• Anonym (Kaffedraken)

    Min man surar och vägrar berätta varför

    Hej skulle behöva lite objektiv syn på min tillvaro då jag själv inte ser hur jag ska komma ur den.

    Det är min man, han är på mer eller imndre kasst humör varje dag. Och detta börjar gå ut över relationen och jag har börjat må dåligt över situationen.

    Vi har varit tillsammans i 5år och gifta i 1år. Vi har en hund på 2år och en son på 3månader. Vi köpte även vårat hus, ett stort från 60-talet. Inget är trasigt men tapeter och golv är anno 1960 och vi vill så klart fräsha upp huset i etapper.

    Runt huset är det en rätt stor gräsmatta (tar ca 3h att klippa med vanlig hederlig gräsklippare)

    Utöver familj och hem så har han ett stressigt jobb och sitter hemma för det mesta och jobbar (detta tror jag tär på honom då han gillar att umgås med sina kollegor) plus att han sitter uppe halva nätter i bland för att täcka upp för ngn som blivit sjuk.

    Han är på uselt humör för det mesta nu för tiden och detta börjar gå ut över vår relation då jag inte vet vad det är han är sur över. Jag misstänker att det är hunden då han är rätt krävande, busig och full i energi.

    Jag engagerar mig så mycket jag orkar i husrenovering och hem 8städning, rening och reda), bebis och hund men har nu nått en gräns då jag känner att jag börjar må dåligt över stressen jag känner över att inte räcka till.. jag försöker underhålla hunden så han blir lugnare inomhus, tar långa promenader (2h per gång) busar och leker, gömmer godis och tränar enkla kommandon. Har med barnvagnen varje gång så gubben ska få jobba i lugn och ro medan jag är borta. ändå är han sur när jag kommer tillbaka...

    varje gång jag försökt föra detta på tal så har han antingen bytt samtalsämne fort, eller så har han snäst av mig med att säga att det inte är ngt vi kan lösa nu ändå eller att han inte vill prata om det eller inte orkar...

    Vad ska jag göra? börjar känna mig riktigt olycklig och börjar tom fundera så långt som om han ångrar att vi gifte oss och skaffade oss livet vi har idag... eftersom han inte säger vad han surar över så spekuleras det ju hej vilt i min hjärna, vilket tynger mig ytterligare...

    hjälp, jag vill inte ha det så här, jag älskar min man, vårt hus, vår hund och vår lilla bebis. det enda jag längtar efter just nu är att få vara själv hemma och slippa få pikar om att jag borde renovera eller liknande när jag ändå går hemma....

  • Svar på tråden Min man surar och vägrar berätta varför
  • Anonym (Kaffedraken)

    Du är inte renoveringsledig. Du är föräldraledig.

    Tyvärr är det något av det dummaste man kan göra att skaffa hus och ha småbarn. Och så hund på det.

    Din mans jobbsituation är inget du kan göra något åt, det måste han göra. Lämna bort hunden en kväll och gör en god middag ni kan äta när bebis somnat (förhoppningsvis har ni en lugn bebis som sover åtminstone 4 tim i sträck på kvällen)

    Prata. Hur blev er dröm med hus och allt? Vad önskar han av dig och vad önskar du av honom, inga anklagelser utan försök vara lugna.
    Ang renoveringen, vad är viktigast och vad kan vänta 5 år eller mer?

    Exakt hur noga måste ni vara? I vissa fall kan det räcka att köpa färg och bara måla rakt av på tapeten så det åtminstone ser fräschare ut tills ni har tid/råd att göra om det helt.

    Kanske ska ni istället sälja? Köpa bostadsrätt, radhus eller så? Åtminstone köpa en åkgräsklippare Och bygg en hundgård kanske? Då kan hunden även få springa av sig där och inte vara i vägen när ni renoverar.

    Gör också ett schema eller en plan på vad som ska renovera och när, vad det förväntas kosta osv. Finns det något ni kan lämna bort osv.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Min första tanke när jag läste ts: Har ni tagit er vatten över huvudet? Han arbetar jämt, ni har ett barn, hund, krävande hus. Vad ska bort? Och köp en robotgräsklippare

  • Anonym (Kaffedraken)

    Oj. Tänk dig själv att sitta ensam och jobba med ett jobb där man aldrig verkar räcka till hur mycket man än kämpar, samtidigt som partnern umgås med bebisen och hunden. Skulle du vilja byta plats med honom?

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (L) skrev 2014-10-25 17:15:58 följande:

    Oj. Tänk dig själv att sitta ensam och jobba med ett jobb där man aldrig verkar räcka till hur mycket man än kämpar, samtidigt som partnern umgås med bebisen och hunden. Skulle du vilja byta plats med honom?


    Ja, fast ännu värre att sköta hem, hus, hund och barn ensam medan partnern bara jobbar och surar....
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Lise) skrev 2014-10-25 17:27:50 följande:
    Ja, fast ännu värre att sköta hem, hus, hund och barn ensam medan partnern bara jobbar och surar....

    Du skulle alltså föredra att sitta ensam och jobba med ett jobb där man aldrig verkar räcka till hur mycket man än kämpar, framför att sköta ett hus som du valt att köpa, en hund som du valt att köpa och ett barn som du valt att skaffa? Jag påstår inte att ts har det toppenbra. Jag förstår att hon har mer än nog att göra och att hon önskar att hon och sambon ska ha hand om hus, hund och barn tillsammans. Men han verkar vara väldigt nära att bränna ut sig...
  • Anonym (Kaffedraken)

    Låter så vi gjorde när vi fick barn. Allt på en gång. Slutade med att vi flyttade isär. Nu ett år senare ska vi flytta ihop igen...i min lägenhet! Vi ska sälja huset och ha en hyreslägenhet utan krav där vi kan fokusera på oss och familjen. Helt rätt beslut för oss.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Han är kanske sexuellt frustrerad. Det sätter sig ofta på humöret.

Svar på tråden Min man surar och vägrar berätta varför