• Armand
    Äldre 24 Oct 01:37
    783 visningar
    13 svar
    13
    783

    Löner i regeringen

    Såg att en stats-sekreterare tjänar runt en miljon som cheferna tjänade nyligen så jag sökte på den gamla

    Reinfeldt, Lööf, Hägglund - här är regeringens löner. Statsministern tjänar 500 000 kronor mer per år än Göran Persson gjorde.

    nyheter24.se/nyheter/politik/732901-sa-mycket-tjanar-ministrarna

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Löner i regeringen
  • Äldre 24 Oct 06:30
    #1

    Jag tycker att det är rimliga löner. Regeringsledare styr ett helt land, och vill man att kompetenta personer ska söka sig till politiken måste man kunna erbjuda konkurrenskraftiga löner.

  • Äldre 24 Oct 15:24
    #2

    Reformutrymmet för svenskar är slut. Det finns inga pengar för vidare satsningar. Då höjer man lönerna för eliten. Ladan är tom, men ledamöterna får höjd lön.

    Kul.

  • Äldre 24 Oct 17:16
    #3

    Jag har inget emot nivån på lönerna. Jag vänder mig mot antalet politiker, generaldirektörer mm som har dessa löner dock. Hälften av dem vore mer än nog.

  • Äldre 24 Oct 19:14
    #4

    Ministrar skall ha hög lön. De är i tjänst 24/7 och har ansvaret för landets utveckling. Oavsett om man gillar den som innehar ämbetet för ögonblicket så är ämbetet viktigt och ansvarsfullt och skall betalas bra.

    Det är vanligt att man hör diverse avundsjuka klagomål från folk som mest jämför med sin egen lön och upptäcker att "oj, de tjänar ju mer än jag! De har för mycket!".

    Jag har inget problem med det, de kunde ha mer betalt t.o.m. Däremot tycker jag att t.ex. generaldirektörer inte skall ha mer betalat än den minister som ansvarar för GD:s område.

  • Knight
    Äldre 25 Oct 03:17
    #5
    Butterscotch skrev 2014-10-24 06:30:57 följande:

    Jag tycker att det är rimliga löner. Regeringsledare styr ett helt land, och vill man att kompetenta personer ska söka sig till politiken måste man kunna erbjuda konkurrenskraftiga löner.


    Är dom kompetenta?
  • Äldre 25 Oct 07:16
    #6
    Knight skrev 2014-10-25 03:17:43 följande:

    Är dom kompetenta?


    Ju bättre villkor, desto högre chans i alla fall att kompetenta människor kan tänka sig att jobba inom politiken istället för på den privata marknaden.
  • Biffus
    Äldre 25 Oct 10:10
    #7
    +1
    FiaMedFunkk skrev 2014-10-24 15:24:26 följande:

    Reformutrymmet för svenskar är slut. Det finns inga pengar för vidare satsningar. Då höjer man lönerna för eliten. Ladan är tom, men ledamöterna får höjd lön.

    Kul.


    Ladan är inte tom, Sverige har en mycket stark ekonomi med låg statsskuld. 
  • Linnea­1994
    Äldre 27 Oct 11:26
    #8
    FiaMedFunkk skrev 2014-10-24 15:24:26 följande:

    Reformutrymmet för svenskar är slut. Det finns inga pengar för vidare satsningar. Då höjer man lönerna för eliten. Ladan är tom, men ledamöterna får höjd lön.

    Kul.


    Säger endast S, det som är insatta anser att Sverige har starkaste ekonomin inom EU.
  • Biffus
    Äldre 27 Oct 20:33
    #9
    Linnea1994 skrev 2014-10-27 11:26:30 följande:
    Säger endast S, det som är insatta anser att Sverige har starkaste ekonomin inom EU.
    Och SD, eftersom att det passar deras propaganda.
  • Äldre 29 Oct 22:31
    #10
    Mentat skrev 2014-10-24 19:14:19 följande:

    Ministrar skall ha hög lön. De är i tjänst 24/7 och har ansvaret för landets utveckling. Oavsett om man gillar den som innehar ämbetet för ögonblicket så är ämbetet viktigt och ansvarsfullt och skall betalas bra.

    Det är vanligt att man hör diverse avundsjuka klagomål från folk som mest jämför med sin egen lön och upptäcker att "oj, de tjänar ju mer än jag! De har för mycket!".

    Jag har inget problem med det, de kunde ha mer betalt t.o.m. Däremot tycker jag att t.ex. generaldirektörer inte skall ha mer betalat än den minister som ansvarar för GD:s område.


    Jo Gudrun tackade oss med att kröka för våra slantar och kissa i offentlig miljö. Måste varit jobbigt att kunna kröka i tjänsten.
  • Äldre 29 Oct 22:33
    #11
    Linnea1994 skrev 2014-10-27 11:26:30 följande:
    Säger endast S, det som är insatta anser att Sverige har starkaste ekonomin inom EU.
    Jo, två finansministrar i rad har ju varit inne på samma spår. Men givetvis är detektiverna på forumet mer insatta.Skrattande
  • Äldre 30 Oct 10:49
    #12
    FiaMedFunkk skrev 2014-10-29 22:31:48 följande:
    Jo Gudrun tackade oss med att kröka för våra slantar och kissa i offentlig miljö. Måste varit jobbigt att kunna kröka i tjänsten.
    Gudrun Schyman var aldrig minister.

    Den som bär sig illa åt bör rimligen förlora i förtroende, åtminstone om media behandlar alla lika, och politiken handlar om förtroende. Jag röstade inte på henne men uppdraget som riksdagsledamot är viktigt och ansvarsfullt och förtjänar en hög lön.

    Att vissa enskilda individer missbrukar sitt förtroende är en annan sak.
  • Äldre 30 Oct 13:18
    #13
    Butterscotch skrev 2014-10-24 06:30:57 följande:

    Jag tycker att det är rimliga löner. Regeringsledare styr ett helt land, och vill man att kompetenta personer ska söka sig till politiken måste man kunna erbjuda konkurrenskraftiga löner.


    Problemet är att kompetenta personer sällan har en chans att lyckas i politiken eftersom de flesta platser är upptagna av politiska broilers.
Svar på tråden Löner i regeringen