• Anonym (Olycklig mamma)

    Hur ska jag kunna skiljas/lämna utan inkomst???

    Jag och min man har de senaste åren inte alls haft det bra. Vi passar inte ihop och har aldrig gjort det. Vi har 3 barn och varit gifta i 9 år. Han har aldrig älskat mig, tycker inte ens om mig. Han vill ändra mig som person. Enligt honom duger jag inte till nåt. Jag är en dålig mamma, klär mig fullt, har hemligheter, är otrogen enligt honom. Vi sover i separata sovrum sen vi flyttade till hus för över ett år sen. Jag vill skiljas och lämna honom. Bara det att sen vi flyttade så har jag ingen inkomst, är "hemmafru". Hur ska jag kunna flytta ifrån honom med 3 barn?? Min mor säger att sociala kan hjälpa men själv har jag lite svårt att tro på det. Någon som har varit i samma situation? Någon som vet? Börjar bli desperat.....

  • Svar på tråden Hur ska jag kunna skiljas/lämna utan inkomst???
  • Anonym (Olycklig mamma)

    Självklart. Men bor i liten håla, finns inte mycket jobb att söka. Så det är inte så lätt. Jag vill ju liksom komma ifrån mannen så snart som möjligt. Så arg på mig själv att jag låtit det gå så långt, hade fast jobb, 1:a handskontrakt på lght i Stockholm innan vi flyttade. :(

  • hejnina
    asdqwe skrev 2014-10-25 16:44:36 följande:

    Skaffa ett jobb?


    Vilket supertips! Säkert inget som TS funderat över!
  • asdqwe

    Om ni har barn tillsammans kan du nog inte flytta så långt ifrån honom ändå.

  • Anonym (Olycklig mamma)

    Nej. Det är jag väl medveten om. Men bara jag kommer härifrån så blir allt så mycket bättre. Vi kan bara inte fortsätta så här. Han på sitt rum, jag på mitt. Ingen närhet, inget prat. Pratar bara när det är ett måste. För barnens skull om inte annat....

  • asdqwe

    ftersom ni är gifta har du rätt till hälften av era gemensamma tillgångar som huset, så du kan väl begära att han löser ut dig. Sen har du har väl rätt till socialbidrag eller a-kassa om du inte hittar jobb.

  • jenny99

    Du kan flytta vart du vill men om du ska ta med barnen måste mannen godkänna detta.Mitt råd är att söka jobb mycket aktivt.Och lägenhet.Lägenhet är oerhört svårt att få men oftast lite lättare i mindre samhällen.Att få lägenhet utan inkomst är svårt,även om socialen betalar är det tufft att en hyresvärd säger ja.Du kan hyra rum,om du har inkomst.Jag hade sökt jobb i hela landet och tagit problemen därifrån när jag fått.När man väl fått finns vandrarhem eller hyra rum.Om man står ut ett tag hinner du få löner och en årsinkomst och ev akassa om du blir arbetslös.Medan du har jobb söker du lägenhet nära barnen.har du väl fått lägenhet blir allt lättare

  • Anonym (Olycklig mamma)

    Nej har inte någon à-kassa. Jag min idiot var inte med i någon innan flytten. :( plus att jag varit arbetslös i över ett år nu. Även om min man löser ut mig så har jag skulder att betala för de pengarna isf. Och det är inte speciellt mycket det blir för vårt hus ( som han ensam köpte).

    Nä jag vet inte alls hur jag ska gå till väga. Att flytta till mina nära går inte heller för de bor för långt bort. :(

  • Anonym (Olycklig mamma)

    Här jag bor är det inte svårt alls att få lägenhet. Finns många lediga. Bara att jag har svårt att tänka mig att soc kan stå för hela kalaset. Jag söker alla jobb jag kan söka.

  • Anonym (Olycklig mamma)

    Bara det också, att mannan hotar att ta barnen om jag flyttar iväg för att fixa situationen. Är liksom fast här, eller i "byn".

Svar på tråden Hur ska jag kunna skiljas/lämna utan inkomst???