• Anonym (Ogift­)
    Äldre 24 Oct 20:39
    14629 visningar
    110 svar
    110
    14629

    Frieri med dålig timing (långt)

    Hej alla!

    Jag och min sambo har varit ett par i 10 år (träffades 2004) och har fyra barn. Jag har velat att vi skulle förlova oss sedan 2006 då vi gjorde en drömresa ihop. Han tyckte dock att det var för tidigt och sa att han ville överraska med frieri när jag minst anade det. OK, helt ok. Men åren har gått och frieri och förlovning har uteblivit. Har nämnt förlovning vid något enstaka tillfälle därefter och fått samma svar som tidigare. Efter 8,5 år kände jag att min sambo kommer ju aldrig få tummen ur så frågade om vi skulle gifta oss på vår 10-årsdag vilket han tyckte var ett bra förslag för det var ju hela 1,5 år kvar. Sa då att jag fortfarande ser fram emot ett frieri och förlovning innan bröllopet då jag vill vara förlovad först. När det var knappt ett år kvar till bröllopsdatumet frågade jag lite trevande om vi vid tillfälle kunde sätta oss ner och börja planera. Typ ska vi gifta oss hemma eller utomlands, vilka ska vara med, ska vi bjuda på en fin middag och vilken ambitionsnivå vi ska ha på tillställningen. Om inte annat så är det ju läge att fundera på vad bröllopet kommer kosta och om flygbiljetter ska bokas även om vi kommer gifta oss borgerligt, ensamma eller med närmsta vännerna som vittnen. Då svarar han på skämt - Vilken ambitionsnivå Du har älskling.... Fick ett fullständigt bryt och storgrät. Han bad om ursäkt för sin illa valda kommentar och sa att han varit löjlig och dum som väntat så länge med förlovning när han vet hur mycket det betyder för mig. Efter den kommentaren tappade jag lusten att gifta mig fullständigt. Jag vill inte att han ska gifta sig med mig för att jag vill det utan för att han älskar mig och vill det själv givetvis. Jag vill inte planera vårt bröllop. Jag vill att vi gemensamt planerar vårt bröllop, planeringen och att längta är ju halva nöjet. Våren gick och när det var 1,5 månad kvar till planerat datum och han fortfarande inte varken nämnt förlovning eller bröllop blev jag återigen jätteledsen och kunde inte hålla tårarna tillbaka och när vi då pratade om det så sa jag då att nu var det för sent att planera bröllop till vår 10 års dag som jag längtat så efter. Var verkligen jätteledsen. Tre veckor senare var vi på en familjeresa och då sent en kväll på terassen mig omklädd till pyjamas säger han plötsligt. Jaha vill du gifta dig med mig nu då? Vi får väl köpa en ring till dig när vi kommer hem eller vill du köpa här?

    Allvarligt talat han har haft 10 år på sig att fria med massor av underbara tillfällen och så väljer han att kläcka frågan tre veckor efter jag haft ett totalbryt över att han inte vill varken förlova sig eller planera bröllop. Späder ju bara på min känsla av att han enbart gör det för min skull och att han helst hade låtit bli.

    Hur svårt kan det vara liksom. Alla hans vänner är gifta med sina tjejer sedan åratal tillbaka. Hade inte sagt något om han varit ung och först ut men så är det alltså inte. Alternativt hade han ju redan från början kunnat säga att jag vill varken förlova mig eller gifta mig istället för att låta mig gå och vänta och längta efter något som inte kommer såvida jag inte "gråter mig till ett bröllop" och då kan det ju lika gärna kvitta. Som sagt 10 års dagen kom och gick och jag kan inte känna annat än att jag blir både arg och ledsen bara av tanken på bröllop. Har tappat lusten fullständigt och vad gäller ringen som skulle köpas är den ju givetvis inte köpt än.

    Är jag fånig som känner så här?

  • Svar på tråden Frieri med dålig timing (långt)
  • Anonym (Ogift­) Trådstartaren
    Äldre 24 Oct 20:57
    #1

    Ska jag vara glad och gifta mig nu när han då äntligen har friat trots att det nu känns rätt tråkigt? Jag ställer inga höga krav. Ett frieri en vardagskväll hemma i soffan hade gjort mig så lycklig. Det frieri som nu blev känns tyvärr inte helt äkta.

