• Anonym (nojig­)
    Äldre 24 Oct 07:37
    980 visningar
    2 svar
    2
    980

    Cellförändring grad 3 vad kommer hända?

    Är 23 år och fick göra mitt första cellförändrings-test. Det tydde på förändringar. Gjorde ett nytt test där dom vad jag förstår skrapade en bit av "mig". Fick tillbaka brev om att det fortfarande är kvar och måste "avlägsnas". 

    Vad kommer hända nu?? Hur går ingreppet till och hur stor chans är det att jag får cancer? Mår jättedåligt över det här. Alla säger att det inte är någon fara men något stämmer ju inte, jag kan inte ta så lätt på allt :(

    Jag blöder dessutom och vad jag förstår (läst) är det symtom på just detta...
    Någon med erfarenheter kring detta, snälla skriv!

  • Svar på tråden Cellförändring grad 3 vad kommer hända?
  • Anonym (Vet hur det känns)
    Äldre 24 Oct 07:49
    #1

    Hej! Det är jättebra att se kallar till kontroller, för att upptäcka förändringar tidigt.

    Jag fick ingen grad på mina förändringar men hade 'kraftiga' förändringar.

    Fick göra en konisering vilket innebär att de opererar bort en liten bit som de skickar på analys. I mitt fall gick det bra, och de fick bort förändringarna, nu 5 år senare har jag fått gå på kontroll varje år ist för var tredje och har inte haft förändringar sedan dess.

    Prata med den gynekolog du besökt eller ska besöka för att få svar. Jag blev ganska dåligt bemött och var livrädd för att ha cancer eller inte kunna få barn etc. Men slutet gott. Det är säkert ingen fara, håller tummarna, lycka till! Kram

  • Äldre 24 Oct 14:38
    #2

    Hej jag har oxå haft lätta cellförändringar som det hette där jag växte upp. Va inne o skrapa bort en bit precis som du gjort o sen vart det operation där dom tog bort en bit av tappen. Jag va orolig att inte kunna få barn. Men idag har jag barn som blir 3 i mars och operation var våren -09. Har gått på kontroller varje år både innan o efter graviditet och har inte haft nått efter den. Det jag vet är att du kan operera för cellförändringar 4 ggr o får man en gång till där efter tar man bort tappen vilket resulterar i att man inte kan bära ett barn då barnet inte kommer kunna hållas uppe i magen. Det är vad läkarna sagt till mig. Hoppas det underlättar lite. Annars fråga bara.

Svar på tråden Cellförändring grad 3 vad kommer hända?