• jaget23

    Lichen sclerosis, PANIK :(

    Hej.


    Har sedan någon månad sen fått diagnosen Lichen sclerosis. Jag har utanpå underlivet, vid blygdläpparna och sidan om klitoris på ena sidan. Har smörjt mig med stark kortisonkräm jag fick utskriven samt kraftigt mjukgörande som var mycket effektivt i början. För någon natt sen började det dock klia som tusan IGEN och jag vaknade imorse med stora sår i underlivet, gör ont att ens sitta med benen i kors.

    Jag har panik och vill bara gråta, detta är så fruktansvärt jobbigt och det känns som mina hälsomotgångar aldrig tar slut... Jag är bara 22 år. Känns som jag gjort allt jag kan i behandlingsväg.... Någon annan med samma diagnos med tips i hur att hantera detta? Finns andra vägar att gå för behandling?


    Snälla, hjälp mig, jag känner mig helt hjälplös.

  • Svar på tråden Lichen sclerosis, PANIK :(
  • jaget23

    Läst om ljusbehandling, någon som fått det? Även läst att man kan få kortisontabletter utskriver? Snälla, berätta.



    Hur förhindrar man förträngningar och att huden ska växa ihop?

  • jaget23

    Lichen är ju dock väldigt kraftigt så jag vet inte om handskar kommer hjälpa. Dock ett råd jag ska tänka på, så tack.

  • Anonym (LS)

    Fick min diagnos för snart två år sedan.

    Cortison två gånger i veckan , östrogensalva några gånger i veckan , vitt vaselin morgon och kväll , tvätta med mandelolja , undviker tajta jeans, gärna kjol. Allt detta tips från min gynekolog och det fungerar rätt bra.

    Jag ska massera med vaselin eller östrogensalva för att förebygga ihopväxt.

    Själv har jag kommit på att jag måste ha pälssits på cykelsadeln, grenkil på träningstajts och strumpbyxor.

  • ullkofta
    Anonym (LS) skrev 2015-02-01 18:59:42 följande:

    Själv har jag kommit på att jag måste ha pälssits på cykelsadeln, grenkil på träningstajts och strumpbyxor.


    vad menar du med grenkil? sytt i bomull ist för syntet? lägre gren?
  • Anonym (LS)

    Jag menar såna träningstights som har en liten ruta/ romb liksom i grenen istället för att två sömmar möts i kors. Finns på flera vanliga märken. Samma material bara lite annorlunda sytt.

  • ullkofta
    Anonym (LS) skrev 2015-02-01 20:25:48 följande:

    Jag menar såna träningstights som har en liten ruta/ romb liksom i grenen istället för att två sömmar möts i kors. Finns på flera vanliga märken. Samma material bara lite annorlunda sytt.


    Ok ;)
Svar på tråden Lichen sclerosis, PANIK :(