  • Centur­ione
    Äldre 24 Oct 22:15
    #2
    -1 +2


    Ja, du är extremt fånig. Du låter som om du skulle vara en 18-årig oskuld som bor hemma. För hundra år sedan. Herregud, om ni har levt tillsammans i alla dessa år och har FYRA BARN, så borde väl inte detta med "frieri", förlovning och bröllop vara speciellt stort och viktigt för dig längre? Om du tyckte det, skulle du ha krävt det innan du gick i säng med honom första gången. Eller i alla fall innan du blev med barn.

    Missförstå mig inte, ÄKTENSKAPET är naturligtvis viktigt, och jag kan tycka att det är oansvarigt att inte gifta sig när man ska ha barn. Även om ni kanske har ordnat allt det juridiska och ekonomiska på andra sätt, med testamente, bo kvar-försäkring eller livförsäkring..? Men FORMERNA kring vigseln borde väl inte vara så märkvärdiga längre? Hade du väntat dig att han skulle gå ner på knä också, och överräcka en ring med en enorm solitär? Anhålla om din hand hos din far? Och att du skulle gifta dig i hela jungfrubrudskitet med vit klänning, slöja och krona..? Överlämnas av din far vid altaret, kanske?
  • Äldre 24 Oct 22:22
    #3

    Men du hade ju redan friat?? Gör man inte det när man frågar partnern om den vill gifta sig?

  • Anonym (.)
    Äldre 24 Oct 22:32
    #4
    -1 +2
    Centurione skrev 2014-10-24 22:15:27 följande:
    Ja, du är extremt fånig. Du låter som om du skulle vara en 18-årig oskuld som bor hemma. För hundra år sedan. Herregud, om ni har levt tillsammans i alla dessa år och har FYRA BARN, så borde väl inte detta med "frieri", förlovning och bröllop vara speciellt stort och viktigt för dig längre? Om du tyckte det, skulle du ha krävt det innan du gick i säng med honom första gången. Eller i alla fall innan du blev med barn.

    Missförstå mig inte, ÄKTENSKAPET är naturligtvis viktigt, och jag kan tycka att det är oansvarigt att inte gifta sig när man ska ha barn. Även om ni kanske har ordnat allt det juridiska och ekonomiska på andra sätt, med testamente, bo kvar-försäkring eller livförsäkring..? Men FORMERNA kring vigseln borde väl inte vara så märkvärdiga längre? Hade du väntat dig att han skulle gå ner på knä också, och överräcka en ring med en enorm solitär? Anhålla om din hand hos din far? Och att du skulle gifta dig i hela jungfrubrudskitet med vit klänning, slöja och krona..? Överlämnas av din far vid altaret, kanske?

    Vem är du att bestämma vad som är viktigt för andra?
    Så totalt onödig kommentar och otroligt barnsligt att göra sig rolig på någon annans bekostnad.

    TS jag hade faktiskt brytt mig mindre om frieriet och mer om hans dåliga sätt at thantera det, han har ju inte brytt sig ett dugg om dina känslor, och då menar jag inte att han ska gifta sig bara för att du vill det men man går inte och drar på saker som man vet betyder mycket för den man älskar, man skiter inte i den man älskars känslor utan man kan visa så pass mycket omtanke och respekt att man säger hur man vill ha det från början

    att han friade i pyjamas på en balkong hade inte nödvändigt varit oromantiskt men att slänga fram det som om man ska handla hem ett kilo extra potatis nästa gång man handlar på ICA nej, det kan man klara sig utan

    jag hade skippat giftermålet men sett till det juridiska för barnens och din egen skull

  • Centur­ione
    Äldre 24 Oct 22:35
    #5
    -1 +1
    Anonym (.) skrev 2014-10-24 22:32:12 följande:

    Vem är du att bestämma vad som är viktigt för andra?
    Så totalt onödig kommentar och otroligt barnsligt att göra sig rolig på någon annans bekostnad.

    TS jag hade faktiskt brytt mig mindre om frieriet och mer om hans dåliga sätt at thantera det, han har ju inte brytt sig ett dugg om dina känslor, och då menar jag inte att han ska gifta sig bara för att du vill det men man går inte och drar på saker som man vet betyder mycket för den man älskar, man skiter inte i den man älskars känslor utan man kan visa så pass mycket omtanke och respekt att man säger hur man vill ha det från början

    att han friade i pyjamas på en balkong hade inte nödvändigt varit oromantiskt men att slänga fram det som om man ska handla hem ett kilo extra potatis nästa gång man handlar på ICA nej, det kan man klara sig utan

    jag hade skippat giftermålet men sett till det juridiska för barnens och din egen skull


    Du ser inte det löjliga i att en fyrabarnsmor gråter över ett uteblivet "frieri"..? Det känns som att det är lätt SENT att gråta över det...
  • Äldre 24 Oct 22:39
    #6

    Säger som ovan att du hade ju redan friat. Skit samma om du inte hade en stor diamant till honom eller dig själv.

