• Äldre 24 Oct 11:12
    1236 visningar
    7 svar
    7
    1236

    Tappad matlust

    Hej på er

    Vår son som är 18 månader har åkt på öroninflammation och förkylning. Samt att han har en jobbig slemhosta.
    Vi har varit hos läkaren och fått kåvepenin (penicillin)
    Nu har han mer eller mindre tappat matlusten helt, får i honom lite nyponsoppa, blåbärssoppa, vatten mm.
    Han är väldigt trött. Antar att det är kroppens sätt att läka dock.

    Är det vanligt att dom tappar matlusten just vid en penicillin kur?

  • Svar på tråden Tappad matlust
  • Äldre 24 Oct 11:41
    #1

    Nej, det är nog mer att han är sjuk som gör det. Om han inte orkar vara så aktiv kan det ju faktiskt vara ok. Ge honom det han har lust att äta och dricka och passa på att kramas mycket. En 18-månaders har ju sällan tid för gos annars Det borde vända efter någon dag på penicillin.

  • Äldre 24 Oct 12:30
    #2

    Instämmer med ovanstående. Det kan gå en vecka med dålig aptit härhemma, och sonen ser ut som ett snöre efteråt. Det brukar följas av en extra matglad period ist Glad. Se till att han dricker bra under tiden, nyponsoppa och blåbärssoppa är väl kanon!

  • Äldre 24 Oct 13:04
    #3

    Håller med ovanstående. Troligen först och främst pga sjukdom. Vår son kan leva på välling i ett par dagar när han är riktigt sjuk :(

  • Äldre 24 Oct 21:40
    #4

    Tack alla :) Trodde först det va en blandning av både penicillinet och att han va sjuk. Är ju så svårt att veta när dom inte kan tala för sig =( 

    Någon som har tips på hosta? Han har en hemsk hosta nu med, speciellt nattetid. Har ändå höjt huvudet så han kommer upp lite. Läste på någon sida att man kan ge honung. Kan det stämma?

  • Äldre 24 Oct 22:15
    #5
    June82 skrev 2014-10-24 21:40:28 följande:

    Tack alla :) Trodde först det va en blandning av både penicillinet och att han va sjuk. Är ju så svårt att veta när dom inte kan tala för sig =( 

    Någon som har tips på hosta? Han har en hemsk hosta nu med, speciellt nattetid. Har ändå höjt huvudet så han kommer upp lite. Läste på någon sida att man kan ge honung. Kan det stämma?


    Helst inte ge mjölkprodukter som välling innan nattning då mjölk är slembildande.

    Honung vet jag inte. Du kan med fördel använda näsdroppar eller sprej då det är

    slemlösande fick jag veta vid senaste läkarbesöket.

    Om du inte har varit med om krupp hos barn än så rekommenderar jag att du läser lite om det. Min son är 18mån och vaknade av krupp förra helgen, det var riktigt skrämmande tills jag fick tag på Sjukvårdsrådgivning som hörde på hostan att det var just krupp. Det är inget allvarligt tillstånd i sig men låter läskigt.

    Det är absolut inte alla barn som drabbas av det.
  • Äldre 24 Oct 22:25
    #6

    Läste om det nu. Och det stämmer in lite på hans hosta. samt att han är hes.
    Hör att han hostar mycket nu när han sover. Har ändå huvudet högt. Fy, man blir så orolig. Vet inte vad mer man kan göra. =(

  • Äldre 24 Oct 22:30
    #7
    June82 skrev 2014-10-24 22:25:34 följande:

    Läste om det nu. Och det stämmer in lite på hans hosta. samt att han är hes.
    Hör att han hostar mycket nu när han sover. Har ändå huvudet högt. Fy, man blir så orolig. Vet inte vad mer man kan göra. =(


    När dem konstaterade krupp över telefon så gav hon oss rådet att ta upp honom så att han fick vara i upprätt läge (det hade jag redan gjort såklart) och sen svepa in honom i en filt och gå ut i friska luften med honom. Han fortsatte sova på sambons axel när han stod ute på altanen i 5grader, men det hjälpte mot hostan! :)
Svar på tråden Tappad matlust