• Free Of Tears

    Löneutmätning, hur länge?

    Hej 
    Kanske någon känner igen sig? Tacksam för svar i så fall? 

    Vi är en familj som hamnade fel ekonomiskt pga arbetslöshet, sjukdom och till råga på allt en fastighet som gick fel. Efter försäljning av fastigheten betalade vi de allra dyraste skulderna och kvar blev det en på ca 700.000kr som vi upprättade en ganska intensiv avbetalningsplan så vi betalar av allt snabbast möjligt. Fordringsägaren utnyttjade situationen (tyvärr) och la på en saftig ränta som vi också får beta av i hög takt. Vi är betalningsstarka och har två hyfsade inkomster. Nu i efterhand kommer skatteverket att jaga oss med uppskovet vi haft sedan tidigare vinster på fastigheter. Skulden kommer nog att hamna på ca 450.000. Denna plus den tidigare utgör ca 1.2 mil i skuld. Det enda som löser detta är om vi köper en bostadsrätt, där är det omöjligt pga anmärkningar och volymen på skulden ovan. Vi har haft dialog med skatteverket om uppskov eller avbetalningsplan men de avslog. Det enda möjliga "avbetalningen" är löneutmätning. 

    Vi äger absolut inget! Vi bör i en möblerad andrahand, vi äger typ ett par lampor från IKEA och våra kläder. Skuldsanering får vi pga att vi har bra inkomster, och omfattas inte av insolvens? Mina frågor är: 

    Hur snabbt blir man av med den skulden på löneutmätning? jag har inte lust att utsätta mina barn för en livstid utmätning

    Hur är det att ha utmätning (tufft ekonomiskt vet jag) men själva grejen, vad får man behålla? skatteåterbäring? etc?

    Och? kan fordringsägaren (privata skulden) öka på/ändra ränta under utmätningen eller blir beloppet fastställt så betalar man bara av tills det är klart? 

    Jag har frågat KFT/skatteverket men får så olika svar? har läst också att folk är "fasta för livet" i löneutmätingar när de väl hamnat där? 

    Vad gäller? Tacksam för svar

  • Svar på tråden Löneutmätning, hur länge?
  • JohanC

    Hur snabbt ni blir av med den beror ju på hur mycket ni ska lägga varje månad.
    De kan vara jobbigt att ha sanering men de beror ju på hur mycket andra räkningar ni har.vi lägger ca 7000 i månaden o har ca 10000kvar efter alla räkningar är betalada.
    Nej ni får inte behålla skatteåterbäringen,de är kf pengar och går direkt till dom när ni får dom.
    Har ni inga andra skulder hos inkassoföretag så är det samma summa hela tiden.men de beror ju på om månadsinkomsten ändras för att ni är kanske hemma ifrån jobbet pga sjukdom.

  • Free Of Tears
    JohanC skrev 2014-10-25 21:57:42 följande:

    Hur snabbt ni blir av med den beror ju på hur mycket ni ska lägga varje månad.

    De kan vara jobbigt att ha sanering men de beror ju på hur mycket andra räkningar ni har.vi lägger ca 7000 i månaden o har ca 10000kvar efter alla räkningar är betalada.

    Nej ni får inte behålla skatteåterbäringen,de är kf pengar och går direkt till dom när ni får dom.

    Har ni inga andra skulder hos inkassoföretag så är det samma summa hela tiden.men de beror ju på om månadsinkomsten ändras för att ni är kanske hemma ifrån jobbet pga sjukdom.


    Tack för svar! Tufft verkligen...

