• Tasmanian D

    "Malmöbor flyttar bort från invandrarna"

    "Känner mig inte hemma längre. För mycket kriminalitet. För mycket motsättningar mellan olika, svenska och utländska, grupper. Jag upplever Malmö som en osäker plats att bo på."

    "Våldet blev för dominant på Lindängenskolan för att familjen skulle känna sig trygg. På grund av ovanstående plus stor invandrartäthet och för lite resurser blev även själva undervisningen hotad. Även utanför skolan blev det otryggt. Mamma i familjen blev vid ett tillfälle mordhotad av på Posten."

    "Vill inte riskera att hamna på ett serviceboende med merparten av de boende som talade bristfällig svenska."

    "Malmö har blivit ett belägrat ghettoområde...Alla tänker det men ingen får säga det, men faktum kvarstår: invandrarna beter sig som några dj...a svenska semesterfirare."

    "Malmö är i gungning. I vissa delar är det alldeles för mycket folk av icke svensk härkomst. Det känns som om man är utomlands och inte i Sverige när man är/bor i Malmö. Det skapar problem, otrygghet, irritation, rädsla, osäkerhet och orättvisa."

    "Tyvärr för många invandrare som gör oss svenskar otrygga. Vi är inte rasister men tyvärr så är fakta så att är procenttalet så högt som i Malmö, så ser man många invandrare och blir otrygg. Då säger folk att det är bara för att du inte lär känna invandrare. Vem har tid med det som barnfamilj?"

    "Jag har inget emot invandrare men andelen har blivit för hög i Malmö, därav kommer en del problem p g a kulturkrockar med mera."

    "Tyvärr har våld och inbrott, bilstölder etc påverkat boendet i Malmö väldigt negativt. Svårt att behålla en god attityd mot utländska ungdomar, särskilt dom i gäng som tillåts klubba ner goda vänner i 30-35årsåldern. Fyra styck inom en ettårsperiod vid typ bankomat i innerstan."

    "För stor brottslighet. För mycket muslimer. Känns otryggt att bo i Malmö."

    "Invandrare har blivit för många. Mina framtida barn ska kunna lära sig svenska utan brytning. Detta är egentligen den enda orsaken till flytten. Utlänningarna har blivit för många och de respekterar varken oss eller vår före detta suveräna stad Malmö."

    "Skolor med mycket stor invandring påverkar de svenska elevernas resultatmöjligheter på grund av att resurser går till dessa elever".

    "Flyttade på grund av för många invandrare. Barnen höll på att tappa sin rena svenska."

    "I samband med invandrarantalet ökar då brotten och därmed osäkerheten i min vardag. Jag är bara 35 år och vågar inte längre gå ut själv på kvällen, ännu mindre släppa ut min dotter på Malmös gator. Har därför flyttat till annan ort där invandrarantalet är lika med nästan inget alls."

    "Jag är Malmöbo i hjärtat och tycker mycket om "min" stad. Men tyvärr så anser jag att det är alldels för många invandrare i Malmö. Det påverkar utan tvekan skolan på ett negativt sätt."

    "Fyra år bodde vi i Rosengård...Vi är en invandrarfamilj som längtade efter en svensk miljö. Vi skrek och sökte hjälp. Äntligen har vi fått vår plats i Lund...Det var en lång väg till det svenska samhället."

    "Vem vill ha åttio procent invandrare i en klass? Vem vill ha fyra fem tolkar på ett föräldramöte?"

    "Felet med Malmö är att det blivit en segregerad stad och för mycket sociala klyftor och för många invandrare (jag är själv invandrare)."

    "Efter nästan ett år och 4,5 mil från Malmö har våra barn tappat sin utländska brytning och åter börjat tala normal svenska."

    "Här är det inga störande grannar med högljudd arabisk musik och konstiga seder och kläder".

    "Som svensk är man i minoritet på de ställen där hyran är hanterbar."

    "Blandade kultur är något bra. Det berikar människan. Men när det vanligaste pojknamnet på nyfödda i Malmö är Mohammed, då har det gått för långt!"

    "Sedan finns det för mycket olika folkslag/kulturer. Klarar inte det. Vill bo på ett område där det till största delen bor svenskar och det skall finnas bra parkeringsmöjligheter, helst garage".

    "Alla de frågor ni ställt har inte så stor betydelse för flyttningen. Nej, det är ert sätt att samla alla invandrare på ett ställe. När det kommit så många invandrare, kan ingen svensk bo kvar, för de har helt andra seder än vi. De respekterar inte att det ska vara tyst efter kl 22.00. Barnen är ute och leker till efter kl 24.00."

    "...jag vill inte att mitt barn går i skolan i Malmö...Det är inte lätt att lära sig ren svenska om där bara är två svenskar och resten utlänningar. Jag är inte rasist utan tvärtom, men jag vet av egna erfarenheter."

    "Vi uppskattar inte att våra barn börjar bryta på arabiska för att accepterade av klasskamrater."

    "Då jag anser att Malmö inte längre är för oss svenskar utan 60-70 procent kanske är utlänningar. Bodde i ett niovåningshus tidigare. Där fanns endast fem svenskar i trappan...Många tog ingen hänsyn. De levde efter deras egna normer. OBS! Är ej rashatare."

