• Michella

    Vattkoppor som nyfödd

    När min dotter (idag 4år) var ca 1 månad, nyfödd, fick sonen vattkoppor. Dotter fick då ca 2-3 röda prickar på ryggen och en vätskefylld blåsa på foten...Kan man få d igen? 

  • Svar på tråden Vattkoppor som nyfödd
  • Alexi

    De blir inte alltid immuna mot det när de får det så tidigt och så lindrigt. Så ja, hon kan få det igen.

  • pigglet

    Det sägs ofta att de kan få det igen. Sonen hade det när han var 6 veckor, nu är han  8 år och har inte fått det igen.

  • Michella

    Tack för svar!

    DEt går vattkoppor på hennes dagis nämligen , så det visar väl sig om hon får då!

  • myway

    Min dotter fick det när hon va ungefär 3 veckor. Men har sen inte fått det igen. Är 7år nu. Men dom säger att det inte är helt säker att hon är immun.

  • metervara

    Det sägs att många misstar svinkoppor för vattkoppor och därför tror att man haft det flera gånger.

  • Ca_rr_o87

    Vattkoppor orsakas av ett virus som är mycket smittsamt. Man kan bara få vattkoppor en gång, men viruset stannar kvar i kroppen resten av livet. Ibland kan det aktiveras igen och orsaka sjukdomen bältros. Om man får bältros beror det alltså inte på att man har smittats av någon med vattkoppor. Däremot kan viruset i en bältrosblåsa smitta en annan person så att han eller hon får vattkoppor. Det är mycket ovanligt eftersom man måste komma i direkt kontakt med vätskan i blåsan.

    Om man får vattkoppor som vuxen blir man ofta sjukare än om man får vattkoppor som barn. Barn brukar bli friska efter en vecka, men för vuxna kan det ta längre tid.

    Detta är taget Från sidan 1177!!

  • Archandra
    Ca_rr_o87 skrev 2014-10-25 11:05:12 följande:

    Vattkoppor orsakas av ett virus som är mycket smittsamt. Man kan bara få vattkoppor en gång, men viruset stannar kvar i kroppen resten av livet. Ibland kan det aktiveras igen och orsaka sjukdomen bältros. Om man får bältros beror det alltså inte på att man har smittats av någon med vattkoppor. Däremot kan viruset i en bältrosblåsa smitta en annan person så att han eller hon får vattkoppor. Det är mycket ovanligt eftersom man måste komma i direkt kontakt med vätskan i blåsan.

    Om man får vattkoppor som vuxen blir man ofta sjukare än om man får vattkoppor som barn. Barn brukar bli friska efter en vecka, men för vuxna kan det ta längre tid.

    Detta är taget Från sidan 1177!!


    Fast det stämmer inte nödvändigtvis. Vissa människor (bl a jag) äter så att säga upp immuniteten snabbare. Jag hade vattkoppor (rikligt med koppor, sjukdomen konstaterades av distriktssköterskan) när jag var tre år gammal. När jag var 29 år fick jag vattkoppor igen. Eftersom jag ju visste att jag hade haft vattkoppor, blev jag förvånad när jag hade vätskefyllda, kliande blåsor och feber. Därför begav jag mig (ogenomtänkt nog) till akuten. En läkare konstaterade att jag hade vattkoppor och jag blev hemskickad med tavegyl och order att inte klia.
Svar på tråden Vattkoppor som nyfödd