• Anonym (pappsan)

    "10 dagarna"

    Haloj,
    Försöker få klarhet i det här med de 10 dagar man kan ta ut efter förlossning då FK inte kan ge mig några vettiga svar...

    Arbetar deltid med timlön. Fått SGI uträknat av FK. Det enda som väntar är att ta ut dessa dagar. Anmälde dem några dagar efter hemkomst från BB. Eftersom jag inte fått klarhet i hur det funkar har jag jobbat på som vanligt. Var dock hemma 2 dgr, 1 vid själva förlossningen och 1 vid BB-vistelsen.

    Jobbar oregelbundet i skift, alltså inga kontorstider typ 9-16 osv. Om det har någon betydelse för vad man får ut.

    Lär ju minst ta ut 2 dgr men måste de tas ut 10 dagar i följd som kommer direkt efter förlossningen? Har inte vågat vara hemma mer då jag inte vet om jag ens får några pengar och hur.... J*vla röra det här!

  • Svar på tråden "10 dagarna"
  • sportpappa

    Du behöver inte ta ut dagarna i följd.
    Du måste ta ut de 10 dagarna inom 60 dagar från att ni kommit hem från förlossningen.

  • Anonym (pappsan)
    Jag skrev som sagt i inlägget att FK inte kan ge mig vettiga svar. Förstår inte poängen med att lägga upp länk till FK då. Hoppas du inte antyder att jag är lat/dum i huvudet...

    Hur gör jag liksom i praktiken? Jag jobbar ex på måndag, onsdag tors fredag. Om jag då ringer och sjukskriver mig (?) eller pappaanmäler mig till jobbet. Kan jag då anmäla mån - fre som 5 av dessa dagar?

    Hur kollar FK att jag inte jobbar och tar ut en sån dag samtidigt?
  • sportpappa
    Anonym (pappsan) skrev 2014-10-25 22:36:36 följande:
    Hur gör jag liksom i praktiken? Jag jobbar ex på måndag, onsdag tors fredag. Om jag då ringer och sjukskriver mig (?) eller pappaanmäler mig till jobbet. Kan jag då anmäla mån - fre som 5 av dessa dagar?

    Hur kollar FK att jag inte jobbar och tar ut en sån dag samtidigt?
    I praktiken så ansöker du om de dagar du vill ha tillfällig föräldrapenning för.

    Det är svårt för FK att kontrollera att du inte arbetar samtidigt eller att du tar ut för dagar då du inte arbetar, men inte omöjligt. Du är skyldig att lämna korrekta uppgifter. Om du åker dit för bidragsbrott så är det böter eller fängelse upp till 6 månader.
  • JPT
    Anonym (pappsan) skrev 2014-10-25 22:36:36 följande:
    Jag skrev som sagt i inlägget att FK inte kan ge mig vettiga svar. Förstår inte poängen med att lägga upp länk till FK då. Hoppas du inte antyder att jag är lat/dum i huvudet...

    Hur gör jag liksom i praktiken? Jag jobbar ex på måndag, onsdag tors fredag. Om jag då ringer och sjukskriver mig (?) eller pappaanmäler mig till jobbet. Kan jag då anmäla mån - fre som 5 av dessa dagar?

    Hur kollar FK att jag inte jobbar och tar ut en sån dag samtidigt?
    Fast i länken jag skickade tycker jag att FK ger mycket tydliga svar. Det var inte meningen att på något sätt antyda att du var dum i huvudet. 

    Till jobbet meddelar du att du är hemma med tillfällig föräldrapenning eftersom du har ett nyfött barn. Du kan bara begära ersättning för dagar du skulle ha jobbat (det vill säga du går miste om ersättning). Ersättningen finns för att delvis täcka upp den inkomstförlust du gör när du är hemma. 

    FK gör vanligtvis ingen kontroll mot arbetsgivaren. Du skriver under din anmälan och intygar därmed att de de uppgifter som du lämnar är sanna. Slumpmässiga kontroller görs dock samt specifika kontroller kan göras om man misstänker fusk. Inte speciellt troligen för dig i och med att det är första gången du är med hemma tillfällig föräldrapenning.
  • Anonym (pappsan)
    JPT skrev 2014-10-26 00:03:06 följande:

    Fast i länken jag skickade tycker jag att FK ger mycket tydliga svar. Det var inte meningen att på något sätt antyda att du var dum i huvudet. 

    Till jobbet meddelar du att du är hemma med tillfällig föräldrapenning eftersom du har ett nyfött barn. Du kan bara begära ersättning för dagar du skulle ha jobbat (det vill säga du går miste om ersättning). Ersättningen finns för att delvis täcka upp den inkomstförlust du gör när du är hemma. 

    FK gör vanligtvis ingen kontroll mot arbetsgivaren. Du skriver under din anmälan och intygar därmed att de de uppgifter som du lämnar är sanna. Slumpmässiga kontroller görs dock samt specifika kontroller kan göras om man misstänker fusk. Inte speciellt troligen för dig i och med att det är första gången du är med hemma tillfällig föräldrapenning.


    Sorry,

    Lite körigt (inte pga barnet) gjort mig lute lettstressad.

    Sambon sa att man kan använda dagarna på dagar mellan jobb om man som i mitt fall är deltidsarbetslös. Man blir då "ledig" från arbetslösheten menade hon. Vet inte om det då krävs att jag redovisar Akassa dock
Svar på tråden "10 dagarna"