• Anonym (Tess)

    Sex efter isättning av spiral?

    Hur länge måste man vänta med

    Sex efter att man satt i en hormonspiral?!?

    Var det 1 eller 2 veckor!?! Nån som vet?!?

  • Svar på tråden Sex efter isättning av spiral?
  • Anonym (mirena)

    Googla.

    .www.fass.se/m/produkt/19921023000069/u in public

    Det står några dagar för att kroppen ska få vila, men om det inte gjorde ont eller gav smärta efteråt så är det väl bara att köra.

    Jag har satt in tre stycken och aldrig hört något om att vänta.

  • alynda

    Om du har en blödning efter insättandet finns en liten ökad risk för infektion i samband med samlag, man brukar rekommendera kondomanvändning en vecka, upp till en månad om man är infektionskänslig. Men annars har kopparspiral omedelbar verkan eftersom den förhindrar att ett ev befruktat ägg ska bädda in sig i livmoderslemhinnan. Hormonspiral ska sitta inne 24h för full preventiv effekt.

  • Anonym (mirena)

    Fast 24 Tim för full effekt behövs inte eftersom man sätter in den max 7 dagar efter mensens första dag.

    Infektionsrisk låter ju rimligt när man bråkat med slemproppen.

  • Anonym (Funkar direkt)

    Jag satte in min spiral i måndags och vi hade sex igår. Gick hur bra som helst.

    I instruktionsbeskrivningen stod att den skyddar direkt men att man bör vänta ca 2 dagar med sex.

  • Anonym (Tess)

    Tack för alla svar. Har kommit små blodstänkar och jag har lite molande värk. Tog cellprov samtidigt och jag hade ÄL så kanske därför jag har ont IOM hon retade tappen lite.

    Skönt då slipper jag vänta i två veckor med sex, yeajj!!!!

    Hon sa att den började verka direkt som skydd.

  • Anonym (Tess)

    Tack för alla svar. Har kommit små blodstänkar och jag har lite molande värk. Tog cellprov samtidigt och jag hade ÄL så kanske därför jag har ont IOM hon retade tappen lite.

    Skönt då slipper jag vänta i två veckor med sex, yeajj!!!!

    Hon sa att den började verka direkt som skydd.

Svar på tråden Sex efter isättning av spiral?