• Anonym (Kluven)

    Hur kändes det att börja jobba? Tips och råd tack!

    Jag ska gå tillbaka till mitt arbete (som jag verkligen tycker om på alla sätt) efter årsskiftet. Min son är då 10 månader. I dagsläget känns det helt overkligt. Hur har det känts för er föräldrar när ni gått tillbaka och börjat jobba igen? Har saknaden av er bebis varit väldigt svår? Hur har ni hanterat det?

    Jag har också en väldigt krävande tjänst där jag tidigare har jobbat i snitt 50-60 h/vecka samt rest en del. Mitt jobb var mitt liv till stor del, och nu är det dags att hitta nya vägar för att fortsätta leverera men inte kunna spendera lika mycket tid på kontoret. Jag vill som så många andra småbarnsföräldrar tillbringa maximalt med tid tillsammans med mitt älskade barn, men samtidigt prestera på mitt arbeta. Någon som har tips på hur man får det att fungera någorlunda bra?

  • Svar på tråden Hur kändes det att börja jobba? Tips och råd tack!
  • Anonym (Mamman)

    Jag tänkte såhär "jag ska jobba 32 år till innan jag går i pension" och då kan jag med gott samvete gå ner i tid och ha mest fokus hemma några år av dom. Barnen blir aldrig små igen, man ångrar aldrig tiden man har tillsammans...

  • jenny7906

    Det är så olika hur man är som person men jag är väl lite annorlunda från andra mammor kan jag känna många gånger. Jag gick tillbaka när sonen var 11mån, pappan skulle då vara hemma i 8mån (jan-aug) så jag tänkte inte så mycket på det, kunde ju koncentrera mig helt på min nya tjänst på jobbet. Jag är inte så känslig av mig så det var varken jobbigt att börja jobba eller lämna honom på förskolan på hösten efter att pappan skolat in honom. Vi är väldigt avslappnade som föräldrar kan jag tycka, inte så oroade. Det blev en väldigt lätt inskolning och allt funkar klockrent så den biten behöver vi inte tänka på nu när vi båda arbetar igen.

    Nu väntar vi barn nr 2, då kommer jag vara hemma 9mån sen ska pappan ta 8-9mån innan det är dags för inskolning nr2. Jag kan tänka mig att gå ner i arbetstid ett tag efter det då vi inte har planerat fler barn. Anledningen till att jag ville arbeta heltid mellan dessa två föräldraledigheter är att jag fick ny tjänst och höjd lön innan jag gick tillbaka så jag vill ju att nya fp ska baseras på den nya lönen såklart.

  • temporär

    Det kändes fantastiskt. Jag höll på bli nipprig av brist på mental stimulans efter 8 månader som föräldraledig. 

Svar på tråden Hur kändes det att börja jobba? Tips och råd tack!