• Anonym (polis)

    Brottsligt att ljuga endast inför polis/åklagare?

    Är det brottsligt att ljuga bara när man anklagar någon annan för brott, t.ex. polisanmäler, ljuger i ett förhör eller i en rättegång? När man läser paragrafen om falsk tillvitelse så står det "eller annan myndighet". Är det vilken myndighet som helst?

    Kan någon ge några exempel på situationer då personer blivit åtalade för detta brott (eller kan bli åtalade)? Alltså förutom de uppenbara fallen när någon gör en falsk polisanmälan för misshandel, våldtäckt osv.

  • Svar på tråden Brottsligt att ljuga endast inför polis/åklagare?
  • Anonym (Vem som)

    Försäkringskassan, tullen, försvarsmakten, för att nämna några.

  • Anonym (polis)
    Anonym (Vem som) skrev 2014-10-25 23:56:44 följande:

    Försäkringskassan, tullen, försvarsmakten, för att nämna några.


    Jag vet vilka myndigheter som finns i Sverige. Förvånad
    Men i vilken situation då? Om man lämnar falsk information inför en tjänsteman på dessa myndigheter? Om man lämnar falsk information om en tjänsteman? Eller endast om man anmäler någon för brott?
  • nr55

    När kvinnor blir misshandlade i sina egna hem leder det enbart till en natt på häktet för mannen, och sedan släpps de straxt därefter "i brist på bevis".

    Jo tack, frågan är enbart vilken signal det sänder...

  • sportpappa
    Anonym (polis) skrev 2014-10-25 23:59:34 följande:
    Jag vet vilka myndigheter som finns i Sverige. Förvånad
    Men i vilken situation då? Om man lämnar falsk information inför en tjänsteman på dessa myndigheter? Om man lämnar falsk information om en tjänsteman? Eller endast om man anmäler någon för brott?
    Du frågade vilka myndigheter som ingår i "annan myndighet". Det är därför du får svar på det.

    Det beror på vad du säger till myndighetspersonen.
    Det står ganska tydligt i lagtexten:
    "7 § Den som, i annat fall än 6 § avser, hos åklagare, polismyndighet eller annan myndighet sanningslöst tillvitar annan brottslig gärning, föregiver besvärande omständighet eller förnekar friande eller mildrande omständighet, dömes, om myndigheten har att upptaga anmälan i sådan sak, för falsk tillvitelse till fängelse i högst två år eller, om brottet är ringa, till böter eller fängelse i högst sex månader."

    Att ge ett tips till en tulltjänsteman om att man tror att någon försöker smuggla in narkotika bör inte falla under falsk tillvitelse utan räknas som ett vanligt tips, men här någonstans går väl gränsen. Du tillvitar ju faktiskt någon en brottslig gärning.
  • Anonym (polis)
    sportpappa skrev 2014-10-26 00:22:13 följande:
    Du frågade vilka myndigheter som ingår i "annan myndighet". Det är därför du får svar på det.

    Det beror på vad du säger till myndighetspersonen.
    Det står ganska tydligt i lagtexten:
    "7 § Den som, i annat fall än 6 § avser, hos åklagare, polismyndighet eller annan myndighet sanningslöst tillvitar annan brottslig gärning, föregiver besvärande omständighet eller förnekar friande eller mildrande omständighet, dömes, om myndigheten har att upptaga anmälan i sådan sak, för falsk tillvitelse till fängelse i högst två år eller, om brottet är ringa, till böter eller fängelse i högst sex månader."

    Att ge ett tips till en tulltjänsteman om att man tror att någon försöker smuggla in narkotika bör inte falla under falsk tillvitelse utan räknas som ett vanligt tips, men här någonstans går väl gränsen. Du tillvitar ju faktiskt någon en brottslig gärning.
    Nej, jag frågade inte vilka myndigheter som ingår i "annan myndighet".
  • Anonym (Vem som)
    Anonym (polis) skrev 2014-10-26 00:25:14 följande:

    Nej, jag frågade inte vilka myndigheter som ingår i "annan myndighet".


    Du skrev följande:
    Anonym (polis) skrev 2014-10-25 23:46:44 följande:

    Är det vilken myndighet som helst?


    och då svarade jag med några myndigheter där man kan bli åtalad om man ljuger.
  • Anonym (polis)
    Anonym (Vem som) skrev 2014-10-26 00:46:05 följande:
    Du skrev följande:
    Anonym (polis) skrev 2014-10-25 23:46:44 följande:

    Är det vilken myndighet som helst?


    och då svarade jag med några myndigheter där man kan bli åtalad om man ljuger.
    Jag frågade om man kan bli åtalad om man ljuger för "vilken myndighet som helst" och inte vilka myndigheter som ingår i annan myndighet".
  • Kejkej91
    Anonym (polis) skrev 2014-10-26 00:52:10 följande:
    Jag frågade om man kan bli åtalad om man ljuger för "vilken myndighet som helst" och inte vilka myndigheter som ingår i annan myndighet".
    Men det var väl inget att haka upp sig på, ta till dig av informationen de andra delger dig på den verkliga frågan då istället. 
Svar på tråden Brottsligt att ljuga endast inför polis/åklagare?