• Äldre 25 Oct 20:04
    873 visningar
    1 svar
    1
    873

    Väntar mitt andra barn - orolig!

    Hej,

    Jag undrar om det finns fler medsystrar där ute som känner som jag.

    Jag har nämligen i dagarna fått reda på att jag är gravid, jag ska ha mitt andra barn. Mitt första är nu 14 månader, och visst är jag glad att hen ska få ett syskon och att få ett till barn, men mest av allt är jag PANIKSLAGEN. Jag undrar hur vi ska orka med två barn? Uppenbarligen så gör man ju det eftersom vi inte är de enda som kommer att ha två barn, he he, men ändå är JAG så panikslagen just nu.

    Man föreställer sig alla de värsta tänkbara scenarion. Tänk om man får en bebis som sover lite på nätterna och sen måste man ändå gå upp tidigt på morgonen eftersom storasyskonet kommer gå upp då. Med ett barn kunde vi iaf det första halv året sova hela förmiddan om natten hade varit dålig (bebisen själv sov på förmiddagen då också). Jag är en sån som inte alls kan hantera sömnbrist och blir ett vrak om jag inte får mina sömntimmar om natten... Livet blir helt enkelt inte till ngt och jag fungerar inte. Så jag är så orolig över det här med sömnen...

    Sen också egentiden, man har ju fullt upp som det är nu med ett barn o har väldigt lite egentid. Hur kommer det inte att vara att ha två barn? Kommer ju ha ännu mindre tid då.

    Eftersom stora syskonet bara är 14 månader nu kommer hen inte vara så gammal när lillasyskonet föds och jag oroar mig över hur hen kommer att hantera detta. Kommer hen vara för liten för att förstå? Nu vet jag ju såklart att folk får barn med mycket tätare åldersskillnad och det går ju bra ändå, men eftersom man kan välja (i de flesta fall) vill jag ju inte ha en åldersskillnad som innebär mycket börda o stress för föräldrarna. 2,5 år och uppåt känner jag är lagom åldersskillnad. Dumt av mig kanske, men jag var inte beredd på att det skulle gå såhär snabbt, att jag skulle bli gravid vid första försöket och nu kommer ju åldersskillnaden vara knappt två år.

    Varför känner jag mig inte redo? Varför har jag sån panik när jag faktiskt ville ha ett syskon? Jag ville bara inte ha det såhär tätt o nu har jag panik...Vad har jag gjort? Fler som känner som mig? Går det över? Är det vanligt att känna såhär?

  • Svar på tråden Väntar mitt andra barn - orolig!
  • Äldre 30 Oct 07:03
    #1

    Jag väntar mitt andra barn nu om tre månader ungefär och ettan hinner bli ganska precis 2 år och självklart känns det stressande och man oroar sig för alltifrån egentid till ettans småbarnstid. Och jag kan meddela att jag oroar mig fortfarande men det känns bättre och bättre med tiden.
    Tror att det är positivt att oroa sig, visar ju att man är mänsklig och en omtänksam mamma. Min lilla tjej börjar dessutom fundera över min växande mage nu så jag tror att man kanske kan förklara varför snart.

Svar på tråden Väntar mitt andra barn - orolig!