• Respan

    Öppen tapp in till fostret? vecka 27!

    Kan börja tråden med att jag inte vill ha kommentarer som att man inte ska vara inne och pilla osv för det har jag redan läst i så många trådar nu när jag letat efter svar själv.

    Har haft lite som mensvärk i några dagar nu och fick då för mig att känna på tappen om den var som jag känt den innan för några veckor sen. Tvättade självklart händerna noga och kände efter men denna gång så får jag in fingret mer (fått in lite innan men bara precis i yttre), kände vad jag antar helt klart är fosterhinnan. Är det möjligt? Någon som haft likadant?
    Jag har haft lite mensvärk känsla vissa stunder om dagen nu med men vet inte om det är förstoppning eller ej :/

    Jag är i vecka 27 (26+5)

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-10-23 20:16
    Kanske ska tillägga att jag är omföderska om det har någon betydelse.

  • Svar på tråden Öppen tapp in till fostret? vecka 27!
  • Anonym (Meen varför?)

    Varför åker du inte till förlossningen? Det ska inte vara öppet alls och framförallt inte utan att en läkare får göra en undersökning och bedömning. Lite tråkogt om din bebis skulle födas hemma utan den hjälp som behövs :(

  • Respan
    Anonym (Meen varför?) skrev 2014-10-23 20:05:38 följande:

    Varför åker du inte till förlossningen? Det ska inte vara öppet alls och framförallt inte utan att en läkare får göra en undersökning och bedömning. Lite tråkogt om din bebis skulle födas hemma utan den hjälp som behövs :(


    Har inte värkar eller så bara den svaga mensvärken som likaväl kan vara förstoppning nu. Får jag mer ont så kommer jag ringa in och rådgöra med dom :)

  • Grynet2010
    Respan skrev 2014-10-23 20:15:17 följande:

    Har inte värkar eller så bara den svaga mensvärken som likaväl kan vara förstoppning nu. Får jag mer ont så kommer jag ringa in och rådgöra med dom :)


    Jomen det kan ju komma in bakterier som kan vara skadliga för ditt lilla barn. Och det är juinte säkert att du känner av värkarna heller med tanke på att du verkar vara öppen. Bättre att åka in innan det händer något.
  • Anonym (M)

    Du ska definitivt åka in, speciellt eftersom du pillat själv. Om det kommer in bakterier så kan barnet bli sjukt.

  • Respan

    Tack för era svar, ringer in till förlossningen imorgon och rådgör med dom.
    Har haft dåligt bemötande från förlossningen sen innan en gång om att jag inte skulle vara där i onödan för dom har annat att göra när jag kom in för smärta (som sen visa sig vara gallstensanfall), det leder nog till att man inte vågar "störa" dom.

    Och till "Anonym (hanne)", nej jag vill självklart inte föda förtidigt. Men med bristande förtroende på vården och rädd för att bli nedklankad så har jag inte ringt dom!

  • Anonym (blir inlagd om är öppen?!)

    Enligt vad jag har läst i andra trådar här så blir man på vissa ställen inlagd på sjukhuset om man i din vecka har en stängd livmodertapp som är kortare än 1,5 cm, och någon läste jag blev inlagd när dess stängda livmodertapp var 2,5 cm.

    Så om det stämmer att din livmodertapp är helt öppen borde du såvitt jag förstår bli inlagd på direkten!!! Före vecka 34 är det såvitt jag läst ökad risk för kvarstående problem för det födda barnet (t.ex. ökad risk för astma/lungproblem, ökad risk för inlärningsproblem eller problem som vuxen med "planera och utföra").

    Så jag tycker absolut du ska ringa förlossningen!!!

    Om du ABSOLUT inte vill ringa förlossningen, så ring då Vårdguiden 1177. De säger då "vi har avtal att vid graviditeter efter vecka 22 kopplar vi vidare till förlossningen för rådgivning", och så kopplas du dit, och när de svarar på förlossningen säger du "jag ringde 1177 för rådgivning, och de kopplade mig till er", och så säger du vad du vill ha rådgivning om. PROBLEM SOLVED (alltså det att du inte vill störa förlossningen).

    Dock tappar du tid om du får köa till 1177, de svarar nog snabbare på förlossningen!!!

  • Anonym (blir inlagd om är öppen?!)

    Åtminstone har 1177 sagt som jag beskrev ovan när jag ringt till dem med graviditetsfråga efter vecka 22, från två helt olika delar av Sverige, jag blev kopplad till den lokala förlossningens telefon.

  • Anonym (M)
    Respan skrev 2014-10-23 20:58:10 följande:

    Tack för era svar, ringer in till förlossningen imorgon och rådgör med dom.

