• Äldre 23 Oct 23:23
    746 visningar
    6 svar
    6
    746

    Vill studera, men vad? Polis, brandman??

    Morsning damer och herrar! Läste nyss en kille som vill studera, och jag var genast tvungen att göra en tråd jag med! Jag är en glad, positiv kille på 20 sommrar och älskar träning (när jag väl vill älska det haha)!
    Jag har då insett att livet som lastbilschaufför inte är något för mig, för jag får inte utvecklas som människa..

    Jag vill mer än så. Jag vill arbeta med människor, hjälpa människor, i dåliga och bra förhållanden. (Försvaret har jag redan jobbat 1 år)

    Polis, brandman, ambulansen, socionom och massor av annat snurrar i mitt huvud.
    Jag förstår ju att polis är ett krävande yrke, psykiskt likaså fysiskt. Samma sak med brandman och ambulans. 

    Vad vill jag egentligen? När vet man vad man vill? 

    Snälla hjälp mig.

    /Förvirrad 20åring.

  • Svar på tråden Vill studera, men vad? Polis, brandman??
  • Mamori
    Äldre 23 Oct 23:43
    #1

    Hur fysiskt yrke vill du ha? Mest sitta i en stol och prata med folk? Rycka ut i allvarliga situationer när folk kan bli skadade? Kan du tänka dig att själv utsättas för risker? Vill du vara där det händer grejer men det är säkert för dig själv? etc

  • Äldre 23 Oct 23:45
    #2

    Låter som brandman eller ambulans varav brandman  verkar bättre för dej, inom akutmedicin behövs en hel del sjukvårdskunskap.Är du beredd att studera det?

  • Äldre 23 Oct 23:50
    #3

    Hejsan! Jag känner som så att man bör kunna ställa upp för andra människor, och kunna medverka på ett sätt andra inte kan. Att kunna värdesätta någon annan och delta något större än en själv. Jag är fysiskt aktiv när jag behöver. Fd Amf 205:skyttekompaniet var fysiskt :) 
    Trevlig kväll!

  • Äldre 23 Oct 23:51
    #4
    Mamori skrev 2014-10-23 23:43:02 följande:

    Hur fysiskt yrke vill du ha? Mest sitta i en stol och prata med folk? Rycka ut i allvarliga situationer när folk kan bli skadade? Kan du tänka dig att själv utsättas för risker? Vill du vara där det händer grejer men det är säkert för dig själv? etc


    Hejsan! Jag känner som så att man bör kunna ställa upp för andra människor, och kunna medverka på ett sätt andra inte kan. Att kunna värdesätta någon annan och delta något större än en själv. Jag är fysiskt aktiv när jag behöver. Fd Amf 205:skyttekompaniet var fysiskt :) 
    Trevlig kväll!
  • Äldre 25 Oct 19:22
    #5
    Ungstuderar skrev 2014-10-23 23:23:00 följande:

    Morsning damer och herrar! Läste nyss en kille som vill studera, och jag var genast tvungen att göra en tråd jag med! Jag är en glad, positiv kille på 20 sommrar och älskar träning (när jag väl vill älska det haha)!
    Jag har då insett att livet som lastbilschaufför inte är något för mig, för jag får inte utvecklas som människa..

    Jag vill mer än så. Jag vill arbeta med människor, hjälpa människor, i dåliga och bra förhållanden. (Försvaret har jag redan jobbat 1 år)

    Polis, brandman, ambulansen, socionom och massor av annat snurrar i mitt huvud.
    Jag förstår ju att polis är ett krävande yrke, psykiskt likaså fysiskt. Samma sak med brandman och ambulans. 

    Vad vill jag egentligen? När vet man vad man vill? 

    Snälla hjälp mig.

    /Förvirrad 20åring.


    Socionom är ju ett program som gör att du sedan kan jobba inom kriminalvården, socialtjänst och mkt mer.. om du går socionom så är du ialla fall garanterad att komma in på polis sen iaf..:) men det beror ju på vad man vill!

    Socionom gör så att du kan hjälpa människor i olika faser i livet och så har du fler möjligheter med områden du kan jobba med så jag tycker du ska köra på det! :) + att lönen är bättre! :D
Svar på tråden Vill studera, men vad? Polis, brandman??