• hrewak

    Åderbråck - HJÄLP!

    Är gravid i v 27. Efter några dagar med skav, sveda och klåda kollade jag i veckan mitt underliv och ser att jag fått åderbråck. Stora bråck längs båda yttre blygdläpparna (hela vägen) och på iallafall ena sidan ser jag att det även finns på insidan av blygdläppen :/ inte så jättelätt att se med liten spegel när man har stor mage i vägen..
    Googlade runt och försökte hitta tips och råd, men verkar inte finnas mycket.
    Problemen har bara blivit värre under veckan. Skaver, bränner som eld och kliar något galet till och från. När jag ska torka mig känns det som jag torkar med sandpapper...
    Inatt sov jag 3 timmar pga det här! Jag blir galen. Det MÅSTE väl finnas NÅGOT man kan göra?
    Ska kontakta min BM på måndag. Men fram till dess behöver jag alla tips jag kan få!

  • Svar på tråden Åderbråck - HJÄLP!
  • a h

    Använd stödstrumpor, gärna stödstrumpbyxor. Tyvärr finns inte mycket att göra, jag fick också åderbråck i underlivet med andra barnet från v22 o det blev värre o värre ju tyngre magen blev. Sista tiden grät jag varje gång jag gick upp från sittande eller liggande då de värkte som attans!! Men jag hade mycket i slutet. Lider med dig!

    Det man får tänka på är att så fort barnet är ute så försvinner också åderbråcken. Mina var o märkbara två dgr efter fl.

  • hrewak
    a h skrev 2014-10-25 09:00:50 följande:

    Använd stödstrumpor, gärna stödstrumpbyxor. Tyvärr finns inte mycket att göra, jag fick också åderbråck i underlivet med andra barnet från v22 o det blev värre o värre ju tyngre magen blev. Sista tiden grät jag varje gång jag gick upp från sittande eller liggande då de värkte som attans!! Men jag hade mycket i slutet. Lider med dig!

    Det man får tänka på är att så fort barnet är ute så försvinner också åderbråcken. Mina var o märkbara två dgr efter fl.


    Tack för tipset, men vart hittar man stödstrumpbyxor? Och finns det i stora storlekar? :/

    Är väldigt nära tårarna just nu. Det "hjälper" ju lite att försöka ligga ner mycket (förutom på natten tydligen) men är inte så lätt med ett till barn, hund och hushållssysslor.
Svar på tråden Åderbråck - HJÄLP!