• Anonym (Undrandes)

    Åka utomlands och sjukpenning?

    Hej!


    Jag är sjukskriven för ganska grava psykiska problem & depression, fram till 11 november.


    Jag kommer högst antagligen få förlängd sjukskrivning åtmindstånde 2månader framåt.


    Dock har jag en planerad resa ner till värmen i Thailand planerad till i början av januari.


    Nu undrar jag hur jag ska göra?? Jag vågar inte riktigt boka flygbiljetter när jag inte vet riktigt hur regelverket gäller, eller att det ens är 100% att jag är sjukskriven då (även fast allt talar för det).


    Måste man begära tillstånd, och kan man göra det även om jag idag inte har det på papper att jag är sjukskriven i januari?


    Dock har jag en månad sparad i semesterdagar, räcker det? Kan jag ta ut semesterdagar och åka och strunta i att ansöka, eller hur gäller det?


    Börjar bli rätt stressad då man borde börja boka biljetter & hotel snarast möjligt, hur lång tid kan jag beräkna att få svar angående detta från FK?


    Mvh /anonym

  • Svar på tråden Åka utomlands och sjukpenning?
  • Försäkringskassan
    Hej!
    Om man under sin sjukskrivning vill åka utomlands måste man ansöka om att få behålla sin sjukpenning under utlandsvistelsen. Detta beror på att Försäkringskassan ska bedöma om utlandsvistelsen påverkar sjukdomen eller rehabiliteringen
    .
    I detta forum kan vi endast besvara generella frågor.
    Har du en personlig handläggare bör du ringa denne angående dina frågor. Annars kan du ringa oss på Kundcenter på telefon 0771-524 524 så ber vi en handläggare kontakta dig. 

    Hälsningar 
    Emil, handläggare
Svar på tråden Åka utomlands och sjukpenning?