• Äldre 24 Oct 20:48
    1355 visningar
    6 svar
    6
    1355

    Sköldkörtelprover, hjälp!

    Jag har varit hos läkaren för kontroll av min sköldkörtel. Jag har fått labbsvaren och försökt googla mig till vad det betyder. Förutom det här vanliga då med vad dom officiella gränsvärdena säger... Kan ni hjälpa mig? 

    TSH 4.0
    T4 11
    T3 4,9

    Vad säger ni om det? 

  • Svar på tråden Sköldkörtelprover, hjälp!
  • Äldre 24 Oct 20:52
    #1

    Vad har du för referensvärden? Du borde ha fått dem också, annars får du ringa och efterfråga dem på måndag. Alla lab och de flesta landsting har sina egna gränser det är därför det funkar så dåligt att googla.

    Men vad jag ser är att TSH är något högt och T4 ganska lågt. Tar du medicin?

  • Äldre 24 Oct 21:05
    #2

    Aha nä det fick jag inte. Trodde det var samma överallt. På ett ungefär då? Eller vad är det i ditt landsting t.ex?

    Jag har fått Levaxin 25mkg. Läkaren som tog dom proverna sa att jag låg inom det normala men åt det låga hållet och hon tyckte absolut att jag skulle äta en låg dog Levaxin. Nu har en annan läkare ifrågasatt detta och tycker inte det är rätt att jag ska äta Levaxin, eftersom jag ändå ligger inom det normala. 
    Vad betyder det att TSH är högt och T4 lågt då? 

  • enimin­i
    Äldre 24 Oct 22:26
    #3

    Det viktigare än nog snarare hur mår du? Tog du dessa prover för att du mådde dåligt? En bra läkare går efter både provsvar och de kliniska symptomen.

  • Äldre 24 Oct 22:31
    #4

    Det betyder att du bör äta en låg dos Levaxin :)

    TSH är ett styrhormon som ökar när sköldkörtelhormonerna blir för låga och säger till sköldkörteln att tillverka mer. T4 är ett inaktivt lagringshormon och T3 är det aktiva hormonet.

    Jag vet inte exakt vilja referensvärden vi har här för TSH och T3 men jag tror övre gränsen för TSH är strax över 4, för T4 är det iaf 10-22. Ingen aning om T3...

    Den stora frågan som tyvärr läkare ignorerar är hur du mår. Känner du dig sjuk med de värden du har och känner du dig bättre med medicinen?

  • Äldre 26 Oct 20:06
    #5

    Jag sökte för symptom som stämmer in mycket på hypotyreos och läkaren jag träffade tyckte det var solklart redan innan provsvaren kom. Hon trodde att det skulle visa en låg avvikelse på provsvaren och mycket riktigt. Men hon tyckte absolut att jag skulle stå på en låg dos Levaxin. Hon kändes verkligen kunnig, insatt och intresserad och sa även att om någon i framtiden säger emot detta - säg emot tillbaks.
    Nu har en annan läkare ifrågasatt detta och tycker inte att provsvaren var tillräckligt för att jag borde äta Levaxin. Jag har inte tagit det så länge än, en månad snart. Och möjligtvis slarvat lite (svårt att komma ihåg) men jag ska bättra mig där! Det kan ju ta lång tid innan man märker skillnad tydligen... det jag märker hittills är kroppstemperaturen, jag svettas och fryser inte om vartannat lika mkt.

  • Äldre 26 Oct 20:11
    #6

    Eftersom du mår bättre av medicinen håller jag med din första läkare, du har lite hypotyreos. Tyvärr är många läkare totalt okunniga och ointresserade vilket din andra läkare visar. Du borde fortsätta gå hos den första...

    Läs på om hypotyreos och skriv ner dina förbättringar och tryck på dem när läkare ifrågasätter din medicinering. Du är värd att må bra och ingen läkare ska få ta det ifrån dig. Träffar du fler stolpskott (de är många) sök en ny och en ny tills du hittar nån bra. Om du inte kan fortsätta hos den bra du redan träffat förståss.

Svar på tråden Sköldkörtelprover, hjälp!