    Vi har bara de två, ja bara och bara... En betalar vi på redan men känns meningslöst då allt kommer ändå hamnar hos kfm. Det andra är skatten som kommer komma snart.. Vi skulle kunna betala 25000-30000kr i mån på skulder, men Skatteverket vill ha allt på en gång. Vi är en familj med två barn, och enligt jag läst är det ca 14000 man behåller (för alla)? Boendet har vi också sänkt till "normen" eller vad man kallar det, vi bor i en tvåa med två skolbarn. Får man boendet/hyran betald eller pröjsar man det själv? Vet du det?
  • JohanC

    Man får ju papper som man ska skriva i vad man har för utgifter,bla hyra o dagis/fritidsavgift.Vi har en del hos inkasso men de har vi hoppat över o betala och väntat tills de har gått till kf för vi tycker det är enklare om dom har hand om allt o sen har vi inte råd att betala både till inkasso och kf,
    Om ni inte klarar av att betala skulden till skatteverket och ni inte får några lån eller köpa en bostadsrätt så tycker jag att ni ska låta den gå till kf,de blir lite dyrare men då blir det ju inte lika mycket pengar på en gång.De är lite fel att tänka så här men vad gör man om man inte har pengarna.

  • Free Of Tears

    Alltså... Jag och min man sitter och diskuterar eländet just nu, vi blir bara matta av allt. Vi vet varken ut eller in. Känns som KFM inte ger raka svar med flit.. Vad står de för? Hyra? El? Barnomsorgen? SL-kort? Får man behålla barnbidrag? Vi har även vårdbidrag för vårt äldsta barn, får man behålla det?

    Jag vill bara bli av med skulden så för mig får de gärna ta så mkt som möjligt! Jag är så livrädd att det tar evigheter att bli av med skulden, det påverkar mina barn. Fantiserar om att lämna landet, men igen, svårt.. med familj.. Det skulle inge lösa något antagligen.

  • Grappa

    Det finns ett forum som heter Fattiga Riddare, för folk med ekonomiska problem, där kan du få svar på alla frågor.

  • Free Of Tears
    Grappa skrev 2014-10-26 10:05:52 följande:

    Det finns ett forum som heter Fattiga Riddare, för folk med ekonomiska problem, där kan du få svar på alla frågor.


    Jo den sidan har jag läst, jag uppfattat "författarna" som en missnöjesgrupp, där mkt emotionellt och det som inte fungerar skrivs. Jag söker mer fakta och erfarenheter från alla och på alla nivåer, inte bara "livstidsgäldenärer". Jag förstår situationen för alla som går genom detta, jag talar av erfarenhet, men någonstans måste man släppa och blicka framåt och göra det bästa av allt. Jag kanske har fel, men ja.. därför söker jag svar/utbyte av erfarenheter från de som varit eller är där.
  • Kjell2
    Free Of Tears skrev 2014-10-25 23:06:14 följande:

    Alltså... Jag och min man sitter och diskuterar eländet just nu, vi blir bara matta av allt. Vi vet varken ut eller in. Känns som KFM inte ger raka svar med flit.. Vad står de för? Hyra? El? Barnomsorgen? SL-kort? Får man behålla barnbidrag? Vi har även vårdbidrag för vårt äldsta barn, får man behålla det?

    Jag vill bara bli av med skulden så för mig får de gärna ta så mkt som möjligt! Jag är så livrädd att det tar evigheter att bli av med skulden, det påverkar mina barn. Fantiserar om att lämna landet, men igen, svårt.. med familj.. Det skulle inge lösa något antagligen.


    Ni får behålla lite mer än vad ni skulle fått i försörjningsstöd. Resten går till skulderna. Sen är det bara att räkna hur långt tid det tar innan allt är betalt.
  • Grappa
    Free Of Tears skrev 2014-10-26 17:05:00 följande:
    Jo den sidan har jag läst, jag uppfattat "författarna" som en missnöjesgrupp, där mkt emotionellt och det som inte fungerar skrivs. Jag söker mer fakta och erfarenheter från alla och på alla nivåer, inte bara "livstidsgäldenärer". Jag förstår situationen för alla som går genom detta, jag talar av erfarenhet, men någonstans måste man släppa och blicka framåt och göra det bästa av allt. Jag kanske har fel, men ja.. därför söker jag svar/utbyte av erfarenheter från de som varit eller är där.
    Visst är de färgade av sina erfarenheter men de har också koll på fakta, och jag trodde det var det du eftersökte.
Svar på tråden Löneutmätning, hur länge?