    Har haft dåligt bemötande från förlossningen sen innan en gång om att jag inte skulle vara där i onödan för dom har annat att göra när jag kom in för smärta (som sen visa sig vara gallstensanfall), det leder nog till att man inte vågar "störa" dom.

    Och till "Anonym (hanne)", nej jag vill självklart inte föda förtidigt. Men med bristande förtroende på vården och rädd för att bli nedklankad så har jag inte ringt dom!


    Du får nog lägga dina gsmla erfarenheter åt sidan, det är ditt barns hälsa och kanske till och med överlevnad det gäller.

    Du får stå på dig och kräva hjälp för om tappen är öppen behöver du det!

    Hoppas att det går bra för er!!
  • Anonym (blir inlagd om är öppen?!)
    Anonym (blir inlagd om är öppen?!) skrev 2014-10-23 21:12:45 följande:

    Enligt vad jag har läst i andra trådar här så blir man på vissa ställen inlagd på sjukhuset om man i din vecka har en stängd livmodertapp som är kortare än 1,5 cm, och någon läste jag blev inlagd när dess stängda livmodertapp var 2,5 cm.

    Så om det stämmer att din livmodertapp är helt öppen borde du såvitt jag förstår bli inlagd på direkten!!! Före vecka 34 är det såvitt jag läst ökad risk för kvarstående problem för det födda barnet (t.ex. ökad risk för astma/lungproblem, ökad risk för inlärningsproblem eller problem som vuxen med "planera och utföra").

    Så jag tycker absolut du ska ringa förlossningen!!!

    Om du ABSOLUT inte vill ringa förlossningen, så ring då Vårdguiden 1177. De säger då "vi har avtal att vid graviditeter efter vecka 22 kopplar vi vidare till förlossningen för rådgivning", och så kopplas du dit, och när de svarar på förlossningen säger du "jag ringde 1177 för rådgivning, och de kopplade mig till er", och så säger du vad du vill ha rådgivning om. PROBLEM SOLVED (alltså det att du inte vill störa förlossningen).

    Dock tappar du tid om du får köa till 1177, de svarar nog snabbare på förlossningen!!!


    Före vecka 34+0 menade jag ovan.
  • Anonym (blir inlagd om är öppen?!)

    Ja du kan ju inte vänta till imorgon om du är öppen! Då måste ju de kolla på dig på förlossningen! Vecka 27 är ju alldeles för tidigt att föda, om ifall det går att skjuta upp, och som sagt, jag vet inte om du kan behöva antibiotika möjligen när du har pillat??

  • Qaroliine

    Jag var öppen och kände fosterhinnan & huvudet from då i min förra graviditet. Tappen var förkortad till 9 mm sedan v 23.
    Var öppen 1-2 cm i över 2 mån innan förlossningen satte igång.


    Tilde 101221 Lillasyster bf 150125
  • Anonym (blir inlagd om är öppen?!)
    Qaroliine skrev 2014-10-23 21:32:47 följande:

    Jag var öppen och kände fosterhinnan & huvudet from då i min förra graviditet. Tappen var förkortad till 9 mm sedan v 23.
    Var öppen 1-2 cm i över 2 mån innan förlossningen satte igång.


    Fick du vara inlagd då? (Med tanke på att jag läst andra som blivit inlagda som haft längre livmodertapp än du, och stängd, eventuellt med lite "tunnel" men stängd.)
  • Qaroliine
    Anonym (blir inlagd om är öppen?!) skrev 2014-10-23 21:43:53 följande:
    Fick du vara inlagd då? (Med tanke på att jag läst andra som blivit inlagda som haft längre livmodertapp än du, och stängd, eventuellt med lite "tunnel" men stängd.)
    Jag låg inlagd v 23-27. Sedan sängläge hemma resten av grav.
    Tilde 101221 Lillasyster bf 150125
  • Anonym (blir inlagd om är öppen?!)
    Qaroliine skrev 2014-10-23 21:51:12 följande:
    Jag låg inlagd v 23-27. Sedan sängläge hemma resten av grav.
    OK, tack för svar. :)
  • Respan

    Jag var inne på fredagen och allt såg bra ut som tur var :) Var öm i livmodern när hon tryckte på den lite men inget hon tyckte var farligt nu. Inga infektioner eller något ! :)

  • tomsfru

    min slempropp gick två veckor före mitt bf med mitt första barn (hon kom två veckor EFTER bf) och jag ringde till mvc för att fråga  om bakterier kunde nå in till barnet utifall jag smygöppnat mig.
    men de svarade att inga bakterier kunde komma in till livmodern och därmed barnet såvida inte fosterhinnorna går.... så det är när vattnet går/läcker som fara för bakterier finns

Svar på tråden Öppen tapp in till fostret? vecka 27!