• Moonprincess

    Skaffa första bilen. Men vilken?

    Jag har precis tagit körkort (yay för mig!) och är nu ute efter en biiiiiiil!
    Jag har en dotter på 7år, och ja, det är bara vi.
    Men det är ju en djungel bland alla bilar!

    Jag vill ha en väldigt säker bil. Vi bor där det är sjukt mycket älgar, och tror att lokalbefolkningen fick körkortet i flingpaketet...
    En som drar lite soppa. Helst under 0,6L/Mil.
    BILLIG service, reservdelar och försäkring. Mest på service och delar. Kan bli dyrt sånt har jag hört...
    Och relativt bekväm. Vi kommer pendla då och då ca 60 mil och då bör det ju vara lite bekvämt för rumpentuschen :)

    Jag har kollat på:
    VW Passat och Golf.
    Toyota Yaris och auris.
    Kia Ceed.

    Många säger att kombi är bäst, eller stora bilar som SUV. Men är inte dom väldigt dyra?
    Som sagt, om någon kan komma med råd, och kanske andra märken, så uppskattas det verkligen!
    Jag började ta körlektioner i september och har aldrig kört eller läst något om bilar innan, så jag är helt lost haha :P

    Tack på förhand! <3

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-10-23 23:38
    Glömde påpeka. Har en budget på 80 000 max.

  • Svar på tråden Skaffa första bilen. Men vilken?
  • KatjaKaj

    Vi har precis köpt en ny bil och efter mycket letande och jämförande valde vi en suzuki sx4 s-cross.

    Den har fått 5 stjärnor i euro ncaps krocktest, den drar lite och är otroligt skön att köra.

    Den finns som 4 hjulsdriven eller som 2 hjulsdriven.

    Mitt tips är att leta, jämföra och kolla typ vi bilägares hemsida och sen bör du provköra de du är intresserad av för att verkligen kunna känns efter om det är en bil som passar er :)

    Lycka till!

  • Monchichier

    Liten bil: Drar lite, men man blir mos om man krockar med en kanin. Ännu mer mos om man krockar med en galen inföding.

    Stor bil: Drar mycket men gör mos av kaniner och galna infödingar.

  • SVejsan

    Oavsett köp en så ny bil som möjligt med så mycket hjälpsystem.... Då kanske du inte hamnar i den farliga situationen...

    Titta på folksams sida, på deras säkerhetssammanfattning:
    www.folksam.se/testergodarad/bilkoparguider

    Klippt därifrån:


    "Stor mot liten bil - skydd på andras bekostnad
    En stor bil väger oftast betydligt mer än en liten. I tvåbilskollisioner har den därför en fördel mot den mindre, som får en våldsammare krock - men till viket pris?

    Generellt är en stor bil säkrare för sina egna åkande än en liten. Men man ska också komma ihåg att en stor bil utsätter den bil man kolliderar med för en svårare krock och därmed en högre skaderisk.


    De som åker i mindre småbilar riskerar i större utsträcknng att råka ut för en skada som leder till död eller invaliditet jämfört med åkande i stora bilar.


    Tung bil ingen fördel vid singelolyckor

    Skillnaden i skaderisk i singelolyckor, däremot, är mycket mindre. Där har man i de flesta fall ingen fördel alls av den större vikten. Det har man bara i de fall krocken sker mot ett objekt som "ger efter", till exempel vajerräcken eller deformerbara stolpar.


    Diagram säkerhetsutveckling små och stora bilarSmåbilar blir allt säkrare

    Säkerhetsgapet mellan stora och små bilar krymper; nya småbilar blir allt säkrare. Sedan 80-talet har de stora bilarna blivit cirka 25 procent säkrare, medan de mindre småbilarna är 35 procent säkrare. Det är till och med så att de moderna småbilarna har högre säkerhet än de äldre stora bilarna.


    Krockfilm stor mot liten

    För att visa utvecklingen som skett för småbilarna genomförde vi ett krocktest mellan en ny Toyota Yaris (08) med 5 stjärnor i Euro NCAP och en äldre Volvo 945 (96) - en av de säkrare på sin tid."


    SÅ:

    Toyota Yaris mot gammal volvo




    Renault Modus mot gammal volvo




    Så måste man gå tillbaka många årsmodeller för att ha råd med en stor bil så är det inte alltid man sitter säkrare!
  • Moonprincess

    Ja jag blir inte så mycket klokare ändå faktiskt. Jag har glott sönder mina ögon nästan på tester och frågat folk och fan vet allt.
    Om jag har förstått rätt, så är liksom service och reservdelar ungefär samma priser plus minus ungefär på alla märken? Det är soppan som är den stora skillnaden då?
    Jag är långtidssjukskriven, så får ju inte ut så värst mycket i månaden.
    Och jag kommer att åka mellan Falun och Örebro och Skåne ofta. Skåne kanske inte sååå ofta :P Men det blir iaf en del pendling.
    Men sen kommer man till säkerheten och det är dääär jag verkligen inte fattar något.
    Min budget är MAX 80 000kr. Hur gammal ska en bil vara max då? Mil, spelar det jättestor roll?

