• 407162

    Förbättra livspusslet för alla

    Socialdemokraterna vill höja levnadsstandarden för de mest utsatta människorna. De vill inte ha de själviska jag tänket som finns i USA. De vill inte heller ha vi och dom tänkandet. Ett humanistiskt tänkande där människan verkligen skulle respekteras är om alla fick medborgarlöner för att stödja alla oavsett om de levt i otrygga eller trygga förhållanden sen innan. Just för att man ska få ha medbestämmande rätten att jag vill vara hemma och umgås mer med barnen och prioritera hemmet eller alltid vara i väg och jobba. Att skammen och skulden tas bort och att de mänskliga rättigheterna världen över följs och här skulle Sverige kunna vara först med att införa medborgarlön det hade min morfar velat.

  • Svar på tråden Förbättra livspusslet för alla
  • Dixie

    vem hade du tänkt skulle finansiera att du går hemma och umgås med barnen då? 

  • Anonym (nej)

    Är man ung och frisk kan man gott försörja sig själv istället för att gå hemma på skattebetalarnas bekostnad.

  • FuckGoggleAskMe

    Vad har otrygga förhållanden med detta att göra? Var och en ska väl se till att försörja sig själv. Ska alltså den som vill vara hemma, och få betalt genom att de som sliter häcken av sig, ska få högre skatter? Valet är alltså, vara hemma och få lön eller jobba och få lön? Vad gör vi om alla vill vara hemma och få lön, och ingen vill arbeta?

  • Anonym (Anna)

    Fin tanke ts men som redan nämnt, vem ska bekosta allt? Är skatterna alldeles för höga lönar det inte att utbilda sig eller jobba och utan en befolkning som arbetar och bidrar till teknisk utveckling, välfärd etc så funkar inte ett land. Jag betalar gärna skatt men det finns en gräns, i dagsläget går halva min inkomst i skatt varje månad. Visst har jag en bra inkomst men även 6 slitsamma studieår bakom mig samt en csn skuld på en halvmiljon. Det gäller ju att hitta ett mellanläge och det är det svåra.. Tycker personligen att socialdemokraterna går för långt i sin skattepolitik.

  • Anonym (Bra)

    Kanske de som har minst fritid kan få mer fritid, många som är mellan 30 och 50 år, mer tid till barnen och andra intressen, när de inte är på jobbet kanske man kan ta in flera arbetslösa istället, istället för att slåss över sina timmar med näbbar och klor. Det ser så jävla girigt ut som det är nu.

    Om flera jobbar ju mer skatt får man in och dessutom slipper man betala socialbidrag och andra bidrag till de arbetslösa som inte kan få in en fot på arbetsmarknaden som det är nu.

    Men jag är ingen ekonom eller politiker, jag är säker helt fel ute. Det borde inte vara så logiskt, för det är det ju aldrig när det handlar om politik eller ekonomi. Glad

  • puss
    Anonym (Bra) skrev 2014-10-26 14:00:53 följande:

    Kanske de som har minst fritid kan få mer fritid, många som är mellan 30 och 50 år, mer tid till barnen och andra intressen, när de inte är på jobbet kanske man kan ta in flera arbetslösa istället, istället för att slåss över sina timmar med näbbar och klor. Det ser så jävla girigt ut som det är nu.

    Om flera jobbar ju mer skatt får man in och dessutom slipper man betala socialbidrag och andra bidrag till de arbetslösa som inte kan få in en fot på arbetsmarknaden som det är nu.

    Men jag är ingen ekonom eller politiker, jag är säker helt fel ute. Det borde inte vara så logiskt, för det är det ju aldrig när det handlar om politik eller ekonomi. Glad


    "Ta in arbetslösa"?

    Vet inte riktigt här hur det ska gå till.
  • Anonym (Bra)
    puss skrev 2014-10-26 14:03:42 följande:
    "Ta in arbetslösa"?
    Vet inte riktigt här hur det ska gå till.
    Tydligen ska det finnas mellan 100 000 och 200 000 arbetslösa i Sverige.. få jobb till dem? Men ja, jag förstår hur du menar. Självklart kan de inte jobba vart som helst. jobb som kräver en specifik utbildning.
    En utbildad undersköterska får va Polis helt plötsligt :) men det skulle ge mer spänning i tillvaron.
  • puss
    Anonym (Bra) skrev 2014-10-26 14:08:57 följande:
    Tydligen ska det finnas mellan 100 000 och 200 000 arbetslösa i Sverige.. få jobb till dem? Men ja, jag förstår hur du menar. Självklart kan de inte jobba vart som helst. jobb som kräver en specifik utbildning.
    En utbildad undersköterska får va Polis helt plötsligt :) men det skulle ge mer spänning i tillvaron.
    Det är sjukt dyrt att ha anställda. Det borde ändras.
  • puss

    Har för övrigt för mig att man räknar arbetslösa inom 16-75 år.

    Vilket givetvis blir missvisande.

Svar på tråden Förbättra livspusslet för alla