men det är ju alltid kul att gissa och spekulera och sådär.. såjag googlade idag och tänkte att jag kanske hittar nån sån studie.

    Precis ALLA sökresultat på google säger att litet huvudmått tyder på downs eller trisomi 13 eller 18:(

    Jag försöker intala mig själv att barnmorskan skulle väl inte nämna att huvudet var lite mindre och sen undanhålla sanningen om att barnet kan vara skadat? Och hade hon haft nån misstanke om nån avvikelse borde hon väl skickat oss på fler UL?

    Finns det någon annan som varit med om samma sak där barnet varit helt friskt? Jag kan ju inte sluta oroa mig för det här nu!

    Kommer givetvis ringa till bm imorgon och prata med henne men hade ju varit skönt om någon kunde lugna mig redan ikväll!

  • Svar på tråden RUL - litet huvud?
  • Anonym (jhksd­vb)
    Äldre 23 Oct 19:34
    #1

    Det är nog ingen fara. Oroa dig inte

  • Äldre 23 Oct 19:44
    #2

    Lätt att säga att du inte skall oroa dig... Svårare gjort.
    Jag förstår dig, jag skulle också oroa mig.
    Ring och tala med henne, säg vad du läst om.
    Var jag du, skulle jag troligen be om ett extra ultraljud med en till/en annan BM/en läkare.
    Hoppas det går bra!

  • Anonym (dotte­r)
    Äldre 23 Oct 19:51
    #3

    Ts har en liten tjej på två år och tre månader med 46,6 cm runt huvudet. Är uppkollad x flera och så även vi föräldrar och hon mår hur bra som helst. Är bara liten runt huvudet. Har inte visat på några neurologiska bortfall. Så jag vågar nästan lova att du kan vara lugn. Sen ts ärligt hur lätt är det att mäta rätt i magen. Alla mått de ger är bara ca. Lycka till.

  • Äldre 23 Oct 21:03
    #4

    Min bebis i magen hade större skillnad än så på måtten, det var inte ens någon som kommenterade det. Tror det skiljde minst 7 dagar på lår/buk och huvud.
    Gjorde tul i v 26 av andra orsaker och även då är huvudet mindre. Både jag och min dotter har ganska små huvuden.


    Tilde 101221 Lillasyster bf 150125
  • Anonym (Sofi)
    Äldre 23 Oct 21:17
    #5

    Min son hade 5 veckors skillnad på lårben och huvud. Huvudet va större. Fullt frisk. Han har blivit grundligt undersökt. Har bara ett stort huvud. :)

    Klart bm hade sagt till om hon misstänkt något.

  • Anonym (jhksd­vb)
    Äldre 24 Oct 01:12
    #6

    Var glad att det inte är en tjockskalle! :)

  • Anonym (Själv i samma sits)
    Äldre 6 Sep 16:16
    #7

    Oooom du läser detta... Hur gick det? Själv oro för downs av flera anledningar

  • Anonym (oroli­g) Trådstartaren
    Äldre 6 Sep 18:51
    #8
    Anonym (Själv i samma sits) skrev 2018-09-06 16:16:05 följande:

    Oooom du läser detta... Hur gick det? Själv oro för downs av flera anledningar


    Hon är 3,5år nu.. fullt frisk och full i bus:)
Svar på tråden RUL - litet huvud?