    Volvo säger min styvpappa att jag ska glömma, för dom slukar diesel (ska köpa en diesel bil)
    Så ja...
    VAD är bäst för den budgeten?

  • Grande Rock
    Moonprincess skrev 2014-11-14 00:47:07 följande:

    Ja jag blir inte så mycket klokare ändå faktiskt. Jag har glott sönder mina ögon nästan på tester och frågat folk och fan vet allt.
    Om jag har förstått rätt, så är liksom service och reservdelar ungefär samma priser plus minus ungefär på alla märken? Det är soppan som är den stora skillnaden då?
    Jag är långtidssjukskriven, så får ju inte ut så värst mycket i månaden.
    Och jag kommer att åka mellan Falun och Örebro och Skåne ofta. Skåne kanske inte sååå ofta :P Men det blir iaf en del pendling.
    Men sen kommer man till säkerheten och det är dääär jag verkligen inte fattar något.
    Min budget är MAX 80 000kr. Hur gammal ska en bil vara max då? Mil, spelar det jättestor roll?

    Volvo säger min styvpappa att jag ska glömma, för dom slukar diesel (ska köpa en diesel bil)
    Så ja...
    VAD är bäst för den budgeten?


    Det låter som en ganska grov uppskattning att service och reservdelar kosta ungefär lika.
    Ska du inte köra mycket behöver det inte alls vara den mest bränslesnåla bilen som ger bäst totalekonomi.
    Vad som mer kan påverka totalkosten är skatt och försäkring.

    Att råda någon annan till en bil den prisklassen vågar jag inte, det är alltid lite lotteri.
    Assumption is the mother of all Fuck-ups
  • Donum

    Suzukin SX4 som nämndes ovan håller jag med om är en bra bil. Även Suzuki Swift. Själv är jag fasligt förtjust i Renault Modus vars krocksäkerhet är på topp, men den går knappt att få tag på. Finns några ute på Bytbil nu.

    Audi A2 är snål men jag är osäker på kostnad för service och dylikt.

    Citroën C3 eller C3 Picasso, om du vill ha lite mer utrymme, är käcka också.

    VW har jag personligen väldigt svårt för och tycker att de kostar mer än de smakar, men andra tycker uppenbarligen om dem. :)

    Om du hade haft lite mer utrymme så hade jag föreslagit den, i mitt tycke, störtcoola Fiat 500L Trekking. Det kommer en 500X under 2015 också. Eller Renault Captur (som dessutom har avtagbar klädsel). Eller Nissan Juke, om du törs.

  • Donum

    Om du vet med dig att ni ska pendla 60 mil emellanåt så välj inte den klenaste motorn, för du drar upp bränsleförbrukningen rätt ordentligt när du kör landsväg/högre hastigheter med en klen motor.

  • Moonprincess

    Jo men det där med motor. Vad ska jag söka efter? Alltså, motor som motor är det för mig, jag kan ju inte sånt liksom.

    har börjat kolla lite på vad bilprovningar skriver om begagnade bilar och VW är bra med dyra om jag förstod det rätt?

    Annars blev jag även lite sugen på peagout eller hur det stavas.

    är franska bilar verkligen så usla? Renault clio ville jag ha förut just för att dom drar så lite och är rätt bekväma.

    storleken kanske inte spelar så stor roll ändå.

    iom milen så bör den väl klara av långa och även korta körningar, och hygglig försäkring/skatt.

    Men hur ser jag om det är en bra motor?

  • Themis

    Min chef har haft både Peugeot och en ny Renault Clio och hon fick efter ett år med diverse stillestånd och fel totalt psykbryt på Clion.

    (bland annat började bilfan (ACn) närapå brinna, kraftig rökutveckling mitt på motorvägen med en bebis i bilen)

    Hon tänker aldrig mer i sitt liv att äga en fransk bil och jag skulle aldrig komma på tanken ens från början.
    --
    Vill man ha en bil som rullar för det mesta och har nöjda ägare (utan att betala för BMW eller Mercedes) så är det japanskt som ger bäst chanser.

    www.bytbil.com/nyheter/yvh2skyg


    If it is important to you, you will find a way. If not, you'll find an excuse. /unknown
  • Donum

    Jag är tvärtom väldigt förtjust i franska bilar. Har haft flera av alla tre märken och det har varit ett tämligen bekymmersfritt ägande. De har oftast väldigt mycket smarta lösningar som standard till skillnad från många andra. Ta t ex Honda som inte tillåter att airbagen fram stängs av ens på verkstad. Hjälper det att ha en i övrigt bra bil om barnen inte får plats?

    Renault har isofix som standard på typ alla bilar sedan 2002 och framåt. Volvo hade det inte ens från 2008. Roligast av de franska bilarna jag haft är en Peugeot 206, rallyvariant, men den var inte så praktisk när vi fick flera barn.

    Fundera på vad du behöver och tänk då lite längre än bara just nu. Du lär ha bilen i alla fall 3-4 år och mycket kan hända på vägen.

    Med motor menar jag att du inte ska välja en för liten motor. 1,3-1,6 i alla fall. Då kan du köra rätt bra på motorväg också utan att dra upp bränsleförbrukningen.

Svar på tråden Skaffa första bilen. Men vilken?