    Skit samma om han inte "är med" och planerar om det är du som driver och han inte är typen som driver.

    Håller själv på att planera bröllop och min sambo kan man knappast påstå hjälper till att planera. Det mesta kan vänta till dagen innan om han själv får bestämma, ingen känsla för tid eller planering alls. Han kan dock ge sina åsikter om han blir frågad.

    Vill du så gärna gifta dig och vara förlovad först så gör så att det händer då, lägg inte över din dröm på någon annan och förvänta dig att det ska bli som du vill. Vill man få något gjort ordentligt så får man göra det själv.

    Du skulle väl inte sitta och vänta på att din man ska skaffa dig den där befordran som du vill ha eller?

    Sen ska ju självklart alla parter vara överens. Min vill gifta sig men inte fixa. Jag vill gifta mig och fixa.

  • Anonym (tjeje­nn)
    Äldre 24 Oct 22:42
    #7

    Till viss del tycker jag att du är fånig. MEN jag förstår dig helt och hållet för jag vill med gifta mig. Jag vet att min sambo är lite som din sambo, han vill ha barn mer än något annat men ser ingen mening med att gifta sig. För mig är det otänkbart att ej vara gift.

    Okej, det här kommer låta gammalmodigt men det får vara så, vet inte hur jag annars ska förklara. Jag tror jag läste här på FL om en kvinna som berättade att ger man allt mannen vill ha, dvs allt som en "fru" ger innan man ens är en fru så har han ingen anledning alls att gifta sig. Han har ju redan allt. Jag tror lite på de här- Jag tror att många av oss tjejer vill ha bröllop och gifta sig för att det är så romantiserat medan de för killen kanske handlar om något helt annat.

    Med det i tankarna var jag tvungen att klargöra för min kille att jag inte vill skaffa barn förrens jag är gift. För så vill jag ha det, Så nu vet han det och han vet exakt vad han behöver göra för att få det han vill ;)


    Hm, jag vet inte riktigt hur det här skulle hjälpa dig då ni redan har barn.. Du kanske har en annan hållhake som du kan komma på?

  • Äldre 24 Oct 22:50
    #8
    +1

    "Annan hållhake". Det lät ju kärleksfullt.

    Själv tycker jag att det ska vara gemensamma beslut och inte "om jag får, så får du".

  • Anonym (tjeje­nn)
    Äldre 24 Oct 23:01
    #9
    Rainbow gg skrev 2014-10-24 22:50:48 följande:

    "Annan hållhake". Det lät ju kärleksfullt.

    Själv tycker jag att det ska vara gemensamma beslut och inte "om jag får, så får du".


    Det blir ju ett gemensamt beslut. Jag vill gifta mig innan jag skaffar barn, det är ju bättre att jag säger det nu än den dagen han kommer hem och säger att han är redo för att börja försöka skaffa barn. För isf kan det bli stressigt. 

    I ett förhållande måste man dela med sig av sina visioner så att båda kan ta ställning till det, för det är som du säger ett gemensamt beslut.

    Ts sambo har ju dock faktiskt LJUGIT för henne om hans syn på giftermål.
  • Äldre 24 Oct 23:13
    #10
    Anonym (tjejenn) skrev 2014-10-24 23:01:19 följande:

    Det blir ju ett gemensamt beslut. Jag vill gifta mig innan jag skaffar barn, det är ju bättre att jag säger det nu än den dagen han kommer hem och säger att han är redo för att börja försöka skaffa barn. För isf kan det bli stressigt. 

    I ett förhållande måste man dela med sig av sina visioner så att båda kan ta ställning till det, för det är som du säger ett gemensamt beslut.

    Ts sambo har ju dock faktiskt LJUGIT för henne om hans syn på giftermål.


    Nja, Vad jag utläst är att han är väldigt taktlös men han har inte sagt JA, VI GIFTER OSS och sedan nej. Utan han har sagt ja, inte velat planera (eller ens fattat hur ts vill ha det), och sen har det typ runnit ut i sanden för att ts projicerat sina föreställningar på honom och gjort det till Hans ansvar trotts att han inte bett om att vara ledande eller drivande.

    Det ts verkar vara upprörd över är att hennes drömbild av det hela inte uppfylls så som hon vill ha det.
Svar på tråden Frieri med dålig timing (långt)