• Äldre 24 Oct 23:47
    2981 visningar
    10 svar
    10
    2981

    Tips önskas ang. barn som har svårt att prata om känslor

    Jag vill ha tips på litteratur, hemsidor och allmänna råd om bra sätt för att få mitt barn att öppna upp och berätta om hur han uppfattar saker som händer i hans vardag.


    Min lilla är fyra år och vi har en bra relation på de flesta områden men jag och pappan har svårt att få honom att prata om saker som hänt när vi inte är med. Är det något han uppfattar som jobbigt vill han inte prata om det. Har han varit osams med en kompis på förskolan etc vill han inte att det omnämns alls och påstår helst att det inte ens har hänt. 

    Det äldre syskonet är mycket öppnare och vi kan prata om det mesta, men med lillebror känner jag att jag kan göra bättre som förälder för att ge honom verktyg att kommunicera kring känslor. Men var kan jag hitta vägledning?

  • Svar på tråden Tips önskas ang. barn som har svårt att prata om känslor
  • Äldre 25 Oct 07:10
    #1

    Jag har inget tips att ge dig med tycker att det är väldigt bra av dig att vilja hjälpa din son.
    Vänd dig till Bup och rådfråga. De har säkert många tips och idéer.

    Lycka till

  • sextio­talist
    Äldre 25 Oct 08:40
    #2

    Låta Barne vara, inte överanalysera situationen. Ditt barn behöver inte hjälp för att prata om känslor. Vissa är öppna, andra är mer reserverade.

    Om detta med dagis är en vanlig odramatisk kompiskonflikt så förstör du nog mer än hjälper om,du ska få honom att prata om det

  • Äldre 25 Oct 11:09
    #3

    Tack för rådet om BUP. Om jag inte kan hitta saker själv så ska jag nog höra av mig till dem och be om lästips!


    När det kommer till att överanalysera så kan det så klart vara så. Men jag tycker verkligen att det är viktigt att kunna prata om saker. Han har ett explosivt humör och även om han inte slåss med kompisar blir han väldigt fysikskt aggressiv med oss i familjen när något går honom emot. Jag tycker att det är helt ok att vara reserverad men vill att han ska slippa hantera jobbiga situationer med tystnad eller med nävarna.

  • Äldre 25 Oct 11:17
    #4

    Jag tänker att det är en ganska lång process att lära sig det där. Men det viktigaste är ju att man själv, och som familj, är öppen med sina känslor. Att föräldrarna själva visar, och pratar om, sina känslor. Och att man bekräftar barnens känslor när de blir arga, ledsna, frustrerade, rädda, glada etc.

  • Äldre 25 Oct 11:46
    #5

    Jag tycker att vi gör allt det där Natulcien. Det äldre barnet har reagerar inte på samma sätt som fyraåringen. 


    Det jag skulle vilja har är kanske förslag på strategier eller böcker med övningar kring hur en kan uppmuntra barn lite extra med att formulera sig kring sina behov och upplevelser.

  • sextio­talist
    Äldre 25 Oct 12:11
    #6
    Agent 355 skrev 2014-10-25 11:46:21 följande:

    Jag tycker att vi gör allt det där Natulcien. Det äldre barnet har reagerar inte på samma sätt som fyraåringen. 

    Det jag skulle vilja har är kanske förslag på strategier eller böcker med övningar kring hur en kan uppmuntra barn lite extra med att formulera sig kring sina behov och upplevelser.


    eller så får ni acceptera att er son inte är som er andra. Jag är ingen som pratar om känslor och känner man "kraven" så blir det ännu tuffare och svårare
  • Äldre 25 Oct 20:57
    #7

    Det är också en viktig poäng sextiotalist.


    Men tanken är inte att jag vill förändra honom. Jag vill ge honom fler verktyg att hantera sin vardag och förhoppningsvis göra framtiden lite lättare för honom.


    Jag är inte heller alltid öppen mot alla människor men jag är oroad över att pojkar som inte kan uttrycka sig lätt tvingas in i en snäv mansroll där Ensam Är Stark. Detta kan en så klart se olika på men i mina ögon är detta något destruktivt som jag inte önskar något av mina barn.

  • Äldre 26 Oct 00:15
    #8

    Jag tycker att Natulcien säger kloka ord. Men sedan så är barn olika också! Och försöker man för mycket, så får det motsatt effekt. Det jag tycker att ni kan göra är att be ert barn "sätta ord" på känslor i helt andra sammanhang. Alltså inte när han har gjort något dumt på dagis, då tror jag bara att han känner sig trängd och det är lätt att hamna i ett försvarsläge. 
    Fråga honom i helt andra situationer hur det känns tex om man inte får vara med och leka, hur det känns om någon slår på en osv Fråga också hur det känns när någon hjälper en, när någon delar med sig, när någon frågar om man vill vara med och leka osv.
    På så sätt lär han sig också att beskriva känslor och kan kanske lättare kommunicera ut dessa sedan. Det är inte så lätt för en fyraåring att alltid sätta ord på känslor och sådant som har hänt.
    Fråga honom också om hur han tror att det känns för dig om någon slår på dig, om någon ger dig presenter, om någon hjälper dig, om någon inte låter dig vara med osv. Och beskriv sedan själv hur du känner.

  • Äldre 26 Oct 02:57
    #9

    Lek med honom med gosedjur eller legogubbar eller småbilar eller vad han nu gillar. Spela upp små scenarier som en 4-åring kan påträffa på förskolan eller någon annanstans typ Nalle och Tygelefanten vill leka och låter inte bariedockan vara med. Låt sonen leda leken i så hög utsträckning som möjligt men utan att liksom haka upp sig eller låsa sig. 

  • Äldre 25 Nov 15:57
    #10

    Jag har tvâ jättebra böcker (pâ engelska dock) som jag precis tipsade om i en annan trâd:


    How to Talk So Kids Will Listen & Listen So Kids Will Talk av Adele Faber och Elaine Mazlish
    Raising an Emotionally Intelligent Child (av John Gottman)

    Om du kollar upp böckerna pâ Amazon.com och klickar "Look inside" sâ kan du läsa ett "smakprov"...
Svar på tråden Tips önskas ang. barn som har svårt att prata om känslor