• Äldre 24 Oct 13:43
    15911 visningar
    21 svar
    21
    15911

    Gifta - folkbokförda på olika adresser

    Hejsan,
    jag och min man är gifta och har en bostadsrätt tillsammans. Under en period kommer vi antagligen att behöva vara folkbokförda på olika adresser för att under en period kunna behålla den hyresrätt vi också har (till bostadslös familjemedlem). Är detta något problem med Skatteverket? Måste vi vara folkbokförda på samma adress? Det här kommer att vara under ca 6 månader. 

    Jag hade inte ens tänkt på det, men fick det påtalat idag att som gift förväntas man av Skatteverket vara folkbokförda på samma adress...?

  • Svar på tråden Gifta - folkbokförda på olika adresser
  • Äldre 24 Oct 13:51
    #1
    jemo2014 skrev 2014-10-24 13:43:44 följande:

    Hejsan,
    jag och min man är gifta och har en bostadsrätt tillsammans. Under en period kommer vi antagligen att behöva vara folkbokförda på olika adresser för att under en period kunna behålla den hyresrätt vi också har (till bostadslös familjemedlem). Är detta något problem med Skatteverket? Måste vi vara folkbokförda på samma adress? Det här kommer att vara under ca 6 månader. 

    Jag hade inte ens tänkt på det, men fick det påtalat idag att som gift förväntas man av Skatteverket vara folkbokförda på samma adress...?


    Ni ska vara folkbokförda där ni tilbringar huvudsaklig dygnsvilan. Alltså kan ni inte göra som ni tänkt.

    Kommer detta påverka diverse bidrag kan det nog väcka visst intresse från t ex försäkringskassan.


  • Äldre 24 Oct 14:04
    #2
    Kjell2 skrev 2014-10-24 13:51:05 följande:
    Ni ska vara folkbokförda där ni tilbringar huvudsaklig dygnsvilan. Alltså kan ni inte göra som ni tänkt.

    Kommer detta påverka diverse bidrag kan det nog väcka visst intresse från t ex försäkringskassan.
    Nej nej, det handlar absolut inte om några bidrag!
    Det handlar bara om att hjälpa en familjemedlem i knipa som behöver någonstans att bo i 6 månader, annars måste vi säga upp hyresrätten. 
  • Äldre 24 Oct 14:06
    #3
    Kjell2 skrev 2014-10-24 13:51:05 följande:
    Ni ska vara folkbokförda där ni tilbringar huvudsaklig dygnsvilan. Alltså kan ni inte göra som ni tänkt.

    Kommer detta påverka diverse bidrag kan det nog väcka visst intresse från t ex försäkringskassan.
    Det vi skulle kunna göra kanske är att ingen står folkbokförd på hyresrätten? Så väntar vi bara på att hyresvärden kommer på oss så blir vi av med kontraktet då... Men förhoppningsvis kanske det tar 6 månader eller så?
  • Äldre 24 Oct 14:08
    #4
    jemo2014 skrev 2014-10-24 14:04:43 följande:
    Nej nej, det handlar absolut inte om några bidrag!
    Det handlar bara om att hjälpa en familjemedlem i knipa som behöver någonstans att bo i 6 månader, annars måste vi säga upp hyresrätten. 
    Som sagt var, ni ska vara folkbokförda där ni bor och jag antar att ingen av er kommer bo i hyresrätten.

    Troligtvis kommer detta gå bra. Den stora risken står er släktning för. Kommer hyresvärden på detta kan det gå snabbt.
  • Äldre 24 Oct 14:11
    #5
    jemo2014 skrev 2014-10-24 14:06:52 följande:
    Det vi skulle kunna göra kanske är att ingen står folkbokförd på hyresrätten? Så väntar vi bara på att hyresvärden kommer på oss så blir vi av med kontraktet då... Men förhoppningsvis kanske det tar 6 månader eller så?
    Kan ni inte få lov att hyra ut i andra hand i 6 månader?
  • Äldre 24 Oct 15:10
    #6

    Kan ni inte bara säga att familjemedlemmen är inneboende hos er i den lägenheten om någon ställer frågor? Och låta någon av er stå skriven där också. Att ni inte själva bor där behöver ju ingen annan veta. Det är ju bara tillfälligt =)

  • Anonym (Tråds­tartar­en)
    Äldre 24 Oct 15:34
    #7
    Alana skrev 2014-10-24 15:10:32 följande:

    Kan ni inte bara säga att familjemedlemmen är inneboende hos er i den lägenheten om någon ställer frågor? Och låta någon av er stå skriven där också. Att ni inte själva bor där behöver ju ingen annan veta. Det är ju bara tillfälligt =)


    Vad jag förstod det som blir det problem med skatteverket eftersom vi är gifta och äger en bostadsrätt tillsammans? Dessutom är det bara en etta så det känns lite märkligt att ta in en inneboende i en etta =)
    Åh, allt känns så rörigt just nu! Vi vill bara väl... 
  • Äldre 24 Oct 15:41
    #8

    Ni kommer inte bo i hyresrätten så kommer värden på det så åker släktningen ut. Detta oavsett var ni är skrivna.

    Stäm av med släktiingn om risken är rimlig och låt sen släktningen smygbo i hyresrätten.

  • Anonym (Solro­s)
    Äldre 24 Oct 15:41
    #9

    På vilket sätt blir det problem med skatteverket? Tänker på alla de som är gifta men vill prova att separera och leva särbo ett tag. Där kan de ju äga en bostad tillsammans men den ena flyttar iväg och hyr en annan bostad under tiden som de skriver sig på för att få posten dit personen bor.

  • Äldre 24 Oct 15:43
    #10

    Prata med hyresvärden och säg att ni vill bo tillsammans på prov och under tiden hyra ut i andra hand. Om hyresvärden inte har något emot det så har ni skött allt korrekt.

Svar på tråden Gifta - folkbokförda på olika adresser