• tvekan

    Fått för mycket i lön - vad göra??

    Jag är timanställd på en sjukhusavdelning. Igår fick jag min lönespecifikation och såg att jag kommer få betalt för ett pass som jag inte jobbat, knappt 1000 extra. 

    Helt, ärligt, vad skulle Ni ha gjort, tackat och tagit emot eller hört av sig till lönekontoret? Och hur stor är risken att de upptäcker felet som de har gjort? 

  • Svar på tråden Fått för mycket i lön - vad göra??
  • Maria 434

    Jag hade meddelat lönekontoret om att jag fått betalt för ett pass jag inte jobbet, det tycker jag är självklart.
    Hade du fått för lite pengar hade du hört av dig, eller hur?

  • Anonym (..)

    Hört av mig till löne. Förmodligen märker dom det ändå och drar av det från din nästa lön annars. Lika bra att ringa direkt. 

  • tvekan

    På vilket sätt skulle de märka att jag fått betalt för ett pass jag ej har jobbat? Det är väl inte så att de kollar igenom alla utbetalda löner nästa månad?

  • Maria 434
    tvekan skrev 2014-10-24 08:50:04 följande:

    På vilket sätt skulle de märka att jag fått betalt för ett pass jag ej har jobbat? Det är väl inte så att de kollar igenom alla utbetalda löner nästa månad?


    De lär ju ha revisorer som går igenom att allt är korrekt, om inte annat vid bokslut.
    Det ser ju inte bra ut för dig om de upptäcker det och du inte sagt nåt.
    Sen som sagt, hade du hört av dig om du fått för lite utbetalt ska du självklart höra av dig om du fått för mycket.
  • Anonym (-)

    Det beror ju på hur mycket moral man har. Mindre än en tusenlapp hade jag lätt kunnat missa, åt båda håll, och för mig är det tillräckligt lite att jag inte hade haft några problem att betala tillbaka det direkt om dom hörde av sig. Men som sagt, det beror ju på om man kan med det 

  • Gizmo

    Ja, visst handlar det om hur hög moral man har. Själv skulle jag meddela lönekontoret, inget roligt om jag var tvungen att betala tillbaka pengar. 

  • En glad tjej

    Det kan vara så att du fått betalt för en dag som någon annan skulle fått betalt för! Denna person kommer efterlysa sina pengar och de kommer undersöka vad som gått fel. Lika bra att vara ärlig!

  • Anonym (Elina)

    Ärlighet varar längst. Och det kan slå tillbaka mot dig senare. Om du begär rättning längre fram och lönekontoret måste gå igenom ett antal månader så lär de upptäcka detta och då blir det ju trist för dig...

  • jenny7906

    Ärlighet varar längst enligt mig och sen har jag sjukt hög arbetsmoral så jag hade hört av mig till lönekontoret om felet. Jag har gjort det 2 ggr hittills på olika arbetsplatser, på första stället fick jag behålla pengarna för att chefen uppskattade att jag var ärlig :)

  • tvekan

    Det är en stor arbetsplats med många anställda. Är ganska säker på att jobbet inte hade hört av sig till mig om det visade sig att de hade gett mig för lite i lön.

  • pigglet

    Händer allt som oftast att det strular med min lön (eller föräldrapenning för den delen!). Jag ringer till lönekontoret (eller försäkringskassan), vare sig jag fått för mycket eller för lite.

  • tvekan

    Jag har väldigt svårt att tro att "alla" skulle vara ärliga och höra av sig till arbetsgivaren.

  • Themis

    Det är nog bättre att lämna tillbaka pengarna nu direkt än om ett halvår när de upptäcker felet, om din ekonomi är tajt.

    De flesta fel upptäcks faktiskt, förr eller senare. Det var ju inte längesen en tjej skrev här på FL och var förtvivlad för att hon fått ut för mycket lön under flera månader pga att arbetsgivaren inte hade dragit av för 25% föräldraledighet.

    Nu måste hon då betala tillbaka allt på ett bräde, vilket hon inte kunde då hon gjort slut på pengarna.


    If it is important to you, you will find a way. If not, you'll find an excuse. /unknown
  • Anonym (Mumin)

    Jag hade kontaktat lönekontoret. Inte för att jag är totalt ärlig alltid eller har hög moral, utan för att jag hade tyckt det varit så fruktansvärt pinsamt om det kom fram att jag undanhållit det. Nu kanske summan är så pass liten att man kan säga att man inte kollat så noga, men jag är en så dålig lögnare att det hade märkts på mig.

  • tvekan

    Jag har bestämt mig för att inte höra av mig till lönekontoret.
    Det gällde 900kr, en summa som lätt kan "missas". Och om de hör av sig till mig har jag den ekonomiska möjligheten att betala tillbaks pengarna. 

  • Rospinglan
    tvekan skrev 2014-10-30 18:17:25 följande:

    Jag har bestämt mig för att inte höra av mig till lönekontoret.
    Det gällde 900kr, en summa som lätt kan "missas". Och om de hör av sig till mig har jag den ekonomiska möjligheten att betala tillbaks pengarna. 


    Du tänker inte på att den som faktiskt jobbade detta pass, kanske inte fått betalt? Varför vill du inte göra rätt för dig?
  • E40508

    Jag skulle omedelbart ringt och talat om detta för lönekontoret så att jag sover bättre om natten.
    Dock skulle jag inte lika säkert höra av mig om jag fick för lite i lön.
    Jag är lite lat på den punkten.

Svar på tråden Fått för mycket i lön - vad göra??