• Anonym (Ledsam. :()

    Hjälp mig snälla

    Mår så dåligt. 


    I cirka 2 år har jag haft domningar, smärtor, stickningar och konstiga känslor i mitt högre ben. Läkaren jag var oss sa att det var en klämd nerv. För några månader sedan började detta även i vänster ben. Har också sedan ungefär ett halvår tillbaka haft svårt att ta djupa andetag och ni har det blivit värre och värre. Det tar liksom stopp och jag känner mig inte "mätt" på luft. Ibland om det känts svårt att andas länge så får jag gäspreflex (får inte ner luft, utan blir endast tårögd och gapar), ibland kan det bli gäspreflex kanske 5 gånger på raken, men får aldrig tillfredsställelsen att få ner luft sådär skönt som man brukar efter en gäspning. Ibland måste jag ställa mig upp, framåtlutad för att i alla fall få ett djupt andetag. Iblnad känns det som att jag får luftbubblor i lungorna, det kan göra superont på ett ställe och då måste jag andas in djupt trots att det gör jätteont för att det ska släppa. Har också ofta lite ont under vänster bröst. Var hos läkaren igen och berätta detta samt det med vänster ben. Han trodde att det kunde vara B12 eller järnbrist vilket jag inte trodde men gick med på prov. Värderna var bra. Gjorde också en spirometri, låg lite under vad man skulle för mitt bmi samt ålder men det blev inte bättre efter behandling med astmamedicin så astma var är det inte.  Det har gått ungefär 3 veckor sedan spirometrin men läkaren har inte hört av sig. Känns som att bara för att proverna är bra så skiter de i vad det är. Att de tror att det kanske är psykiskt.  Har också till och från tryck över bröstet. Har oftast en vilopuls på mellan 46-54. 


    Mina strumpor stasar sig ofta på benen och trycker jag med fingret i pannan så blir det kvar en grop. 


    Tar oftast en promenad per dag på cirka en halvtimma. Vissa gånger blir jag jätteyr, det känns som att jag ska ramla och som att jag inte ska orka ta mig hem, blir lite darrig och helt matt ibland. 


    Andra symtom jag har är att det ofta känns som att jag har massa slem i halsen som jag varken kan svälja ner eller harkla upp, det är liksom mitt i mellan. Får ofta lock i öronen och ibland ringer det i dem.


    Ofta varierar det från dag till dag och idag har jag haft en riktigt jobbig dag. :'(


    Vill inte må såhär längre men proverna var ju bra så det känns som att läkarna bara tror att jag är hypokondrisk. Är jag det? Inbillar jag mig bara? Ska jag bara acceptera att må dåligt? Att det bara sitter i mitt huvud? För jag orkar inte ringa och hålla på mer. Och jag skäms nu när jag är där för det känns som att de tror att jag är hypokondrisk. 

  • Svar på tråden Hjälp mig snälla
  • Anonym (Ledsam. :()

    Som sagt, jag skäms och jag orkar inte. :'( Orkar inte jämt behöva bråka för vård.

  • Anonym (m)

    Ring 1177 och prata med någon ny eller ring en helt annan vårdcentral. Bara för o höra vad en oberoende och kunnig person säger.

    Jag vet att de känns tufft o bråka om vård men du måste tänka på dig själv också!

  • Phalaenopsis

    Gå till läkaren igen/gå till en ny.
    Klämda nerver (domningar), kalciumbrist (domningar och låg puls - är du vegan?), lungemboli (svårt att få luft, bröstsmärtor, yrsel), hjärtproblem (svårt att få luft, bröstsmärtor, stasande strumpor, yrsel), lågt blodtryck (yrsel)...  eller ångest (alltihop). Det kan vara nästan vad som helst. En spirometri och ett B12-prov är en början men det finns mycket som kan uteslutas med små medel.

    Det är visserligen inte omöjligt att det är stress/ångest-relaterat eller hör ihop med en dålig livssituation (jag känner ju inte dig), men skulle det vara så är du ändå inte hypokondrisk! Man känner ju vad man känner oavsett orsak.

Svar på tråden Hjälp mig snälla