• Äldre 25 Oct 18:37
    2892 visningar
    16 svar
    16
    2892

    Hjälp med tvättmaskin fort!!!

    Hej allihopa. Jag har tvättid idag och vill tvätta min lammullströja men hur ska jag göra?
    Det finns ett program på tvättmaskinen som heter ULL och har några prickar vid sig.

    Vill inte att den går sönder! 

  • Svar på tråden Hjälp med tvättmaskin fort!!!
  • Äldre 25 Oct 18:41
    #1

    Vad står det på tvättrådslappen på tröjan? 

  • Äldre 25 Oct 18:45
    #2
    hejnina skrev 2014-10-25 18:41:42 följande:

    Vad står det på tvättrådslappen på tröjan? 


    Vad dum jag är.. kollade inte där såklart. Det stod "handwash only" eller nåt sådant
  • Äldre 25 Oct 18:48
    #3

    Kolla om maskinen har ett program som heter "handtvätt", vissa har det. Annars får du chansa, köra den på "ull" eller tvätta den själv för hand. 

    Tänk på att ta minimalt med tvättmedel, det kan klia som fasen annars för det är svårt att få ur allt vid sköljning.

  • Äldre 25 Oct 19:20
    #4
    Kim Possible skrev 2014-10-25 18:48:46 följande:

    Kolla om maskinen har ett program som heter "handtvätt", vissa har det. Annars får du chansa, köra den på "ull" eller tvätta den själv för hand. 

    Tänk på att ta minimalt med tvättmedel, det kan klia som fasen annars för det är svårt att få ur allt vid sköljning.


    Tack men jag får nog tvätta den för hand.. ska man fortfarande ha tvättmedel då?
  • Äldre 25 Oct 19:21
    #5

    Använd inte vanligt tvättmedel. Fintvättmedel eller inget.

    Eller häng den ute och vädra den i natt.

  • Äldre 25 Oct 19:53
    #6

    Lite mild handtvål brukar jag använda när jag handtvättar saker. 

    Men som Lena säger, det kan räcka med att hänga ut den också. Om den inte är väldigt smutsig, fläckig eller inpyrd av svett t ex.

  • Äldre 25 Oct 19:57
    #7

    Tvätta med schampo. Ull är ju fårens hår och lika känsligt som vårat så lite schampo funkar bra. Sen får du bara krama tyget, inte gnugga. Skölj många gånger så du får ur allt schampo, krama ur vattnet och torka liggande. Inte hänga förrän den är torr, tyngden av vattnet kan få tröjan att tappa formen.

  • Äldre 25 Oct 20:02
    #8
    Lena skrev 2014-10-25 19:21:09 följande:

    Använd inte vanligt tvättmedel. Fintvättmedel eller inget.

    Eller häng den ute och vädra den i natt.


    Lena skrev 2014-10-25 19:21:09 följande:

    Använd inte vanligt tvättmedel. Fintvättmedel eller inget.

    Eller häng den ute och vädra den i natt.


    Kim Possible skrev 2014-10-25 19:53:59 följande:

    Lite mild handtvål brukar jag använda när jag handtvättar saker. 

    Men som Lena säger, det kan räcka med att hänga ut den också. Om den inte är väldigt smutsig, fläckig eller inpyrd av svett t ex.


    Annelie 76 skrev 2014-10-25 19:57:46 följande:

    Tvätta med schampo. Ull är ju fårens hår och lika känsligt som vårat så lite schampo funkar bra. Sen får du bara krama tyget, inte gnugga. Skölj många gånger så du får ur allt schampo, krama ur vattnet och torka liggande. Inte hänga förrän den är torr, tyngden av vattnet kan få tröjan att tappa formen.


    Okej tack för era värdefulla tips! Jag har barnängen aloevera balsam och barnängen aloevera duschkräm.

    Men jag var nere nu i tvättstugan och såg att det finns ett program som heter "Ylle plus" och så såg det ut som en hand som var nere i en balja 



  • Äldre 25 Oct 20:13
    #9
    Ungakillen95 skrev 2014-10-25 20:02:08 följande:
    Lena skrev 2014-10-25 19:21:09 följande:

    Använd inte vanligt tvättmedel. Fintvättmedel eller inget.

    Eller häng den ute och vädra den i natt.


    Annelie 76 skrev 2014-10-25 19:57:46 följande:

    Tvätta med schampo. Ull är ju fårens hår och lika känsligt som vårat så lite schampo funkar bra. Sen får du bara krama tyget, inte gnugga. Skölj många gånger så du får ur allt schampo, krama ur vattnet och torka liggande. Inte hänga förrän den är torr, tyngden av vattnet kan få tröjan att tappa formen.


    Okej tack för era värdefulla tips! Jag har barnängen aloevera balsam och barnängen aloevera duschkräm.

    Men jag var nere nu i tvättstugan och såg att det finns ett program som heter "Ylle plus" och så såg det ut som en hand som var nere i en balja 



    Det är ett handtvättsprogram (säger min man som kan såna där maskiner) och det går att köra din tröja där. Har du flytande tvättmedel är det att föredra (och inte överdosera!), annars går det att ta lite handtvål eller pyttelite schampo. 

    Se till att inte centrifugeringen är på (ska det inte vara på dessa program), och krama sen ur vattnet och plantorka. 
  • Äldre 25 Oct 20:21
    #10
    Kim Possible skrev 2014-10-25 20:13:55 följande:
    Det är ett handtvättsprogram (säger min man som kan såna där maskiner) och det går att köra din tröja där. Har du flytande tvättmedel är det att föredra (och inte överdosera!), annars går det att ta lite handtvål eller pyttelite schampo. 

    Se till att inte centrifugeringen är på (ska det inte vara på dessa program), och krama sen ur vattnet och plantorka. 
    Okej något flytande tvättmedel har jag inte..! Att använda schampoo känns lite riskabelt det blir ju massa skum vill inte förstöra tvättmaskinen Oskyldig
  • Äldre 25 Oct 20:25
    #11
    Ungakillen95 skrev 2014-10-25 20:21:07 följande:
    Okej något flytande tvättmedel har jag inte..! Att använda schampoo känns lite riskabelt det blir ju massa skum vill inte förstöra tvättmaskinen Oskyldig
    Och ingen flytande tvål? Då tar du lite, lite vanligt tvättmedel, bara en nypa.
  • Äldre 25 Oct 20:41
    #12
    Kim Possible skrev 2014-10-25 20:25:30 följande:
    Och ingen flytande tvål? Då tar du lite, lite vanligt tvättmedel, bara en nypa.
    Jodå flytade tvål har jag! Cien heter den
  • Äldre 25 Oct 20:46
    #13

    Ta inte vanligt tvättmedel det har fel pH och skadar yllefibern. Det är bättre du kör utan.

  • Äldre 25 Oct 21:10
    #14
    Ungakillen95 skrev 2014-10-25 20:41:48 följande:
    Jodå flytade tvål har jag! Cien heter den
    Kör på det! Pyttelite.
  • nr52
    Äldre 25 Oct 21:13
    #15

    Lol, skicka in det i maskin och tryck på ull-programmet med en lagom skvätt lukta gott och lite tandkräm.

  • Äldre 25 Oct 21:16
    #16

    Som sagt, ull är hår så tänk efter vad du skulle vilja tvätta ditt hår med. Schampo funkar i tvättmaskinen så länge du inte använder mycket, det skummar inte så nåt blir förstört.

Svar på tråden Hjälp med tvättmaskin fort!!!