• Anonym (undra­r)
    Äldre 25 Oct 14:27
    14984 visningar
    190 svar
    190
    14984

    Varför "kan" inte unga mammor amma/helamma?

    Hej!

    Vill börja med att jag INTE menar något illa med tråden. Jag menar INTE att yngre mammor är sämre mammor. Jag menar INTE att det INTE finns unga mammor som ammar/helammar. Jag säger INTE att ersättning är dåligt.

    Men varför är det så att amning och då speciellt helamning verkar ovanligt ju yngre modern är? Jag hörde en del av ett inslag på radion för några veckor sedan där det nämndes att det är så. Jag läser många föräldrabloggar. I nästan samtliga fall så börjar det med att mamman vill amma och försöker och försöker, men så funkar det inte alls eller så slutar de ganska snart eller ger ersättning också. Jag tror inte att jag vet en endaste ung långtidsammare heller. Räknar ung som kanske under 23 år och det verkar vara mindre och mindre amning ju lägre ner i åldrarna man går.
    Varför?

  • Svar på tråden Varför "kan" inte unga mammor amma/helamma?
  • Äldre 25 Oct 14:35
    #1

    Jag är 29 och har 4 barn. Har inte kunnat amma nån av dom. Va e de för fel på att inte kunna amma? Eller att inte vilja.. Bestämmer alla andra vad jag skall göra?

  • Anonym (För lite mjölk.­.)
    Äldre 25 Oct 14:36
    #2

    Ja va 20 när min son föddes och jag va helt bestämd på att amma tills mjölken tog slut. Jag anser att man ska amma för att det är det bästa för barnet , både näring och kontakt med mamma.

    Men min mjölk tog inte slut utan när pojken nästan va 4 mån så märkte jag att han inte blev mätt.

    Så ja fick amma och ge ersättning efteråt men de ja aldrig trodde va att han älskade ersättningen och vägra ta bröstet. Vi fick bråka varje gång han va hungrig men tillsist gav jag mig , han måste ju bli mätt och få äta det han vill äta ..

    Min son föddes stor ( 4,5kg) och har alltid ätit som en ko haha

    Men om ja hade fått välja så hade jag ammat honom hur länge spm helst!

    Jag tycker det e fel av mammor som inte ens vill testa amningen , eftersom det är det bästa för alla barn..

  • Äldre 25 Oct 14:38
    #3

    Tja, forskning har ju visat att man har störst chans att "lyckas"(låter fel, men du fattar) med amningen om man har mycket stöd kring sig och är välutbildad. Att det är större risk att unga mammor inte har det är ju inte så konstigt. Det är större risk att en ung amma är ensam förälder, det är större risk att hon är lågutbildad, det är större risk att hon lever ett mer stressfyllt liv osv. Och så har vi ju det sociala arvet på det också.

    Här har du en ung långtidsammare förresten ;)


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Äldre 25 Oct 14:39
    #4

    För att orka kämpa med amningen så krävs det att man har bra kunskap och bra stöd. Långt ifrån alla har det och jag tror att unga och lågutbildade har sämre stöd och sämre kunskaper om att själva hitta kunskap. 


    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Anonym (undra­r) Trådstartaren
    Äldre 25 Oct 14:39
    #5
    Liam05Milton08 skrev 2014-10-25 14:35:09 följande:
    Jag är 29 och har 4 barn. Har inte kunnat amma nån av dom. Va e de för fel på att inte kunna amma? Eller att inte vilja.. Bestämmer alla andra vad jag skall göra?
    Läste du mitt första stycke? Jag sa att det inte är något fel och att jag inte klankar ner på vare sig unga eller flaskande mammor. Har jag påstått att någon annan bestämmer över dig? Känsligt?
    Varför kunde du inte amma då?
  • Anonym (undra­r) Trådstartaren
    Äldre 25 Oct 14:40
    #6
    Anonym (För lite mjölk..) skrev 2014-10-25 14:36:53 följande:
    Ja va 20 när min son föddes och jag va helt bestämd på att amma tills mjölken tog slut. Jag anser att man ska amma för att det är det bästa för barnet , både näring och kontakt med mamma.
    Men min mjölk tog inte slut utan när pojken nästan va 4 mån så märkte jag att han inte blev mätt.
    Så ja fick amma och ge ersättning efteråt men de ja aldrig trodde va att han älskade ersättningen och vägra ta bröstet. Vi fick bråka varje gång han va hungrig men tillsist gav jag mig , han måste ju bli mätt och få äta det han vill äta ..
    Min son föddes stor ( 4,5kg) och har alltid ätit som en ko haha
    Men om ja hade fått välja så hade jag ammat honom hur länge spm helst!
    Jag tycker det e fel av mammor som inte ens vill testa amningen , eftersom det är det bästa för alla barn..
    Hur märkte du att han inte blev mätt?
  • Anonym (Alva)
    Äldre 25 Oct 14:41
    #7

    Jag har själv inte läst nånstans att unga mammor ammar mindre men nog kan det säkert stämma fast jag själv inte upplever det.

    En orsak kan vara att äldre mammor är uppväxt i en annan tid där amning var en självklarhet. Idag är det annorlunda, då kan man välja utan att bli ifrågasatt oftast.

    Jag är själv 20 år och har en dotter på 4 veckor och jag pumpar bara nån gång per dag och ger i flaska och resten ersättning. Varför? Jo för att jag helammade i två veckor och det var gråt och skrik vid varenda amning för att hon aldrig fick någon grepp om bröstet, man var tvungen att ha amningsnapp och även då vart hon arg och tappade greppet konstant. Jag ammade i 2 timmar ibland innan hon hade ätit sig mätt. Så istället gav jag henne flaska med bröstmjölk och flaskan tog hon jätte bra och kunde äta utan att bli arg. Försökte fortfarande amma men tillslut gav jag upp och ger bara flaska men då visade sig att hon hade gått upp så dåligt på BVC så jag börjde med ersättning och nu får hon det till mesta dels.

  • Äldre 25 Oct 14:41
    #8

    Just kunskap om amning och ta död på gamla myter borde det jobbas mer kring för övrigt.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (undra­r) Trådstartaren
    Äldre 25 Oct 14:42
    #9
    fluu skrev 2014-10-25 14:38:02 följande:
    Tja, forskning har ju visat att man har störst chans att "lyckas"(låter fel, men du fattar) med amningen om man har mycket stöd kring sig och är välutbildad. Att det är större risk att unga mammor inte har det är ju inte så konstigt. Det är större risk att en ung amma är ensam förälder, det är större risk att hon är lågutbildad, det är större risk att hon lever ett mer stressfyllt liv osv. Och så har vi ju det sociala arvet på det också.

    Här har du en ung långtidsammare förresten ;)
    Hur gammal var du när du fick barn? Kul att det gick bra för dig. Varför tror du att du lyckades så bra med amningen?
    Att amning var kopplat till utbildning visste jag inte. Intressant!
  • Anonym (undra­r) Trådstartaren
    Äldre 25 Oct 14:43
    #10
    Dr Mupp skrev 2014-10-25 14:39:05 följande:
    För att orka kämpa med amningen så krävs det att man har bra kunskap och bra stöd. Långt ifrån alla har det och jag tror att unga och lågutbildade har sämre stöd och sämre kunskaper om att själva hitta kunskap. 
    Borde det inte finnas något särskilt stöd till unga då?
Svar på tråden Varför "kan" inte unga mammor amma/helamma?