• Anonym (ensam)

    Hatar vara ensam med mitt barn

    Lever i en parrelation och har ett barn som bor hemma. Vi är väl som par är för det mesta med både upp och nedgångar, fast i grunden är vi trygga och älskar varandra.

    Vi fick vårt efterlängtade barn som nu hunnit bli några år. Det fungerar bar utom på ett plan, och det är när jag är själv med honom. Det går bara inte. Efter bara någon halvtimme blir han rasande och gråter, skriker och är allmänt inte glad helt enkelt. Jag har försök med allt. Sitta och prata med honom, krama honom, ignorera, försöka leda bort hans tankar på annat ja, tro mig... har försökt allt!

    Har frågat honom varför han blir så när han är själv med mig och inte när han är det med sin pappa eller med någon annan men han vet inte säger han. Jag känner mig misslyckad som mamma. Jag älskar ju honom över allt här i världen och ändå kan jag inte göra så han mår bra, när vi är själva.

    Vi har även försökt ta hjälp utifrån och de har pratat med honom, försökt få honom att förstå att ibland måste vi vuxna göra saker som kan verka tråkiga för barn, som att laga mat etc. Fast han verkar inte förstå det när vi väl är där i stunden.

    Det känns som att han kräver att jag ska göra precis som han vill när han vill och det brukar vara just nu... liksom.

    Det har gått så långt att jag bävar för att vara själv med min egen son. Gör allt för att han ska ha någon att leka med då för det är alltid roligare och trevligare för honom.

    Vad gör jag för fel??????

  • Svar på tråden Hatar vara ensam med mitt barn
  • Anonym (Lo)

    "Gör allt för att han ska ha någon att leka med då för det är alltid roligare och trevligare för honom."

  • Anonym (Lo)
    Anonym (Lo) skrev 2014-10-25 11:51:17 följande:

    "Gör allt för att han ska ha någon att leka med då för det är alltid roligare och trevligare för honom."


    Det är vad du gör för fel.
  • Anonym (kan förstå)

    Har haft ett liknande problem och jag tycker det handlar om inställning, förstår att du kan vara trött eller inte har lust att leka med honom, men dina rutiner KAN ni göra tillsammans, låt han göra det han kan, gör en liten utflykt och handla eller testa en ny lekpark eller något. I lagom mängd.

    Han känner kanske att han har dig för sig själv och då vill du inte, det kan väl göra honom ledsen? Hitta på något fullt ut tillsammans halva tiden och säg sedan att snart måste jag börja med maten då får du leka själv en stund, t.ex.

    Det är någon form av känsla han brottas med och troligen är det att han vill ha mer uppmärksamhet av dig.

  • Anonym (Mima)

    Jag tycker det låter som att du ägnar alldeles för mycket tid och energi på att vara honom till lags. Barn måste finna sig i att vardagssysslor måste utföras och att du är din egen person, inte hans slav. Jobba på ditt eget självförtroende så kan du lättare möta honom i hans känslor och funderingar.

  • Anonym (ensam)

    Jag har försökt att tänka så, att han måste lära sig att göra saker själv och på egen hand. Att jag inte kan finnas tillhands varenda sekund men det går bara inte. Han tar hela mig och jag orkar inte kämpa emot. Det är lättare och lugnare för oss båda om jag släpper allt och bara umgås med honom. Jag vet att det kanske inte är det rätta men vad gör man? Det är inte trevligt att bråka hela tiden, vilket vi ju gör annars.

    Han är 8 år.

  • mamaleona
    Anonym (Lo) skrev 2014-10-25 11:51:17 följande:

    "Gör allt för att han ska ha någon att leka med då för det är alltid roligare och trevligare för honom."


    DÄR har du svaret....låt ungen tjura o tjuta - tids nog slutar han då han märker ingen reagerar. Likaså då pappan är där - passa inte upp honom o gör saker 100% med honom hela tiden.
  • Anonym (kan förstå)
    Anonym (ensam) skrev 2014-10-25 12:35:16 följande:

    Jag har försökt att tänka så, att han måste lära sig att göra saker själv och på egen hand. Att jag inte kan finnas tillhands varenda sekund men det går bara inte. Han tar hela mig och jag orkar inte kämpa emot. Det är lättare och lugnare för oss båda om jag släpper allt och bara umgås med honom. Jag vet att det kanske inte är det rätta men vad gör man? Det är inte trevligt att bråka hela tiden, vilket vi ju gör annars.

    Han är 8 år.


    Du curlar honom, du måste lära honom att ta ett nej, låta honom vara arg och besviken. Annars kommer han att stöta på det i andra motgångar i livet. Du är kanske lite väl snäll och en 8-åring är snart en 16-åring som vill ha folköl, extrapengar och senare kvällar ute med kompisar. Att lära honom nej nu kommer att underlätta senare också...
  • Anonym (kan förstå)

    Det är verkligen bara ett barn!
    Låt han inte fylla hela tankeverksamheten. Stanna upp och tänk det när han drar igång..

  • mamaleona

    8år!!!! ???? Ja trodd vi tala om en 2-3åring. Ehe...Nu måste du nog skärpa dig o inte curla honom totalt....dedär bådar inte gått inför tonåren.  Seriöst. Har haft 3 tonåringar här så jag vet vad jag talar om, en tioåring också o hon får verligen inte tro alla kretsar kring henne.

  • Dixie
    Anonym (ensam) skrev 2014-10-25 12:35:16 följande:

    Jag har försökt att tänka så, att han måste lära sig att göra saker själv och på egen hand. Att jag inte kan finnas tillhands varenda sekund men det går bara inte. Han tar hela mig och jag orkar inte kämpa emot. Det är lättare och lugnare för oss båda om jag släpper allt och bara umgås med honom. Jag vet att det kanske inte är det rätta men vad gör man? Det är inte trevligt att bråka hela tiden, vilket vi ju gör annars.