    "När barn blir attackerade på stan bara för att de är svenskar, då är det något som är sjukt i samhället."

    Hur reagerar ni på dessa citat? Det är alltså åsikter som Malmö kommun samlat in för ett par år sedan under deras process med att identifiera orsakerna till att så många flyttade ifrån staden.

    Artiklarna har cirka 9 år på nacken, men är än mer aktuella idag i min mening i och med att problemet blivit ännu värre i Malmö och i fler svenska städer samtidigt som man blivit mer PK. Sådana här artiklar skulle aldrig publiceras i svensk press idag, 10 år senare.

    www.sydsvenskan.se/malmo/malmobor-flyttar-bort-fran-invandrarna/
    www.sydsvenskan.se/malmo/sa-tycker-utflyttarna-om-invandrare/

  • Svar på tråden "Malmöbor flyttar bort från invandrarna"
  • Anonym (svensk flyttat från malmö)

    Ja, jag kan hålla med vissa av citaten. Var på lägenhetsvisning i ett höghus på, tror det var nio våningar, räknade till att där var kanske fem-sex st svenskar i huset allt som allt. Det var fem lägenheter på varje våning.

  • Anonym (Aloe)

    Synd att folk är rädda för människor.

    Vem blir man hotad av när man blir "mordhotad av på Posten"? (andra citatet)

  • En glad tjej

    Bor i Malmö med min familj. Bor i ett område med enbart villor och några enplansbostadsrätter. Känner mig trygg och känner inte igen mig i det du skriver. Mina barn pratar "ren" svenska och går på en skola med merparten svenska barn.

  • Tasmanian D
    En glad tjej skrev 2014-10-25 20:42:02 följande:

    Bor i Malmö med min familj. Bor i ett område med enbart villor och några enplansbostadsrätter. Känner mig trygg och känner inte igen mig i det du skriver. Mina barn pratar "ren" svenska och går på en skola med merparten svenska barn.


    Du tror inte att din trygghetskänsla är ett resultat av att du bor segregerat i villor utan invandrare?

    Det är inte mina åsikter, alla citat är svar på frågeställningen "Varför flyttar du?" som Malmö kommun samlat in ifrån utflyttare.
  • Anonym (inflyttad Malmöbo)

    Jag älskar Malmö, har bott här snart 10 år. En underbar multikulturell stad med puls och det händer massor.

    Jag är aldrig rädd.

    Jag vet många (etniskt svenskar) som också älskar staden

  • Tasmanian D
    Anonym (inflyttad Malmöbo) skrev 2014-10-25 20:45:35 följande:

    Jag älskar Malmö, har bott här snart 10 år. En underbar multikulturell stad med puls och det händer massor.

    Jag är aldrig rädd.

    Jag vet många (etniskt svenskar) som också älskar staden


    "Det händer massor"

    Det har du så rätt i. Senaste dygnet har vi bland annat en 60-årig cyklande man som blivit svårt misshandlad av tre ungdomar.

    Här är ett annat exempel på det nya spännande Malmö; www.sydsvenskan.se/sverige/varner-rydenskolans-elever-har-fatt-nog-av-stok-brak-och-oro/
  • nr52

    Människor är i dagens läge rädda för varandra. Att kriminalisera vanliga människor med behov utan grunder genom att kalla dem lata, bidragstagare, friska och oförstående bidrar enbart till en negativ utveckling samtidigt som vi tar emot människor i ett behov utav hjälp, människor som vi aldrig kommer att förstå utifrån dessa typer av grunder.

    Bor själv i Stockholm, har växt upp med invandrare, vet att konflikter skapas genom att göra människor osäkra på varandra.

  • forfucksake

    Jag känner flera som har bott i Malmö och egentligen trivdes, men flyttade därifrån när de fått barn. Anledningen? Citaten i TS. Inte alla, men många skulle kunna vara yttrade av någon jag känner. Ingen av dem har något emot invandrare I SIG, utan flyttade pga ökad brottslighet, ökad otrygghet, kulturkrockar och att barnen började "bryta" på svenska.

  • forfucksake

    Kan tillägga att flera av dem bor i blandade områden idag, men inte längre i svenskglesa områden med stora problem. Men de bor inte heller i helvita områden. Det handlar alltså inte om rasism. (En av dem har förövrigt själv invandrarbakgrund och är mörkhyad.)

  • nr52
    forfucksake skrev 2014-10-25 20:56:16 följande:

    Jag känner flera som har bott i Malmö och egentligen trivdes, men flyttade därifrån när de fått barn. Anledningen? Citaten i TS. Inte alla, men många skulle kunna vara yttrade av någon jag känner. Ingen av dem har något emot invandrare I SIG, utan flyttade pga ökad brottslighet, ökad otrygghet, kulturkrockar och att barnen började "bryta" på svenska.


    Ett bevis på misslyckad integrationspolitik, inte ett bevis för att vissa människor är sämre än andra.
Svar på tråden "Malmöbor flyttar bort från invandrarna"