    Han är 8 år.


    8 år - jag trodde vi pratade om en trotsande 3åring...... du gör ju honom en stor otjänst genom att låta honom tro att han alltid ska få sin vilja igenom - det kommer att bli svårt för honom i framtiden......
  • Anonym (Mima)
    Anonym (ensam) skrev 2014-10-25 12:35:16 följande:

    Jag har försökt att tänka så, att han måste lära sig att göra saker själv och på egen hand. Att jag inte kan finnas tillhands varenda sekund men det går bara inte. Han tar hela mig och jag orkar inte kämpa emot. Det är lättare och lugnare för oss båda om jag släpper allt och bara umgås med honom. Jag vet att det kanske inte är det rätta men vad gör man? Det är inte trevligt att bråka hela tiden, vilket vi ju gör annars.

    Han är 8 år.


    Han har antagligen ingen respekt för dig, det är därför han bråkar. Jag säger som flera andra, han kommer att köra över dig om några år.
  • Eleonor01
    mamaleona skrev 2014-10-25 12:56:46 följande:

    8år!!!! ???? Ja trodd vi tala om en 2-3åring. Ehe...Nu måste du nog skärpa dig o inte curla honom totalt....dedär bådar inte gått inför tonåren.  Seriöst. Har haft 3 tonåringar här så jag vet vad jag talar om, en tioåring också o hon får verligen inte tro alla kretsar kring henne.


    Tänkte exakt samma tanke! Trodde han var 2-3 år då hade jag förstått att han hade gjort så men en 8 åring!!! Nä sluta curla båda två!
  • Anonym (ensam)

    Ja, ni har säkert rätt. Till saken hör att han har en diagnos Autism, vilket gör att han liksom "fyller på" inuti sig saker då han är med andra. Sedan när han känner sig i lugn och trygg miljö, det är då allt kommer. Det kan räcka med att en pytteliten grej inte blir som han vill och då är allt kört. Det enda som fungerar då är att jag släpper precis allt vad jag håller på med och sätter mig med honom och pratar och håller om.

    Tänker som ni dock, det kommer inte alltid att finnas någon som kan göra såhär med honom hela livet och någon gång måste han få känna på hur det är att få motgångar. Men så ligger den här förgjordade diagnosen och spökar i mitt bakhuvud. Gör jag rätt om jag låter honom skrika sig hes och förstöra halva inredningen? Jag reagerar ju också när han blir sådär arg och förstör mina saker.

    Eller när jag måste göra saker som vi vuxna måste, som att laga mat etc. Han äter upp hela min tillvaro och jag vill verkligen inte vara själv med honom. Fasar för det och försöker hela tiden förbereda något att göra med honom. Eller att någon kompis kommer, vilket han inte alltid har lust med men jag propsar, för jag orkar inte ge hela mig och lite till vareviga dag. Varje sekund...

  • Eleonor01
    Anonym (ensam) skrev 2014-10-25 15:47:07 följande:

    Ja, ni har säkert rätt. Till saken hör att han har en diagnos Autism, vilket gör att han liksom "fyller på" inuti sig saker då han är med andra. Sedan när han känner sig i lugn och trygg miljö, det är då allt kommer. Det kan räcka med att en pytteliten grej inte blir som han vill och då är allt kört. Det enda som fungerar då är att jag släpper precis allt vad jag håller på med och sätter mig med honom och pratar och håller om.

    Tänker som ni dock, det kommer inte alltid att finnas någon som kan göra såhär med honom hela livet och någon gång måste han få känna på hur det är att få motgångar. Men så ligger den här förgjordade diagnosen och spökar i mitt bakhuvud. Gör jag rätt om jag låter honom skrika sig hes och förstöra halva inredningen? Jag reagerar ju också när han blir sådär arg och förstör mina saker.

    Eller när jag måste göra saker som vi vuxna måste, som att laga mat etc. Han äter upp hela min tillvaro och jag vill verkligen inte vara själv med honom. Fasar för det och försöker hela tiden förbereda något att göra med honom. Eller att någon kompis kommer, vilket han inte alltid har lust med men jag propsar, för jag orkar inte ge hela mig och lite till vareviga dag. Varje sekund...


    Eftersom han har en diagnos tycker Jah att du borde ta kontakt m bup. De kan säkert hjälpa er alla å även ge er den hjälpen ni behöver för att ha det bra tillsammans. Han mår uppenbarligen inte riktigt bra å inte du hellre! Lycka till
  • Anonym (ensam)
    Eleonor01 skrev 2014-10-25 15:53:30 följande:
    Eftersom han har en diagnos tycker Jah att du borde ta kontakt m bup. De kan säkert hjälpa er alla å även ge er den hjälpen ni behöver för att ha det bra tillsammans. Han mår uppenbarligen inte riktigt bra å inte du hellre! Lycka till
    Tack, vad gulligt sagt. Jodå, vi har hjälp av barnhab och det är jättebra. Det är bara det att nu har de bytt ut all personal, både psykiatrikern till min son och den som ska hjälpa oss som föräldrar. Det är så synd, för han tydde sig verkligen till den psykolog han hade tidigare och vad gäller oss som föräldrar så känns det lite som om vi måste börja om och berätta för att få den hjälp vi behöver. Allt känns så motigt och jobbigt och jag orkar liksom inte...Gråter
  • Uffesson

    Jag tror också att din son måste lära sig att leka själv. Du blir ju helt slut om du ska lyssna på skriket samtidigt som du ska leka med honom och ta hand om allt annat runt omkring.

Svar på tråden Hatar vara ensam med mitt barn